Hejsa.
Det er der faktisk ikke noget underligt i!
Rigtig mange oplever, at de deres heste får gæringskolik eller forstoppelser de dage, hvor hestene f.eks. slet ikke har været ude, er kommet senere ud eller tidligere ind end normalt. Det er pga. manglende bevægelse, og det tyder på forstoppelse.
Din pony får ikke grovfoder nok af god kvalitet. Den skal have enten rigtig hø eller wrap, min. 2-3 kg. hver dag. 1 kg. grønthø dagligt er ikke nok - og har du i øvrigt vejet det, så du VED med sikkerhed, at den får 1 kg. dagligt? Der går temmelig meget grønthø på et kg.
Hvis du vil fortsætte med din nuværende fodring, så vil jeg opfordre dig til at supplere dit foder med opblødte roepiller, eller erstatte enten morgen- eller aftenkornet med opblødte roepiller.
Roepiller har en rigtig god indvirkning på hestens mave, fordi de indeholder de samme fordøjelige fibre som hø/wrap samt væske, fordi roepiller bliver blødt op til mos. Væsken er også med til at forhindre forstoppelser af halm.
Roepiller kan du købe på foderstoffen i sække, og det er ikke dyrt. De skal opblødes i forholdet 1:5 i min. 8 timer. Jeg vil sige, at du skal op på ca. ½ kg. roepiller dagligt vejet i tør vægt og udblødt i 2½ liter vand, så de bliver til mos.
Du skal starte med en meget mindre mængde, indtil din pony har vænnet sig til at æde roemos... Heste kan godt være lidt skeptiske til en start, men de bliver normalt rigtig glade for roemos.
Hvis du starter med at bløde 100 gram tørre roepiller op i ½ liter vand og giver i krybben, så bliv ved med det, til din pony æder det med det samme. Derefter kan du øge mængden lidt efter lidt, til du når op på ½ kg. tørre roepiller opblødt i 2½ liter vand.
Hvis din pony bliver rigtig glad for roemos, må den også godt få endnu mere - du kan helt erstatte dit korn/havre med roemos. 1 kg. tørre roepiller svarer til 1 kg. havre i FoderEnheder (FE), så du kunne jo give din pony ½ kg. morgen og aften og helt lade være med at give korn. Bare et forslag.
Jeg tror, at du vil opleve, at kolikkerne bliver meget sjældne, hvis din pony får opblødte roepiller!
Jeg har fodret med opblødte roepiller i flere år, og jeg har aldrig oplevet kolik endnu - 7-9-13 og banke under bordet!