men antager vi 500 kg, så skal den have noget i retning af
*12-15-18 kg tørt wrap eller hø,og sikre dig at hø/wrap har et fornuftigt proteinindhold, hvis den er drægtig i 9.-11. mdr
*1 kg fiberlux vil dække den med vitaminer og mineraler eller tilsvarende lucerne OG en vitaminmineralblanding, men er du i de sidste tre mdr allerede skal du nok højere op i fiberlux
* 1-1,5 kg roepiller fordelt på 3 måltider
* 2-3 dl olie
* noget mere protein de sidste tre mdr
Og så helst en præcis foderplan...www.foderplan.dk
Min 9 mdr drægtige lipi på knap 500 kg får/ spiser
* wrap ad libitum, mindst ca. 16 kg, det er KOLDT nu - halvdelen er almindelig langstrået med god tyggetid, halvdelen i boksen om natten er fin, grøn og med højere proteinindhold
* 1,5 kg roepiller fordelt på 3 måltider
* 400 gram RC
* 300 g skummetmælkspulver (100 g x 3 i roepillerne) -kunne også være sojaskrå
* 1/2-1 dl olie med essentielle fedtsyrer.
Hun rides let 6-8 t/uge i genoptræning efter 8 års ridepause, er sprudlende fuld af energi og går med overgangsdækken- ikke klippet.
Hvis hun/de begynder at have problemer med at spise wrapmængden må hun have noget mere koncentreret foder, men lipier fodres i oprindelseslandene NÆSTEN kun med hø, hø og atter hø og udnytter efter min oplevelse grovfoder bedre end varmblod, dvs jeg fortsætter med min naturlige foderplan og ser om ikke den bærer igennem helt fint.
Det samme vil gælde for en tinker - men du skal altså VIDE hvad "masser af hø" vejer og om hun spiser det op, ellers er det umuligt at vurdere hvad hun egentlig får.Og har du vit/ minblanding et sted i planen ??
Opstaldningsform ??
Vores løsdriftsheste på 500 kg pr mule spiser i nærheden af 20 kg wrap hver, frøgræs ad libi derudover så de aldrig løber tør, roepiller 1 kg,havre 1 kg og vit/min - de bruger rigtig meget til at holde varmen lige nu...
Eva