|
|
| Halen er gul |
| Forfatter:  |
muggihesten |
| Dato:  |
29-04-2003 22:17 |
|
Hejsa allesammen.
Mine dejlige skimmel har den perfekte hale. Den har den rette tykkelse og længde MEN... Den er helt gul efter vinteren.
Hvis den ikke havde været farvet gul at al det ammoniak der er kommet i, så ville den ha været helt sølvgrå. Men nu kommer så spørgsmålet: Hvordan får man det gule vasket ud??? Findes der en metode eller et gammelt "husråd"??? Det ville jo være perfekt hvis hans hale kunne lyse sølvgrå om kap med solen her i sommer.
Mange hilsner fra Muggi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor ikke bare...... |
Canmax |
29-04-2003 22:23 |
|
vaske den på almindelig vis? Det gør jeg da med min.
Venlig hilsen
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haler.. |
bimboe |
30-04-2003 06:44 |
|
Hvorfor vaske en heste hale??
Mine skimmel pony, har aldrig fået vasket sin. Kun hvis vi har været til dyreskuer eller lign.
Det er da ikke naturligt, og for øvrigt bliver de guler igen efter et par dage!
Mvh Bimboe
smil til verden, og den smiler til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan få |
jeanetteE |
30-04-2003 07:04 |
|
en super duper shampoo fra (nu reklamerer jeg lige lidt) bluehorse.
Ville da også vaske halen på normalvis!! Anyway fald nu ikke for noget med blegemiddel, det vil blot ødelægge hårets struktur ppå sigt. Ja ja den bliver pæn her og nu, men efter nogen brug vil den forblive gul, og umulig at redde.  JeanetteE -Giv hestene ret til at lege & lære, at drømme & forme, leve & være!! Kun der hvor heste kan føle sig trygge, gror det de gamle kaldte for LYKKE. Hvis der er noget du virkl´i ønsker dig, så lad det flyve  kommer det ej tilbage -var det ikke bestemt for dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GUL HALE |
|
|
Hejsa.
Jeg har haft en haflingerhoppe med en utrolig lækker hale. Når den blev gul vaskede jeg den med brun sæbe og lod det sidde lidt i halen inden jeg skyllede det ud. Og det virkede utrolig godt. Giv den flere omgange af brun sæbe og lad det så sidde i i ca 5 min. Skyl ud og se om det er nok. Hvis det ikke er nok så gør det igen.
HEBN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder mærkeligt... |
|
|
Ja, jeg ved det... det lyder meget mærkeligt, men prøv med blå biotex, du ved, det man sætter tøj i blød med...
Jeg havde engang en hønsehund der kom til skade på en jagt, efter dyrlægen havde syet ham, sagde han at jeg skulle vaske såret i blå boitex, jeg så meget mærkelig ud i hovedet... Men såret helede faktisk ekstremt hurtigt...
Senere har min svigerinde fortalt at på det sygehus hun arbejder bruger de det til at vaske liggesår på mennesker med...
Så jeg tænkte... hmmm... kan jeg vaske halen på min skimmel i det??? Og ja... halen bliver meget fin af det, blød og nem at rede ud...
Jeg vasker dog ikke ret ofte, men jeg synes faktisk den holder sig blank meget længere.
Ellers prøv med sæbespåner, de har en ph. værdi der ca. modsvarer huden, i modsætning til brun sæbe som faktisk er lidt skrapt.
Ifølge dr. dyr igen, bør man f.eks. slet ikke vaske sår i brun sæbe, men i sæbespåner hvis man ikke har blå biotex (ja, ja, der røg hele min barnelærdom)
Tanker
Kitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhmmm |
|
|
Lad mig først sige, jeg ved ikke om dette virker, men jeg mener at have hørt at man med skimler skal putte blækket fra en kuglepen ned i vaskevandet (jeg vil tro det er uden shampoo eller efter halen er vasket med shampoo ) Halen bliver ikke blå men får fjernet den gullige farve og ser hvid ud...
er der andre der kender denne metode? (jeg tror jeg har læst om dne her på heste-nettet...
Ane
mere om Le trec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Almindelig hesteshampoo.. |
|
|
... er det jeg bruger.Hvis det ikke tager alt den første gang, vasker jeg lige en ekstra gang.
Min hest er skimmel og får kun vasket halen når den skal til stævner.
I starten kunne jeg ikke forstå, at halen aldrig blev hel lys/grå. Jeg vaskede og vaskede... men har sidenhen fundet ud af, at det er fordi han har nogle røde hår i halen, som først kommer til udtryk i det nederste stykke af halen
Hilsen
Lillemyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tager min en tur med på stranden |
Snulvin |
30-04-2003 12:54 |
|
jeg vasker mine en gang i mellem ved store vaske dag om sommern men ellers kommer de med en tur å stranden hvor de kan boltre sig i vandet og det bliver halen også fin af..
Trine, hesterne og geden
Jeg tænker, derfor er jeg´... hvad mon jeg er? heste tøs i hvertilfælde:P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blå bio-tex |
|
|
Almindelig opløsning.Det virker,også til småskrammer. OLDENBORG KAN OG VIL 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa |
muggihesten |
30-04-2003 21:09 |
|
Tak for alle jeres råd. Så er der jo lidt at gå ud fra der. 
Og til hende med kuglepennen: Jeg gad godt se din hest´s hale... Jeg sagde grå, ikke blå*GG*
Der er vel ikke noget i vejen med at være glad for sin hest´s naturlige farve...
MVH Muggi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at søg |
|
|
Der har været givet rigtig mange råd om det før. Prøv at søge efter kl. 23.00, der kan du søge på alt. Jeg garanterer du finder en masse råd.
Det med kuglepenne er ikke helt forkert. Det er noget med at man kan blege halen og så til slut putte et brev blånelse i det sidste skyl. Det skulle give en rigtig flot hale. Har dog ikke selv turde prøve
Ellers så kan du bruge kartoffelmel, sæbespåner, skimmelshampoo osv. Det hele står i de gamle tråde.. Mvh Jenny "mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *G* |
|
|
Jeg ved det lyder mærkeligt med kuglepennen, men farveopløsningen (en kuglepen i en spand vand) skulle ikke være så stærk at halen bliver blå..
Grunden til at jeg synes det lyder logisk, er at ældre mennesker der gerne vil have en flot grå farve i deres hår bruger noget hårfarve der også er baseret på en blålig tone. Når de overdriver kan man endda se det blå skær, men det er altså fordi de har gjort det for tit..
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| biotex til misfarvet hvidt tøj |
JLykke |
01-05-2003 12:30 |
|
Biotex laver et vaskepulver specielt til misfarvet , plettet hvidt tøj. Det gør halen rigtigt flot igen, det må bare IKKE bruges på andet end halen, da det er rimlig parfumeret (som det meste vaskepulver jo er)
Skal sælges nu!!! Stalddækken, str 150, mrk Chill Cheeta, bordeaux, flot og velholdt, Nyprisen er 999kr Pris: kom med bud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dette virker 100% på min! |
|
|
Hejsa!
Jeg arbejder med heste til hverdag og hjælper til med heste til stævner og fremvisninger..... Hvide og grå hests haler vasker vi altid først med varmt vand og så MASSER af kernemælk.... husk at vaske efter. halerne bliver super flotte og de hvide haler er som sne... hvis den også skal skinne, så husk show-shine.
Mange hilsner
Kamilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sæbespåner |
|
|
Som palominoejer kender jeg godt problemet med gule haler. Jeg har brugt forskellige hesteshampoer, men ingen af dem kan slå de gode gamle sæbespåner.
Til særlige lejligheder har jeg hørt at nogle har bleget hestens hale med brintoverilte eller klorin. Jeg har ikke selv forsøgt det.
At blå biotex skulle være godt har jeg også hørt fra min dyrlæge. Men det var nu mere i forbindelse med sår. Jeg har også læst en artikel om det i et hesteblad. Det skulle hindre at der dannes uhæmmet meget arvæv ved sår.

Turpins fiiiiine hale.
Mvh Tina, desværre uden Turpin
Til Dick Turpin "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
muggihesten |
04-05-2003 19:55 |
|
Hejsa igen..
Ok, så det var altså ik en joke med den der kuglepen.. Det må du undskylde Ane, men det lød altså meget mærkeligt.. Jeg tør nok ik prøve det, men måske lidt kærnemælk. Det lyder som en meget ufarlig kur. Og så det blå biotex, det har oxo en god virkning. Nå, men så venter jeg bare på bedre vejr, helt præcist tørvejr så han kan holde halen smuk i mere end én dag når jeg har fået vasket den... Mange tak for alle rådene.
Vrinsk fra Muggi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|