Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hest vil ikke ha smed!!
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 12:43
Hvad gør jeg?

I sommeren sidste år skulle min 10-årige DV/DOA hoppe have sko på for første gang. Grunden var at jeg var begyndt at ride meget mere seriøst dressur, og at hun var begyndt at slide meget på hovene. På det tidspunkt havde hun ikke noget problem med smeden.
Som sagt skulle hun have sko på fordi hovene var slidt helt ned (op?) men han beskar hende for langt op, så da han skulle slå sømmene i, gik de helt op i nerven. Siden da har hun slået ud med forbenet hver gang smeden er kommet, så hun har faktisk ikke haft smed i flere måneder. Hovene er dog ikke blevet lange, da hun jo slider dem meget, men de er blevet skæve, og det er jo ikke godt! Jeg har prøvet med en anden smed, men hver gang man banker under hendes hov, slår hun ud med forbenene. De par gange hun har haft smed siden, har vi været nødt til at give hende bedøvelse, men det hjalp kun lidt. Hun bliver stadig ved med at slå ud med forbenene, og det er jo rimelig farligt..
Jeg ved jo godt, at grunden til hun gør det, er at hun havde den dårlige oplevelse, men jeg kan bare ikke få hende "vænnet af" med at slå ud med forbenene. Jeg har selv (op til flere gange) prøvet at tage hendes forben imellem mine ben, og stå og banke lidt under hoven, men pludselig slår hun bare ud med benet.
Jeg håber at der er nogen der har et godt råd eller to?

Med venlig hilsen Sara
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun er madglad...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 13:14
Hvis hun er en madelsker, så prøv evt. at proppe hende med gulerødder mens smeden ordner hendes hove. Det kan godt aflede hendes opmærksomhed og dermed få hende til at koncentrere sig om maden i stedet for smeden og hvad han laver.

Min haflingerhoppe har også været meget strid, når hun sku ha smed. Hun endte som regel med at stejle når han stod ordnede forhove på hende, hvilket jo også var noget halv farligt noget. Til sidst endte det så med at hver gang smeden var der, sku hun ha bremse på. Så skiftede jeg smed, og han rådede mig til at fylde hende med gulerødder mens han arbejdede. Det gjorde jeg så og hesten stod pænt stille, mens han arbejde. Jeg begyndte så efter nogle smedbesøg med mange gulerødder, langsomt at trappe ned i mængden af gulerødder pr. gang og i dag får hun faktisk ingen gulerødder og hun står li så pænt, mens han arbejde. Nul bremse, nul skælden ud og ingen stejlen eller hoppen, det er sgu dejligt.

Prøv med gulerødder næste gang, sørg for at have en god portion stående klar ved hesten, når smeden kommer. Og stå så bare og proppe guf i munden på dyret imens, det kan være det hjælper :-)

Held og lykke :-D

Knus Tine :-D

I kan se billeder af min super haflingerhoppe på min præsentation og husk li at smide en hilsen i gæstebogen :-D

Transportgamascher købes, ska passe til en haflinger, få mere information her: Markedspladsen

Haflingerhingst søges til bedækning, få mere information her: Markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

Banke på hendes hov
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 20:51
Det var da højst uheldigt for hende. Sikke en klummermikkel af en smed.

Jeg synes, at det lyder som om, du gør det rigtige, når du banker på hendes hove. Hvis du bare holder ud og går gradvist frem, så tror jeg, at hun nok skal slappe af med tiden (om end der kan gå lang tid). Hvis du gør det til en vane at banke på alle hovene hver gang du renser dem, og starter med et enkelt blidere bank og senere øger antallet og hårdheden af bankene (selvfølgelig efterfuldt af verbal ros), så finder hun på et tidspunkt ud af at det ikke gør ondt mere.

Du kan også tage nogle intense træningsrunder, hvor du tager benet op, banker på hoven og sætter det ned efterfuldt af ros og en godbid. Dette gøres så en masse gange.

Du kan evt. starte med at banke udenpå hoven, når hun står med benet i jorden. Bank f. eks. med en kost eller noget som kan støde imod og give hende samme følelse, mens du står og sludre med en anden person. Først et enkelt bank som bare var et "uheld" dernæst kan du jo komme til det igen osv. Gør det til noget ligegyldigt og læg din focus over på den anden person (udadtil altså), men aflæs din hest godt og se hvor meget hun kan klare på en gang.
0
0
Svar på denne tråd

alternativ løsning
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 21:23
Hej.. hvis det nu ikke virker.. og du ikke kan løse problemet. så kan du måske forhindre at hun sparker ved at holde et af hendes andre ben.. Så smeden holder et og du så holder et andet.. hun kan jo ikke stå på 1 ben. så tvinger du hende til at balancere på de andre 2, jeg ved ikke om det virker.. men det er da et forsøg værd, hvis du ikke kan give hende smed på andre måder :-)
0
0
Svar på denne tråd

tak.....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2003 10:02
Mange tak for hjaelpen!

Mht. det med guleroedder, saa har vi proevet det MANGE gange.. Ogsaa med foder. Men vi er saa bare kommet frem til at hun overhovedet ikke er en madglad hest - langtfra! Hun spiser kun hvis hun er sulten.
Og faktisk tror jeg ogsaa at det med at man kan staa med hendes hov mellem benene, og banke paa den, hvorefter hun lige pludselig bare slaar frem med benet igen, er lidt staedighed. For hun siger faktisk slet ikke noget til at man tager benet op og banker paa det mere, og staar ogsaa bare med oerene ud til siden, og virker langtfra som om det er noget hun laegger maerke til.. Saa baade jeg og andre tror at det med tiden bare er blevet til staedighed. Irriterende! Men jeg kan bare desvaerre ikke selv komme frem til en loesning - endnu.. Men man bliver jo noed til at vaere lidt optimistisk :-)
Men hvis der er nogen der kommer paa flere ideer, saa skal I vaere mere end velkomne!

Mange Hilsner Sara og hesten Joy!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider