Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nyfødt føl med bløde koder
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 09:59
Hej.

Min haflingerhoppe fik i går morges et dejligt hoppeføl, som alt i alt er perfekt, men hun har bløde koder - dvs. hun bøjer sammen i koderne i stedet for at stå "normalt" op på dem. Jeg har tidligere fået at vide, at det skal man ikke bekymre sig om for det går over med tiden, men hvor lang tid skal jeg regne med ? Et par uger eller ? Har hun godt af at komme ud at røre sig - styrker det benene ? Hun er meget frisk og laver rejehop og suser rundt i den store foleboks, så hun har ikke ondt nogen steder.

Håber nogen kan hjælpe mig.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Er helt normalt
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 10:42
Hej Sine!

Det er helt normalt at føl har bløde koder....de kan være så bløde at tåen nærmest stritter op når de går og at de rører jorden med selve koden. MEN, det går hurtigt over...i løbet af et par dage/en uges tid vil hun gå helt normalt på sine ben.

Tillykke og held og lykke med hende.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 11:37
hej Sine og tillykke! Jeg giver Dorte ret, det er ikke noget du behøver at bekymre dig over. Lad hende endelig komme ud og røre sig på fold, jo mere motion hun får jo hurtigere retter benene sig.

Gotlandsrusset er Sveriges oprindelige pony. En rigtig børneven med stor personlighed Se den danske avlsforenings hjemmeside her:
http://www.gotlandsruss.dk
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 19:39
Tak skal I have - det lettede helt :-) Man går jo og gør sig alverdens bekymringer, når følle ikke er helt perfekt (endnu). Men det kommer jo så - jeg må bare være tålmodig; faktisk synes jeg allerede, at jeg kan se forskel fra i går, men om det er indbildning/ønsketænkning ved jeg ikke 8-)

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sikkert!
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 21:07
Hej Sine!

Jeg kan forestille mig du sagtens kan se forskel allerede nu!
Mange føl kan se helt pudsige ud...jeg havde en hvor haserne var drejet en kvart omgang, koderne totalt bløde o.s.v....benene ligende piskeris når den gik...da den altså endelig selv kunne rejse sig efter 1½ døgn. Først flere uger efter gik den normalt på sine ben.
Føl kan blive meget klemt, hvis hoppen ikke har meget plads, men det meste retter sig. Kun ganske få tilfælde af "misvækst" kræver boksro.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Dorte
Forfatter: 
Dato:  19-04-2003 23:11
Det lyder da vildt med det føl - jeg var godt nok blevet nervøs, hvis min følle så sådan ud ! Men det er rigtigt, at naturen har det med at ordne den slags selv hen ad vejen - dog må I vel have skullet hjælpe føllet på vej, ikke ? Jeg mener mht. mælk..? Blev den 100% normal til sidst ?

For resten havde vi dyrlægen ude i aften for at stivkrampevaccinere og hun sagde, at det var et meget fint og stort føl :-) Så vokser man lige en halv meter; he, he... Men det ER nu også en dejlig følle - og så har hun fået et kært aftegn : Blissen har form som et aflangt hjerte i panden.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Hjalp til
Forfatter: 
Dato:  20-04-2003 10:02
Hej Sine!

Jo, selvfølgelig hjalp vi føllet op at stå, så det kunne drikke. Det var et meget stort og ekstremt langbenet føl, hoppen var ikke ret stor i drægtigheden (dårlig ribbenshvælvning), så føllet har været meget klemt.
Hun fik navnet Tipula, hvilket betyder stankelben, for det var hun!! Hun fik en særdeles flot førsteplads til følskue som 3-4 mdrs (stortset kun 8 taller). Hun blev som 3 års kåret i hovedstambogen, så der var ingen men overhovedet...hun skulle bare ha' lidt tid til at "rette" sig ud efter de sidste måneders trange plads i børen.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

:o)
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 21:34
Imponerende, at hun blev så god, selvom hun havde en lidt hård start :-) Jeg havde min ude i dag og hun har virkelig forbensaktion, det lille kræ - skridtene er selvfølgelig små endnu, men hold fast, den kommer fremad ! Faderen har også kæmpe gangarter og det har hun åbenbart arvet.

Sødt navn, Tipula, jeg har døbt mit Havanna.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider