Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Udregning af råprotein?
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 15:48

Hej HN'er.

Er der nogen, der kan udregne "råprotein g/kg" til foderprogrammet Sund Hest ved hjælp af følgende oplysninger fra min foderanalyse fra Steins ?

Tørstof 85,4%

Råprotein 11,8 % af TS

Kg. tørstof pr. FE 1,37

Kg. foder pr. FE 1,61

g ford.protein pr. FE 109

Håber nogle kan hjælpe mig, da jeg ikke kan gennemskue at finde ud af hvor mange "gram råprotein pr. kg.", der er i mit hø.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 15:55

Jeg mener, at det må være de 109:1,61 = 67,7 gram pr. kg.

Det er godt tørt... og ikke for proteinrigt - det lyder til at være super stråfoder efter min mening!! Der er heller ikke for mange FE i, så hestene kan æde godt til af det uden at blive for fede!

Godt nytår!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene G.
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 17:07

Tak for tallet. De 67,7 gram pr. kg. er vel "fordøjelig råprotein" ? Så mangler jeg at få dem omregnet til "gram råprotein pr. kg.". Foderprogrammet "Sund Hest" anvender "råprotein g/kg" og ikke "ford.råprotein" som i foderprogrammet "Foderplan Hest".

Mht. til FE, er vi så ikke enige om at der faktisk er forholdsvis mange FE i, når der "kun" skal bruges 1,61 kg. hø til 1 FE, hvor man normalt siger 2 kg. til 1 FE ???

I foderprogrammet "Sund Hest" ligger dette antal kg. mellem "Hø, super" og "Hø, ekstra", som er det højeste man kan vælge...

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Du har ret
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 14:34

der er mange FE i dit stråfoder i forhold til andet, så vær obs på mængderne du tildeler hestene - ellers blir' de hurtigt for tykke. Ligeledes er dit proteinindhold også til den høje side. Det betyder også, at du nok ikke behøver at tilsætte yderligere protein i din foderplan, når der er tale om heste i vedligehold eller let arbejde.

0
0
Svar på denne tråd

jo du har ret
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 14:46

Hejsa.

Jo du har da fuldstændig ret, jeg ved ikke, hvad jeg har tænkt på...!! Der er da egentlig ALT for meget FE i...!!

Jeg bruger selv Foderplan Hest og fordøjeligt råprotein og kender desværre ikke forskellen eller udregningsformlen. Så det kan jeg ikke hjælpe med. Hvordan er sammenligningstallet for hø, super og hø, ekstra i forhold til de 67,7 gram/kg. i Sund Hest?

Er det hø? Jeg troede, det var wrap! 85% tørstof i hø er vist noget af det mindste, det må være, ikke? Er det lagerfast? Normalt siger vi, at hø skal have en tørstofprocent på over 85% for at være lagerfast og undgå skimmelproblemer.

Jeg har læst i Nanna Lutherssons foderbog, at proteinindholdet i hø helst skal være 7-9% - ved for høje værdier får hesten nemt for meget protein i den samlede forderration. I wrap er tallet 9-11%, og derfor troede jeg, at det var godt, tørt wrap.

I forhold til FE/kg. hø skriver Nanna Luthersson, at man skal tilstræbe ca. 2 kg. hø/FE - hvis det er lavere får hesten ikke træstof nok i foderet, og er det meget højere er næringsværdien for ringe. Tilsvarende tal for wrap er 2-2,5 kg. wrap/FE.

Godt nytår!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Mit hø
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 13:58

Mht. til FE på høet gør det ikke noget at det er højt, da jeg har en stor (høj) fuldblodshest, som sagtens kan tåle det.

Jeg har fundet nogle formler i "Fodring af heste" fra LR, som jeg har regnet frem og tilbage på, så hvis mine udregninger passer så er der ca. 100,4 gram råprotein pr. kg. (10,04 %), hvilket i flg. programmet "Sund Hest" svarer til "hø, god (råprotein 100g/kg)". Hvorimod FE'en ligger mellem "hø, super" (råprotein 150g/kg) og "hø, ekstra" (råprotein 120g/kg.).

Passer beregningen så overforsynes min hest ikke med protein, men med en passende mængde, da jeg giver 10 kg. om dagen. Hvorimod hvis proteinen passede sammen med FE'en i foderprogrammet, så fik min hest for mange proteiner.

Ja, høet er lagerfast og ikke fyldt med skimmelsvampe. I flg. Steins er landsgennemsnittet også 85 %.

Hmmm...sikke en gang sludder :-), håber I forstår.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider