Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

FODERPLAN; Pony...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 16:28

Hej... er der nogen der vil lave en foderplan til mig??

men først lige lidt info om ponyen:

lidt spinkel 1ér pony på 1,47 m. Hun vejer 360 kg. og er araber/new forest (mest araber)

Hun bliver brugt til konkurrenceridning i spring. LA-MB på distriktsplan. og bliver redet der efter (vs. hun bliver redet ret hårdt)

Lige nu får hun det her foder:

havre, müsli 2000 fra salvana, og elektrolytter. (hun er ikke blevet redet så meget her til vinter, men skal igang igen. jeg kan ikke helt huske hvor meget af hver hun får. Selvfølgelig får hun også ALT det hø hun over hovedet kan spise.

HVEM VIL LAVE EN FODERPLAN TIL HENDE??

ps. Hvis du vil lave en må du gerne sende den over beskeder eller til min e-mail som er MW_200@hotmail.com

På forhånd TAK!

<33 Elsker min dejlige Skath <33

• 2-day
  • 2-morrow and...
  • 4-ever

:D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D :P :D

Savner dig for vildt bugger <33 :)

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 18:17

er der slet ingen der kan hjælpe???

Elsker dig:

2-day

2-morrow AND

4-ever

:) :)

Bugger: jeg savner dig SÅ meget <33

:D :D

0
0
Svar på denne tråd

kan godt hjælpe, men...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 13:11

Hejsa.

Desværre har jeg ikke Salvana 2000 i mit foderprogram, så jeg kan ikke sætte det ind.

Hvis din pony får min. 5 kg. hø dagligt, så er den vigtigste grundfodring på plads. Så går jeg ud fra, at du fodrer med havre og tilskud for at sætte huld, give energi til arbejdet og for at dække ind med vitaminer og mineraler.

Hvis hesten fungerer udemærket på det, så er det vel OK!

Har du vejet dit hø, så du ved, hvor meget din pony får? Det er ret vigtigt, hvis der skal laves foderplan.

Umiddelbart vil jeg tro, at din pony til vedligehold skulle have 3-4 FE dagligt med tillæg af 1-2 FE til arbejde. Men det er jo meget individuelt fra pony til pony, hvor meget foder, de har behov for!

Du bruger vel den vejledende dosering fra Salvana på tilskuddet?

Jeg ville umiddelbart tro, at der skulle 1-2 kg. havre + tilskud til dagligt foruden hø.

Fodrer du selv, eller er din pony opstaldet? Hvordan er ponyen temperamentsmæssigt? Er den for varm? Mangler den energi? Har den haft kolik eller andre fordøjelsessygdomme? Er der en årsag til, at du gerne vil have en foderplan - jeg mener, fungerede din pony ikke godt nok tidligere?

Der er jo selvfølgelig andre muligheder for sammensætning af en foderplan - det er klart. Men hvorfor ændre noget, hvis det fungerer?

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 17:43

LeneG: Okay! TAK! Jeg har vejet hendes hø! Hun får alt det hø der kan være i hendes hønet (hvilket er ca. 4-4,5 kg.) og så for hun noget løst på gulvet. (forresten er det noget rigtig godt hø :) ) Så hun får mindst 5 kg. men, men, men... hun er ikke en pony der kan spise specielt meget :( så hun spiser ikke alt sit hø, selv om det er supert hø. Jeg tror ikke at hun når at får spist 5 kg?? får der ligger meget hø tilbage når jeg kommer næste dag.

Hun er lidt "varm". hvert fald ret frisk og vil gerne fremad... hun har altid ekstra energi til at lave ballade :D

>>Elsker dig<<

2-day

2-morrow

AND

4-ever

:)

:D

0
0
Svar på denne tråd

hvor meget af det andet
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 14:35

hvor meget får hun af det andet - havre og Salvana?

Og hvor meget anbefaler Salvana, at der skal bruges af 2000? Er det et tilskudsfoder?

Er hun tilpas i huld, for tyk eller for tynd? Hvordan er hun opstaldet, ude kontra hjemme? Er hun meget på fold? Er der græs eller har hun adgang til stråfoder? Får hun kun sit hø en gang om dagen?

Hvis hun er FOR varm og har FOR meget energi, skal du tage noget af kornet væk. Hvis hun så ikke får nok at æde og bliver for tynd, skal det jo erstattes af noget andet.

Men det afhænger jo lidt af form og figur og humør til arbejdet...

Korn kan f.eks. erstattes af olie eller udblødte roepiller.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

LeneG...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2006 19:34

Er hun tilpas i huld, for tyk eller for tynd? Hvordan er hun opstaldet, ude kontra hjemme? Er hun meget på fold? Er der græs eller har hun adgang til stråfoder? Får hun kun sit hø en gang om dagen?

Hun er meget tilpas... hverken for tyk eller for tynd :) !

Hun er opstaldet 5 min. fra hvor jeg bor. hun står ude mindst 1-2 timer pr. dag og helst længere... i hverdagene står hun ikke ude helt så lang tid som i week (hun er lidt speciel og vil ikke trækkes af ham der skal lukke hende ud, så derfor bliver hun inde til andre der kan trække hende kommer!) men i weekenderne står hun mere ude...

så når hun står ude er der græs og hele tiden mens hun står inde har hun hø... Ja, hun får kun af sit eget hø én gang om dagen. men hun får det når hun kommer ind og har så, så meget så hun har til hele natten + morgenen. men hun spiser jo ikke særlig meget hø selvom det er godt!

Fra salvana siger de hun skal have:

1,4 kg havre

820 g. müsli 2000

3,6 kg hø.

og elektrolytter (da hun jo bliver brugt til konkurrence... :) )

>>Elsker dig<<

2-day

2-morrow

AND

4-ever

0
0
Svar på denne tråd

bare fortsæt med det
Forfatter: 
Dato:  05-01-2006 21:27

Hejsa.

Det synes jeg, at du skal fortsætte med.

Selvom hun ikke har spist alt sit hø, så giv hende det alligevel - det er meget vigtigt.

Hvis du er tilfreds med hestens energiniveau, trivsel og humør, så mener jeg, at du har en fin foderplan til din pony!

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  06-01-2006 20:24

LeneG: Giver hende også alt det hø hun vil spise selvom hun ikke gør det. -Og bliver ved med det! men det kunne jo godt være at der v ar et eller andet jeg kunne gøre ved at hun ikke spiser det? men kan ikke lige selv se hvad det skulle være!

jeg er ret tilfreds med det foder hun får, både med hendes energi og det hele...

Men jeg har faktisk overvejet at give hende majs og så gå en smule ned i havre. altså havre, knækkede majs, müsli 2000 & elektrolytter. men ville det være dumt, når der allerede er majs i müsli 2000??

Og er majs godt at give hesten?? og hvorfor??

Håber at du lige vil svare på de sidste par spørgsmål. men 1000 tak for hjælpen allerede. det har hjulpet mig meget :)

>>Elsker dig<<

2-day

2-morrow

AND

4-ever

0
0
Svar på denne tråd

Der er meget
Forfatter: 
Dato:  06-01-2006 20:29

stivelse i majs, og det er sværere og fordøje for hesten end havre.

HVis det fungerer fint, som Lene også skriver, er der ingen grund til og give majs.

Du må hellere skære lidt i havre og give olie eller roepiller i stedet for. Men det er så lidt hun får, så ingen problemer.

BImboe

Godt Nytår til alle...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

bimboe...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2006 20:46
TAK!! ville du mene at hun skal have mere havre??

>>Elsker dig<<

2-day

2-morrow

AND

4-ever

0
0
Svar på denne tråd

HVis den fungere
Forfatter: 
Dato:  06-01-2006 21:53

fint nu, er ved passende huld og har nok energi, og ellers trives er der ingen grund til og give mere havre.

Hvorfor give mere end der er behov for? -Det vil ikke gavne hesten, da den så skal bruge energi på og fordøje det, spild af energi og resoucer.

Havre og andre korn produkter bruges mest til og give energi.

HVis man skal have mere på sidebenene, skal man igang med de fordøjelige fibre først og fremmest, fra eks. hø og wrap, roepiller, grønpiller eller lucerne. Ellers kan man give olie, hvilke også er rigtig fik til ekstra energi, hvis man har en hest, der ikke tåler for meget korn.

Bimboe

Godt Nytår til alle...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider