Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jeg er lidt i tvivl
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 18:28

jeg har nu fodret med TM Müsli Speciel siden mulen begyndte at stå inde igen(det var i september). Og det går fint nok. Ud over det for han lidt hørfrø samt hvidløg i foderet.

Så får han 5 dL Betfor+1,5 L vand, og en spand gulerødder, og så er der stråfoderet.

Men, nu hvor han intet laver andet end at hygge lidt på folden, er vi så langt nede at vi bruger en sæk(20 kg) på omkring en måned. Dvs at han får under et kg om dagen.

Hvis jeg sammenligner med foderplanen her på HN står den til at han skal have et lille 1,5 kg dagligt.

Hvad skal jeg regne med??? Han er jo ikke tynd, og det er siden december han har fået så lidt som han har, og faktisk har han taget på i mellemtiden...

En anden ting er at da jeg trænede med meget, så brugte vi en sæk på to uger, så han fik omkring 1,5 kg. Og der var han også i fin form. På indpakningen står der at han skal have 450 g pr. kg grovfoder, og det får han jo ikke engang.

Forresten så siger udregneren i sidste eksempel at han skal have 3,5 kg.

Skal jeg fodre ham som jeg gør nu og s lade være med at tage den foderudregne så tingt???

For han ser jo godt ud...

Han har dog lagt sig noget ud siden... Billedet er nemlig to måneder gammelt...

Camilse og Looksen

Kig ind på www.camilse.dk og se billeder fra bl.a. landsstævnet i september i NFKR, eller distriktstævnet i SYK.

Så er www.rytterhyggen.webbyen.dk åben

0
0
Svar på denne tråd

lyder OK
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 18:35

Hejsa

En almindelig stor varmblodshest skal have 2½-3 kg. Heste Müsli Special for at være dækket ind med vitaminer og mineraler. Hvis man giver en mindre mængde, skal foderet suppleres af et vitamin-mineral-produkt som f.eks. Travo-E eller Salvimin Grøn.

Jeg vil tro, at en hest på størrelse med din kan dækkes ind med vitaminer og mineraler på den halve mængde (dvs. 1-1½ kg)? Hvor meget regner du med, at hans optimalvægt er?

Hvad fodrer du med af stråfoder? Hvis hesten tager på, skulle du måske give mindre Betfor, for der er meget melasse og sukker i. Burde du ikke supplere med f.eks. 50 gram Salvimin Grøn hver dag?

Når der står på sækken, at hesten må få op til 450 gram pr. kg. foder, så er det inkl. alt foder. Så hvad for noget grovfoder har du at fodre med, og hvor meget får din hest?

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

LeneG...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 08:49

Pt får han en halv til en kvart flage frøgræs(bigballe), samt en halv ballehalm. Han spiser det hele, så jeg tør ikke give ham mindre, da han ellers kommer til at stå uden noget at spise...

Da han blev vejet som to års vejede han 404 kg, da han blev det et år efter 484 kg, så vil tror at han ligger på omkring 500 kg...

Camilse og Looksen

Kig ind på www.camilse.dk og se billeder fra bl.a. landsstævnet i september i NFKR, eller distriktstævnet i SYK.

0
0
Svar på denne tråd

ikke optimalt grovfoder
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 09:14

Hejsa.

Det er jo ikke det optimale grovfoder, men OK til en trivelig hest. Han får lidt fordøjeligt fiber fra Special og Betfor.

Hvis han bliver for tyk, skal du sætte ham ned i foder. Han skal bare dækkes ind med en vitamin-mineral-blanding i stedet for.

Hvad er det for en hest (race)? Jeg troede, det var en stor pony?

Hvor høj er din hest?

En alm. varmblodshest på ca. 165 cm. i stg. vejer normalt 550-600 kg. Du skal jo egentlig fodre og lægge foderplan ud fra hestens optimalvægt ikke nuværende vægt.

Har du fået lavet en vejledende foderplan?

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene G...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 09:42

Nej...

han er omkring 150-155, og af racen welsh cob...

Camilse og Looksen

0
0
Svar på denne tråd

Det skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 09:43

at da han blev målt til at veje de ca. 484 kg, var han i top form, og bestemt ikke fed...

Camilse og Looksen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider