Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nogen der har en god halte kur?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:17
Min hest er lige blevet halt..! og har kun skidtet på hende de sidste 3 dage, det er første gang min hest er blevet halt. Det mest irreterende er at jeg har ingen anelse om hvad hun har lavet.

Stalddrengen vil lægge et eller andet "cooling" på benet idag, hvad kan man ellers gøre?

Det er bagbenene..
Har ikke haft en dyrlæge til at se på hende endnu, da jeg ikke helt ved om det er meget eller lidt hun er halt..
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:32

kan se hun er halt på bagbenene, så kan du godt regne med at der er noget galt. Det er normalt sværere at se halthed på bagbenene end forbenene. Hvis jeg var dig ville jeg ikke tøve et sekundt med at få dyrlæge til ham, og evt. få taget røntgen med det samme hvis han ikke umiddelbart kunne se hvad der var galt.

Nu snakker jeg også som en lettere paranoid, da jeg har haft en del halthedsproblemer med nuværende og forrige heste. Min erfaring er at jo hurtigere jo bedre. Hvis der går for lang tid og man tøver kan det nemt være for sent at rette op på skaden.

En anden ting er så at sørg for at have en hesteuddannet dyrlæge ude, som virkelig ved hvad han snakker om. Der er nemlig stor forskel på dyrlæger!

Held og lykke med hesten :-).

0
0
Svar på denne tråd

Haiii...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:35
Det er ikke mig der kan se det, men berideren og stalddrengen.. Men tark for rådet...

Hvor meget vil en røngen koste?
0
0
Svar på denne tråd

Når nu det ikke...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:37

... er gået over i af sig selv ville jeg klart ringe til dyrlægen. Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt. Der er flere lidelser der kan opstå "af sig selv" og ikke umiddelbart kan ses/mærkes på benet!

Vh Tine :-)

Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet)

1 kg. 150 kr.

9 kg. 1125 kr.

Bestil online hos Hestens Urtehave

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror at...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:47
... Vi vil ringe til dyrlægen, men først lige spørge lena ( hende der styrer stalden om hvad hun synes)
0
0
Svar på denne tråd

Men jeg kunne godt tænke mig..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 12:49
... nogle flere råde til at formindske det selv, og måske risikoen for at det kommer igen,

Og hvrfor det kommer..
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 13:06

Genelt kan man jo ikke sige meget om en skade når man ikke ved, hvad det er der er galt.

Men generelt skal man altid huske at skridte går før man begynder og når man er færdig med at ride, desuden skader det aldrig at skylle hestens ben med koldt vand efter ridning, det mindsker risikoen for seneskader.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

ang gående cooling...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2006 13:41

det hhjælper kun med kulde på en skade de første 48 timer ca. (og det er mest hivs der er hævelser, da kulden kan hjælpe til at miske hævelsen)

kulden må max ligge på 15 min. ad gangen derefter skal man holde en pause på 15 min, og så på igen 15 min. (sådan er det i al fald for mennesker)

ud over at kulden hjælper mod hævelse, er det også smertestillende.

er der gået mere end 48 timer, skal man lægge varme på i stedet for. enten et varmt omslag eller et back-on-track hvis man har sådan et.

men når den er uforklarlig halt i 3 dage, så ville jeg nok lige snakke med berideren og så nok få ringet til dyrlægen.

min berider har i alfald altid været min meget behjælplig ved halthed. han har trods alt en del mere erfaring end mig, og han kan ofte se/mærke ting jeg ikke kan.

håber din heste bliver rengående igen, hurtigt. hilsen nina

0
0
Svar på denne tråd

Du kan ikke gøre
Forfatter: 
Dato:  14-01-2006 12:06
noget selv medmindre du ved hvad det er. Så synes du skulle få fat i den dyrlæge, inden du gør noget. Hvis du gør noget uden at vide hvad det er, kan du bare gøre det hele værre i stedet.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider