Jeg forstår ikke helt - altså er det døgnfold om sommeren?
Jeg går ud fra, at der er græs nok, til at hestene kan leve af det? Så ville jeg umiddelbart stille en slikbalje med mineraler og evt. en "væltepeter" (mikrofeeder) med mineraler ud på folden. Så tager hestene selv de mineraler, som de har behov for. Hvis ejerne synes, at hestene har behov for mere, så må de selv fodre.
Nu ved jeg ikke, hvorfor du ikke har hestene på døgnfold om sommeren (jeg synes jo, at det er synd, og kunne ikke forestille mig at tage hestene ind om natten hele sommeren!!), men hvis der ikke er græs nok, så kan du jo enten skære igennem og sige, at "skik følge, eller land fly", og "hvis man ikke kan li' lugten i bageriet, så..." - eller du kan vælge at tage hele flokken ind om aftenen, som du plejer, fodre mv., og så lukker du bare dem ud igen, som skal være på døgnfold. Det er nok lige så nemt, vil jeg tro... Medmindre de bliver delt op i 2 flokke på 2 folde.
Som pensionær ville jeg ikke have problemer med, at jeg selv skulle fodre, hvis jeg selv bad om en anden rutine end staldens normale.