Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 13:08

SKAL en hest vaccineres inden for 1 år eller er det noget med at det godt må afvige 1 måned??

0
0
Svar på denne tråd

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 14:00
Det må gerne afvige en enkelt måned, men helst ikke for meget. Det er bedst at få lagt vaccinationen så tæt på datoen som muligt.

:-PDet er kun din egen samvittighed, der sætter grænser for hvad du kan tillade dig at sige offentligt! :-P

0
0
Svar på denne tråd

Inden for et år
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 14:20

Jeg har altid fået at vide at det var inden for et år og hvis det alligevel er smuttet en dag eller to -så har dyrlægen altid skrevet den tilbage - og det er der jo nok en grund til.

Hilsen

Daniela

90 % af alle fejl sker over sadlen

Kig forbi min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Daniela
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 14:25

Når det er smuttet et par dage for mig med nogle af hestene, så har dyrlægen altid skrevet vaccinationsdatoen tilbage til årsdatoen, så jeg tror faktisk ikke, at det er ligegyldig iflg. reglerne i relation til stævne mv.

Men for hestens SUNDHED skal det bare være inden for et år +/-...

Jeg går ud fra, at vi snakker almindelig influenza-vaccination. De nye FEI regler siger jo, at heste, der deltager i ridestævner på dette niveau, men også inden for trav og galop, skal revaccineres for influenza hvert HALVE år.

Jeg har også hørt en dyrlæge sige, at vaccinationen dækker bedst det første halve år, og derfor blev jeg anbefalet at vaccinere i efteråret, så hestene var optimalt dækket i vinterperioden, som normalt er den "værste" periode mht. sygdom.

Men generelt siger reglerne, at hesten skal revaccineres inden for 365 dage.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Vacc...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 17:21

Angående vacc... Det er ligegyldigt, om der smutter nogle dage ell. en måned, på nær, hvis du rider stævner, der skal hesten være vacc. med højest 365 dages mellemrum... min dyrlæge skriver også "tilbage", hvis det er gået er par dage over tiden... og det er pga. stævnerne..

Mvh Anja

0
0
Svar på denne tråd

reglementeret inden et år
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 18:34

sundhedsmæssigt kan der godt gå en måned over uden at hesten skal basisvaccineres igen, men for at vaccinationen skal være gældende ude i det virkelige liv, må der ikke være gået mere end et år, fordi sådan er reglen nu engang.

Hihi - tænk engang -det var aldrig faldet mig ind at dyrlægen kunne skrive vaccinationen "tilbage"...jeg har flere gange været helt i panik for at nååå det inden den formastelige dato - pludselig er der jo weekender og helligdage og en travl dyrlæge... men ... det er da smart nok...

0
0
Svar på denne tråd

Delte meninger
Forfatter: 
Dato:  12-01-2006 08:13

Godt ..

Det blev jeg ikke meget klogere af.

Nu stiller jeg ikke op til stævner på min pony. Hun er på grænsen mellem en 2'er og 3'er pony og jeg er voksenrytter (23år)

Hmm .. Nå, men tak for jeres noget blandede svar

0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  12-01-2006 10:02

Jamen Hellelj, det er jo fordi der i ordet "skal" kan ligge en masse ting! Er det i forhold til det sundhedsmæssige? Er det i forhold til stævnestart?

Hvis du spørger 10 forskellige dyrlæger, om det sundhedsmæssigt har noget at sige, får du sikkert 10 forskellige svar! Jeg synes du skal spørge din egen dyrlæge, så du har noget at holde dig til!

0
0
Svar på denne tråd

svarer da ens...?!
Forfatter: 
Dato:  12-01-2006 15:30

Tænk, jeg synes, at vi giver klare svar og næsten ens alle sammen!

Af hensyn til hestens sundhed kan vaccination godt overskride 365 dage... af hensyn til regler omkring stævnedeltagelse kan vaccination ikke overskride 365 dage...

Reglerne siger inden for 365 dage, ellers skal der en ny basisvaccination til. Men hvis du kun overskrider med 14 dage til en måned, så tror jeg ikke, at en eneste dyrlæge ville bede om en ny basisvaccination, de ville bare skrive datoen i papirerne tilbage!

Hvis svarene er uklare, så formuler dit spørgsmål anderledes. Man får svar, som man spørger, og jeg synes, at vi alle svarer temmelig ens og klart.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider