Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Føl med hævet hals...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 14:33

Ja det var hvad jeg fik at vide af gårdejeren imorges da hun ringede, og fortalte at et af mine føl er kommet til skade .

Jeg drønede derud og så på skaderne. Det så slemt ud. Han er hævet på begge sider af halsen. Helt oppe ved mankammen, midt på halsen. Hævelsen går ned i et slags v, og hævelserne er fuldstændig identiske... Mystisk! Kigger lidt inde i boksen, og kan ikke rigtig finde ud af hvad der kunne være sket. Det eneste kunne være at han havde hængt fast i hønettet, men det hængste pænt hvor det plejer, det andet kunne være en forgiftning af en eller anden art, som jo tit sætter sig de mærkeligste steder.

Dyrlægen blev ringet op, og hun kom et par timer efter. Vi blev enige om at det altså måtte være hønettet, da han havde nogle furer ind i halsen, og sår i furren på den ene side af halsen. Lille følle er kun 7 mdr gammel, men opførte sig eksemplarisk. Han blev klippet på begge sider af halsen, så vi bedre kunne se hvad der var sket, og underligt nok lignede det at han var blevet sparket på begge sider, præcis samme sted. Furrene ind i halsen har nemlig samme form som en hov. Men dette ville jo ikke kune lade sig gøre, så det måtte stadig være hønettet han havde siddet fast i.

Han havde feber og halsen var øm og hævet ca 1 cm ud fra resten af kroppen (stadig identisk på begge sider). Han har nu fået noget smertestillende og noget antibiotika, og skal fortsætte med dette i henholdsvis 2 dage med smertestillende, og 10 dage med antibiotika. Derudover fik han noget pasta som han skal fortsætte med i 5 dage imod mavesår (forebyggende), og sidst men ikke mindst skal han have varme omslag på halsen 1 gang dagligt indtil hævelsen er faldet.

Min stakkels lille baby. Jeg har altid været imod hønet, men både E´jaaz og Wisnu roder alt hø rundt i boksen hvis det ligger på gulvet. Men det må jeg lære at leve med, for der kommer aldrig hønet i nærheden af mine heste igen.

Det kunne have gået grueligt galt. Han kunne være blevet kvalt eller have kastede sig så meget rundt at han kunne have brækket halsen. Jeg takker for at det gik så 'godt' at det kun er hævelse og ømhed. Men hvor er det synd for drengen, og tænk hvor bange han har været i nat, da han kæmpede for at komme fri. Billeder kommer på Tirsdag.

Mvh Anette, som ønsker at alle hønet skal brændes, og holdes langt væk fra heste.

Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
0
0
Svar på denne tråd

Åh nej...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 14:48

Først er jeg jo nødt til at spørge HVEM AF DEM? Det er jeg da frygtelig ked af at høre - men han kommer sig nok nu hvor du har haft hurtigt fat i dyrlægen. Du kan nok høre jeg har på fornemmeren at det er E'jaaz...

Hvis det er, så er det jo ikke første gang han "laver ballade" Selv hans egen mor gav ham en pedal der kunne mærkes - han er jo til tider provokerende...

Derfor kom jeg til at tænke på - kan det ikke være bid fra en af de andre hingste - når de leger tager de jo fat i nakken på hinanden - så har han måske provokeret lidt rigeligt og er blevet sat på plads?

pøj pøj og godt nytår - håber det bedste. knus fra hans gamle mor.

STALD LAUGE -
-sorte fuldblodsarabere, pintoarabere samt en lille kåret pintohingst.

STALD LAUGE
0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 15:31

susanne... Dine fornemmelser er nogle gange gode på den dårlige måde.

Det er lille E´jaaz der har lavet narrestreger igen. Jeg kan ikke forestille mig at Chilli kunne finde på at gøre det ved ham, han er jo så rolig og godmodig. Men på den anden side kan E´jaaz være en rigtig tyran, så måske det er chilli??? Det passer faktisk meget godt, med at det er et tandaftryk. Hmmm... tror vist jeg skal have en snak med den sorte satan. Vil ikke have at han provokere de voksne hingste, så han får tæv. Men forhåbentlig har han lært lidt, hvis det er Chilli der har haft fat i ham.

Men det er nu lidt synd for ham alligevel, for han er virkelig øm. Men trods ømhed og feber, ja så æder han stadig, så livsmodet er der i stooor grad .

Han skal skam nok komme ovenpå igen, men det er lidt barsk at komme ud til.

Mvh Anette

0
0
Svar på denne tråd

Anette...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 07:02

Jeg vil ihvertfald ønske ham god bedring... Giv ham et kys fra mig Den lille bandit - det er godt han lever op til sit navn...Han har brug for mirakler indimellem, med alt det han roder sig ud i...

Har du sendt mig en nytårshilsen på sms? Fik en hilsen fra en Anette - men fra et ukendt tlf. nummer. Tænkte om du havde fået nyt nummer?

STALD LAUGE -

STALD LAUGE
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er før
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 09:46

blevet bidt med fuldt bid i armen af en hingst og jeg lover dig, de kan bide til og gabe over meget. Det passer også med det halvrunde aftegn der var på begge sider og at det er symmetrisk.

Stakkels føl, men så kan han forhåbentligt lære det. Ikke irritere de store heste...og slet ikke hingste

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Susanne og Louise...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 14:31

Susanne: Han ar fået masser af kys, og også et fra dig . Han får jo 3 forskellige ting (antibiotika, smertestillende og noget mod mavesår). Når jeg kommer ind til ham, kommer han selv hen, og tager tingene i munden, han er simpelthen SÅ let. Skønt at han er så medgørlig når han er syg, men en sand djævel når han er på toppen .

Jeg har ikke sendt en nytårshilsen, men jeg sendte en julebesked d. 20 eller 21 december. Har stadig det samme nummer.

Louise: Jeg tænkte faktisk slet ikke i de baner, før Susanne nævnte dét. Kan slet ikke forestille mig Chilli bide så hårdt, men hvis E´jaaz har været en bandit, så har han sikkert haft ham en tur over knæet. Jeg synes kun at det er godt at han sætter ham/dem lidt på plads, meeen det er lidt voldsomt at komme ud til.

Chilli er en meget godmodig og ikke mindst tålmodig hingst, og han lader dem gøre stort set alt ved ham. Jeg har flere gange set både E´jaaz og Wisnu stå og stejle op at ham, og bide ham i halsen osv. så han har sikkert bare fået nok.

Mvh Anette - som har sååå dygtigt et føl, der kan stå helt stille når han bliver klippet

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 08:04
Så er billederne fra gerningsstedet klar - det er nu et fint tandsæt der sidder på min lille 'godmodige' hest.

Billederne er taget fra hver side på den lille bølle, som ikke ret bøllet i øjeblikket

Susanne: det var skarpt iagttaget...Vi havde aldrig selv tænkt på det kunne hænge sådan sammen..

Maja
0
0
Svar på denne tråd

Nårh den lille bøffel...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 08:23

Stakkels lille mand - nå men så har han nok lært liiige at tænke sig lidt om hvad angår provokation de store drenge... Der er godt nok blevet bidt til. Endnu engang held og lykke med ham. Jeg må snart komme og besøge jer og se de andre smukke drenge også.

knus

STALD LAUGE -

STALD LAUGE
0
0
Svar på denne tråd

Susanne...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 00:24

Ja der er bidt rigtig igennem. Jeg håber at det forsvinder helt igen, så man ikke kan se det på show. Det ville være rigtig ærgeligt.

Jeg regner desuden stærkt med at det bliver E´jaaz der kommer afsted til marts. Jeg synes at han er mest klar, og mest på (læs Konstant på ). Wisnu er stadig lidt mere forsigtig, så tror at han vil have bedst af at vente et år.

Jeg får et par fotografer ud snarest, for jeg bliver nød til at forevige de stunder de to har sammen ude på folden, og som de dog kan spadsere når de leger. Det må du altså se.

-Så du skal være så velkommen til at komme og se alle vores sindsyge arabere (det med de singsyge rabarbere kan du høre historien om en anden dag, det handler dog ikke om mine små vel/u-opdraget føller, men min venindes snart 4-årige araber, der skal prøve alle verdens grænser af med mig på ryggen )

Mange hilsner Anette

0
0
Svar på denne tråd

nårhh lille føl
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 20:20

hejsa... stakkels lille føl..

min araber fik nogle bide mærker på sammen størrelse sidste år, af en dum hingst.. og den dag i dag er der stadig ar. og han begynder og svede der, bare ved og gå en lille tur.. det ser ikke særlig godt ud.. så håber det går helt væk på den lille følle..

man kan se det på hans hals.. go bedring til den lille..

0
0
Svar på denne tråd

Camilla
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 22:48

Ja det kan jeg da godt se, men tror også at det tager længere tid til for at hele ordentligt. Hvis det nogensinde bliver pænt igen.

Der er netop kommet et hul på halsen på størrelse med tykkelsen af en lillefinger. Der var en stor byld med betændelse indenunder, i kan tro det var ulækkert. Så nu har vi fået lidt mere antibiotika, og han skal fortsætte med smertestillende. Desuden skal jeg 'spule' jod eller salt-vand ind under huden (jep IND under huden, det er ca. 5 cm langt indenunder huden). Så han kommer hvertfald rigeligt i hænder for tiden . Han har heldigvis ikke feber mere, så det går da frem ad, han skal nok klare det, han er en lille fighter.

Mvh Anette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider