Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvilken sadel???
Forfatter: 
Dato:  23-05-2003 10:44
hejsa

da jeg skal ud og have købt en sadel til min hest, ville jeg lige høre hvilken i ville anbefale...

mine kriterier:

ekstra bred bom
lange gjordstropper (ingen nødvendighed)
fladt sæde (men dybt er også OK)

det er til en JYDSK hest...

skal udelukkende bruges til:
ringridning og turridning...

kombi eller dressur???
mærke???
andet???

Birgit (Gipsy&Molly) B-)
ringridning det er noget der rykker (y)
0
0
Svar på denne tråd

sadel.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2003 11:04
hejsa.

Jeg ville købe en kombineret sadel.
af hensyn til mærke så vil jeg anbefale dig at tale med en sadelmager, jeg betalte 350,- for et besøg, hvor jeg fik meget gode tips om hvilken sadel der vil ligge godt på min hest og hvilke problener jeg kunne komme ud for på grund af hendes bygning.

hilsen Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd

Stübben
Forfatter: 
Dato:  23-05-2003 11:15
Vil helt klart anbefalde en Stübben sadel.
De ligger i den dyre prisklasse, men du får en sadel der holder "evigt" og du vil ikke blive skuffet.

Kig engang på Stübbens hjemmeside

Der er fotos og beskivelse af alle deres sadler. Alle mål der oplyses er standardmål, men du kan sagtens bestille en model i andre mål.

Jeg vil anbefalde en kombineret Stübben Scandica sadel.
Scandicaen er for det første flot design, og den er totalt lækker blød både for hest og rytter. Bare prøv at mærke på dens bløde sadelpuder i forhold til mange andre sadler.
Den skal ikke "rides til" ligesom mange andre, den er blød og fleksibel fra dag 1.

Men få en rigtig uddannet sadelmager med på råd, få ham/hende til at lave en bøjle over hestens ryg, så den korrekte bom str. findes.
Pas på med "selvlærte" sadelmagere.
Selv uden rytter
vil en hest altid være en hest
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd

Har du overvejet en
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 07:08
Hej Birgit.

Har du set på de Australske stock sadler, modellen uden horn er absolut en lækker sadel til de Tunge drenge og piger.

Jeg har tilredet en Belgisk pige i en sådan sadel,
den er rigtig rar. Ejeren havde købt sådan en stock sadel, fordi hun synes at en alm. kombi-sadel, så en lille smule underdimentioneret ud.
Sadelpudernes underside var lavet af tyk filt, hvilket gør at hestens varme lyn hurtigt formgiver ulden de er stoppet med.
Hesten udviste aldrig ubehag for sin sadel, og havde ikke problemer - sadelmager var ude efter 5 uger, den lå stadig rigtig godt, behøvede ikke at blive rettet til.
Sadlen kan ses hos Møldrup Rideudstyr (Skanderborg),
De er næsten altid at finde hvis der marked.
Kan også nås per telefon 86531011.

Det skal siges, at det ikke var med udelt begejstring, jeg lagde sadlen på hesten første gang. (den var købt på marked for ca. 2500 fuldt monteret) Jeg er nemlig meget hys med mine ejne sadler.
Men hun fik sadlen på (den første sadel nogensinde), et lap i måsen - og ikke så meget som et lille hop kom der fra hende.
Og efter jeg havde presset længe (et par uger), fik hun en sadelmager ud, som sagde et sadlen var helt super til hesten.

Se sadlen før du udelukker den, bare min mening ;o)

Hilsen Trine

Du er også velkommen til at maile, hvis du har spørgsmål til stock sadlen.
0
0
Svar på denne tråd

Fantastisk!
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 15:02
Jeg synes virkelig det er flot som folk kan anbefale sadelmærke og sågar _model_ til en hest, de aldrig har set.

Jeg må vist have mine skolepenge igen. For til trods for at måltagning og sadeltipasning er en vigtig del af mit pensum, kan jeg altså ikke lige udtale mig om Birtgits hest. Er det ikke mærkeligt?

Birgit - det er som sagt umuligt at anbefale en sadel til en hest man aldrig har set... men jeg vil råde dig til at investere i den bedste kvalitet, du har råd til. Det er rigtigt at Stübben er et velanset mærke, der er kendt for at holde længe (jeg har godt nok knap så heldige erfaringer med Scandicaen og er principielt modstander af kombinerede sadler - hver sin smag), men kig også på f.eks. Passier og Niedersuss. Sidstnævnte er godtnok en dressursadel, men jeg rider selv i skoven i en Passier Optimum dressursadel og er meget glad for det.

Hvis du ikke har råd til en ny kvalitetssadel, må du hellere bruge lidt tid på at finde en god brugt end købe et billigere mærke. Allier dig under alle omstændigheder med en dygtig, uafhængig sadelmager, der kan vurdere om bommen er i ordentlig stand, og dernæst tilpasse sadlen til din hest.

Held og lykke

Venlig hilsen

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Få sadelmageren ud
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 17:27

Jeg ville godt nok lige tænke mig om inden jeg vælger sadel, prøv evt at kontakte en sadelmager der kan komme ud og lægge flere forskellige på din hest.

Mange sadelmagere har både nye og brugte du kan vælge imellem.

Jeg har selv en Stubben Scandica med elgskind, og det er ikke ubetinget godt for det er som at have "lim" i rø...og man kan ikke glide tilbage når man laver nedsidning, og jeg kommer tit til at hænge på kanten af sadlen.
Desuden bliver den meget hurtig slidt at se på, det står der også i papirene når man køber den, det er uden betydning, men hvis man skal sælge den ligner det en sadel der er 10 år gl.
Venlig hilsen Gitte
Tae-bo
0
0
Svar på denne tråd

Kunststofsadel
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 18:27
Hvorfor anskaffer du dig ikke sådanne en...??
Du sidder rigtig godt, de er nemme og vedligeholde.. Og så er de ikke sindsyg dyre.. De skåner også hestens ryg lidt mere, end en lædersadel..
Har selv en komb. (kunststof) mærke Maxam, og så har jeg en passier dressur, passier er et rigtigt godt mærke.. Køber du sådan en, har du en sadel for livet..

smil til verden, og den smiler til dig.
0
0
Svar på denne tråd

Smag og behag
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 22:41
Men kan bedst lide Stübben.

*Rigtige Rytter*
*Rider Dressur*

Præsentation Mail Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Free-and-Easy sadel
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 20:17
Hej Birgit,

Du skal selvfølgelig vælge en Free-and-Easy sadel, sæderne i de forskellige modeller er ej dybe. Du kan selv vælge mellem korte og lange stropper.

Og mon ikke vi kan få en bred sadel til at passe.

Jeg vil gerne give det et forsøg.

Læs mere på www.free-and-easy-saddles.co.uk og www.free-and-easy-saddles.dk

:-) Elinor
0
0
Svar på denne tråd

maxam salden...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 12:39
er det iike de der billige sadler Hööks sælger???

Lykken er: at give Ganti sin fine blå grime på

>o< >o<

Hjælp hestene på Rømø Ranch HER

Gantis superhp (y) mit FS1 program
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider