Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opfedning af hest-vidundermiddel?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2003 22:20
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp. Min nye hyps trænger til en fede kur og pt. får han 3 kg hel havre + 250 g müsli (Hippolyt) 2 gange dagligt, oveni det giver jeg ham 2 dl olie i en portion havre (ca. 250 g) og wrap + halm. Han går med dækken på på de klde dage for at forhindre at han bruger for meget energi på at holde varmen.

Oven i det er han stor som et hus, ranglet og fuldblod :-P

Han kunne godt bruge noget hjælp til at blive "tyk" og hjælp til muskel opbygning. Findes der et eller andet vidunder middel som kan bruges med held?

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

jep..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2003 22:32
jeg har selv brugt majs, med godt resultat!
jeg har læst i et tidligere inslag, at man kan bruge bananer..
og så kan du bruge valset byg, det hjælper også godt..
har selv en 50/50 oldenborg/fuldblod, der også tabte sig enormt en vinter, der brugte jeg valset byg og majs, og hun er flot idag.. nu kan jeg nøjes med valset havre..
pøj pøj
0
0
Svar på denne tråd

yepp bananer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 03:09
Jeg havde lånt vækk hingsten min en periode til bedækking. Da han kom hjem var han en skygge af sig selv.

Jeg fikk en mængde frukt og grøndsager af en venninde som drev en butikk. Deriblant flere kasser med bananer. Først ville jeg ikke give det til ham. Det er
ikke det man tenker på som hestefoder.

så kom dyrlægen for at give ham vaksine. Han så banankassene som stod der. Han fortalte at det var noget af det beste vi kunne gi ham. Da det feder meget og så er bananen så full af næringstoffer og mineraler at den er den beste medisin en hest kan få.

Man kunne give ham et par kilo pr. dag ifølge dyrlægen. Jeg gav han ca 1 kg pr dag og det tok ikke
mer end en 3 ugers tid at han var i flott hold igjen

;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)
0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer og mineraler
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 09:23

Jeg synes dit foder lyder lidt fattigt på vitaminer og mineraler? Hvis ikke de er tilstede i tilstrækkelig mængde i foderet, så kan du hælde alt det olie du vil på hesten, og det løber bare lige igennem.
Find et godt, helst urtebaseret tilskud, så skal du bare se. Tralle-trolds forslag med frugt er også super.

Venlig hilsen
Marianne S

Urtefil opdateret 24-03-2003
Send en mail, hvis du vil have den nyeste udgave.
0
0
Svar på denne tråd

størrelse
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 10:47
Hvor stor er han og hvor meget wrap får han?

Får han ialt 6 kg havre, 500 g hippolyt og 4 dl. olie om dagen?
0
0
Svar på denne tråd

Check
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 11:56
Få lavet en analyse af hans blod.
Han burde ikke have brug for mere end det du giver ham.
Måske mangler han jern eller andet.
Det kan gives i en sprøjte af dyrlægen. Jeg har selv set en mager hest med mangel på bl.a. jern og et bestemt vitamin blive rettet op på få uger efter det blev konstateret.
Få evt lavet ormeprøve og få set hans mave efter om han har fordøjelsesproblemer.
Få tandlæge til ham. Tænderne kan være skyld i dårlig foderoptagelse.
Skift halvdelen af havren ud med byg.
Sæt ham evt lidt op i naturmüesli.
En stor mager hest kan godt tage 750 g.
Du kan evt i stedet give lidt Struktur E oveni din nuværende portion (feks 500 g/dag).
Med den fodermængde du er oppe på skal oderet måske deles ud over flere fodringer pr dag. Det øger også optagelsen
Nu kommer græsset snart, det plejer også at sætte kød på hestene.
Endelig er det bare med at bruge ham så han får gang i musklerne og forbedrer sit kredsløb.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Flere fodringer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 12:25
Hejsa!

En hest burde fodres mere end 2 gange dagligt...prøv at fordele foderet på minimum 3 gange fodring dagligt...og gerne flere.
Du skriver intet om hø eller wrap? Så umiddelbart vil jeg tro du ikke tilbyder din hest det....det burde du!

Mine får kerne og kraftfoder 3 gange dagligt og wrap 3 gange dagligt. Det sidste måltid kraftfoder de får er blandet med mineralblanding og med opblødt betfor.

Jeg har DV'ere....bl.a. 2 drægtige hopper. De får max.3 kg kerne, resten af foderet er wrap og er meget nemme at holde i huld, næsten for nemme!!....så se at få købt noget noget hø/wrap til din hest. Eller andet alternativ, f.eks tørret lucerne.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen,
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 18:32
Han får wrap to gange dagligt svarende til ca. 5-6 kg (ialt).

Stedet hvor han står opstaldet står for fodringen og de fodrer kun to gange om dagen, og de ser helst ikke at man begynder at stå og rode med deres foder, da det vil "inspirere" rideskole tøserne og pony tøserne til at fodre ynglingsponyen i tide og utide.

Jeg vil forsøge at supplere med struktur E, fra hippolyt, som ejg jo' selv kan give som en "godbid" når jeg er der.

Tænder, vaccination og orm er tjekket.

Jeg har ikke haft ham så lang tid, så jeg tror også at jeg skal lære at være tålmodig, for der kommer jo' næppe nogen drastiske ændringer hen over natten :-D

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

Igen-igen
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 18:42

Ned med kraftfodermængden og op med grovfodermængden, så er du hjulpet godt på vej.

Endvidere bør du se på vitamin-, mineral- og proteindækningen - der øjner jeg nemlig også et problem.

Det nytter ikke noget at hælde korn, olie e.l. i hesten i kæmpemæssige mængder, hvis man ønsker mere sul, for det har nøjagtig modsatte effekt og ødelægger hestens tarmflora.
Kig altid på grovfoderet først. - Er hesten for tynd, så giv den hø/wrap ad libitum, indtil huldet igen er passende. Kraftfoder er kun et supplement og bør ikke gives i så store mængder, som du angiver i første indlæg.

Som altid anbefaler jeg udfærdigelse af foderplan. Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt ændringerne sker, når først fodringen er afbalanceret.

/Tanja B

Female By Nature - COWGIRL By Choice!
0
0
Svar på denne tråd

Han burde tage på..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 10:16
Tja han burde tage på. Det kan være hans tarmflora er ude af balance at den simpelthen ikke udnytter foderet godt nok.
Forslag 1. Køb noget regulator (Blue hors) eller noget tilsvarende der indeholder de bakterier der er nødvendige i tarmfloraen.
Forslag 2. prøv at give ham valset havre, det kan være at han er en af de få heste der har problemer med at nedbryde hele kerner. Hænger i øvrigt ofte sammen med ovenstående.
Forslag 3. Køb noget af det der Dangrønt lucerne i sække til omkring 90 kr og giv ham en spandfuld efter du har redet ham. Det har nogle gange en overraskende effekt på lidt tynde heste.

For at finde ud af om den har gavn af én af de nævnte forslag, bliver du nødt til at benytte dig af hvert forslag ét af gangen.

held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 12:31
Hvad er tegnene på at tarmfloraen er ude af balance???

Da han har lidt "løs" mave i forhold til "normalt". Men jeg tilskrev det egentlig overgangen til wrap.

-Trine.
0
0
Svar på denne tråd

Ødelagt tarmflora
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 13:43

Når tarmfloraen er slået delvist ihjel, fordi pH'en er forsuret grundet tilgangen af de store mængder ufordøjet kraftfoder, kan symptomerne være mange. Som oftest er tynd mave og mistrivsel (hesten taber sig e.l.) et sikkert tegn - men også kolik, pelsproblemer og muk kan bl.a. være det.

Har man fået taget livet af en god del af de sunde mikroorganismer i hestens stortarm, kan man rette det op ved at give gærkultur, og så selvfølgelig tilpasse fodringen således, at hesten får størst mulige mængde grovfoder og mindst mulige mængde kraftfoder.

/Tanja B

Female By Nature - COWGIRL By Choice!
0
0
Svar på denne tråd

Fodring m. hippolyt.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2003 12:43
Hej....

Jeg sidder lige med et Fodringskoncept fra St.Hippolyt.Som hedder: Vejledning om fodring v. forskellige problemmer. På side 22 : Den magre hest:
Eksempel:13 årig fuldblodshest vejer ca 400 kg."lægger intet på sidebenene"

Grovfoderbehovet:
1-1.5 kg. grovfoder pr. 100 kg.kropsvægt.

2-4 kg. Pre Alpin Cops
hørationen kan suppleres m. Pre Alpin Cops

Kraftfoder tildelingen er ikke afpasset behovet.

1 kg. stuktur-Energitikum
forbedre tarmmiljøet og tilfører værdifulde vitalstoffer.

0.75 kg Naturmusli og 2-3 kg. majsflager
Komplet og langsigtet stærkt nærende.

Yderligere muligheder:

1-1.5 Irish mash 1-2 gange pr. uge for at stabilisere tarmen og til at mobilisering af fordøjelsen.

30 g gærkultur bidrager med naturlig vitamin B og forbedre tarmfloraen.

100 gr Micro Vital - mangel på sporstoffer giver dårligere optagelse af næringsstoffer fra tarmen.

100 ml. Hippo Linol
tilfører energi.

Citat slt..

Jeg har fået udleveret matrialet der hvor jeg købe mit Hippolyt foder og er ganske anvendelig.

Jeg har selv en Trakhener/fuldblodshoppe (166 istg) i den tredje alder 17 år som var temmelig mager da jeg købte hende for et halvt år siden.

Jeg gav hende: 3 kilo hel havre om dagen, 2 kilo majs, 750 gr. Naturmusli,7 kilo wrap og halm efter forbrug. Hun får irish Mash 2 gange om ugen. Hun var på daværrende tidspunkt ikke i arbejde blot på fold fra morgen til aften.

Det er nu et halvt år siden og fodringen er ændret, da hesten er i arbejde, har opnået en pæn "figur" og hun ikke er så glad for at spise majsflagerne, som resulterede i at halvdelen lå tilbage på gulvet. hendes fodring ser derfor sådan ud nu:

De dage hun er i arbejde :
2.5 kg hel havre.
1 kg. Struktur-Energitikum
600 gr Naturmusli.
6-7 kg wrap

De dage hun holder fri :
2.5 kg hel havre.
500 gr. Struktur-Energitikum
600 gr. Naturmusli
6-7 kg wrap

1 kg Irish Mash 2 gange om ugen.

Foderplanen er udarbejdet sammen med St. hippolyt og fungerer helt optimalt.

Jeg har fået oplyst at man skal passe lidt på med at give for meget havre - ikke kun at det hidser hesten, men den stivelse som er i havren kan hesten ikke omsætte og er ikke sundt for den... Så pas på med det.

Håber at du evt. kan bruge det til noget.....

Hilsen Lone.
0
0
Svar på denne tråd

Egentlig lidt sjovt...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2003 08:42
...at man til mennesker siger at bananar ikke feder, man må vel gå ud fra at begge organismer optager det nogenlunde ens, eller er der en forskel i at heste er herbavores og mennesket er omnivores?
Nogen som ved det?

Mvh...Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Muskler
Forfatter: 
Dato:  17-04-2003 10:40
Hej Trine

Du skriver også at du gerne vil have noget til at hjælpe med muskelopbygning...

Min søsters hest er også temmelig tynd - har altid været det - og den er virkelig GENNEM-TJEKKET. Hver gang dyrlægen var på rideskolen kiggede han tænder efter på den og tjekkede gødning - ren service - + den har fået ormekur når der var behov + fået taget blodprøver. Den fejler intet!! Men tynd, det er den.

Han er nu 7 år gammel (11/8-96) og først nu begynder han at blive pænere.
Han har også fået lagt alverdens foderplaner med det resultat at kg. raslede af ham! Så nu er blevet fodret efter vor bedste overbevisning med hø eller lucerneprodukter fra DanGrønt, Team Müsli fra Tjørnehøj Mølle + Elysel fra Pharmaka(de orange produkter i rideudstyrsbutikker)

Elysel er E-vitamin og selen + at det medvirker til at opbygge muskler.
Hesten er hele tiden blevet redet - mere eller mindre seriøst, da min søster har haft lidt svært ved at tage sig sammen... 8-) Men den har gået på fold flere timer hver dag.

Nu har jeg fået hesten over til mig, for at ride den, da det er meningen den skal sælges. Og fra i fredags og til nu, synes jeg faktisk den er blevet pænere og se på - men om det er synsbedrag?

Nu får han morgen og aften 1 kg. havre, 1/4 kg. valset byg, 1/4 kg Team m. 1 ske Elysel. Til middag får han så 1/4 kg byg ekstra + hø og gulerødder om aftenen.

Håber det er noget du kan bruge....

Hilsen TIna
0
0
Svar på denne tråd

Hø=proteiner
Forfatter: 
Dato:  17-04-2003 20:58
Hø hø og atter hø. Din hest har brug for hø. Hø indeholder en masse proteiner og det er det din hest har brug for, for at tage på. Vh Christine :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider