Jeg har været nød til at sætte mig lidt ind i foder sammensætninger, da den ene af vores heste har en for høj ph-værdi i mave/tarm systemet, hvilket giver den smerter præcis som når vi andre har for meget mavesyre. Det betyder ikke at jeg ved hvad der er optimalt for netop din hest og jeg kender ikke den nævnte mûsli 2000, men formoder det er en tilskuds foder.
Dog vil jeg sige at lucerne iflg. mine erfaringer er et rigtig godt suplement, da det giver hestens tarm noget at arbejde med. Tarmene har brug for en masse grov samt struktur foder for at arbejde optimalt - tænk på hvad heste lever af i naturen. Ud over det forlænger lucerne også hestens tyggetid, noget der også er vigtigt for at få en stor mængde spyt med ned gennem tarmene, til videre bearbejdning af foderet.
Så absolut kun positive erfaringer herfra ang. lucerne som foder tilskud.
Du bør dog være opmærksom på at der findes forskellige typer af lucerne, nogle med meget melasse, nogle med mindre, nogle med højt indhold af olie samt en light udgave osv.
Derud over bør du yderliger altid have i baghovedet hvilken type arbejde og hvor meget arbejde du forlanger af din hest samt dennes foder stand, da typen af foder og mængden af denne klart bør afstemmes efter dette behov/forlangende.
Får den for meget foder får du muligvis en livlig hest og får den for lidt foder får du højest tænkeligt en sløv hest som naturligvis dermed ikke får dækket sine basale behov.
Håber du kan bruge bare lidt i mit indlæg