|
|
| HJÆLP... (spørgsmål) |
| Forfatter:  |
Nanna |
| Dato:  |
03-04-2003 18:31 |
|
Hej Alle.
Jeg er en lykkelige ejer af verdens sødeste pony!
Jeg har mange spørgsmål som jeg håber i vil/kan svare på!
Min hest går alene sammen med nogle får (hun er 14 år)... Hun har stået alene mange gange før og har ikke noget (efter hvad jeg kan se) imod det!
1) Kan en hest blive skør i hovedet af at gå alene?
Ude på min hest fold er der ca. 6 træer. Det ene er et pære tre (hun kan ikke nå pærene)... Der kommer bare også e´n masse pære på jorden.
2) Kan en hest blive syg af at spise frugt der ikke er helt så frisk (lidt rådent måske)??
Jeg tænker meget på om jeg skal få mig en til ridepony. Så min hest ikke skal stå alene mere, men også fordi at hun er for lille til mig (jeg er 157 høj og hun er 128 høj)
3) Vil det være synd at en hest på 14 (snart 15) går på "pension"? Altså hvor hun ikke blir' redet mere end 1-3 gange om ugen??
Ja det var så de spørgsmål. Jeg har mange flere, men dem får i nok en anden gang. Håber virkelig på at høre fra JER...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsøger at svare |
Lotte_Rafinell |
03-04-2003 19:10 |
|
Hej Nanna
1) blive skør af at gå alene
Ja, den nye lov om hestehold som ligger i udkast siger bla., at heste skal have mindst en artsfælle at gå sammen med - det er der jo en grund til.
2) pærertræer
Pærerne skal du nok fjerne efterhånden som de falder fra træet. Ponyen kan få ondt i maven af formange pærer (og andre frugter) og selvfølgelig især, hvis de er lidt rådne (formoder jeg da??).
3) pension
Hvis din nuværende pony kan affinde sig med "bare" at være hyggepony, så kan det da fint gå. Du kunne jo evt. også finde en, som måske kunne ride sammen med dig fx bare engang i ugen. Det kunne jo også være hyggeligt for dig med lidt selskab.
Held og lykke hvis du bestemmer dig for at skulle se på ny pony.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig.. |
Himmelfjer |
04-04-2003 23:53 |
|
En hest eller pony skal i følge ny lovgivning have selskab af en artsfælle. D.v.s. et hov-dyr. Et æsel kan eksempelvis gøre det! Men nogle heste synes at foragte æsler...! Der er altid annoncer med ponyer eller heste der udlånes til selskab, så det behøver ikke at være dyrt at skaffe din øjesten en legekammerat. Mange heste og ponyer bliver mærkelige i hovederne af at være alene. De er jo udprægede flokdyr.
Pærer er ikke sundt for en hest. De kan blive meget syge af dem, uanset om de er friske eller ej. Hvis de er rådne gør det jo ikke sagen bedre.
Og som Lotte siger: Hvis din pony trives med at være hyggepony, så er det jo bare fint.
Venlig hilsen Camilla
"Der er noget ved hestens ydre, som er godt for menneskets indre" - W. Churchill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ....... |
|
|
Den behøver jo ikke at gå på pension bare fordi du ikke kan ride den så meget som før hen.
Som de andre siger er en lånehest en meget god ting, men du kan jo anskaffe dig en større hest og så få en part til ponyen. Det er jo også tit sjovt ikke altid at skulle ride alene!!
At hesten går alene er efter min mening ret synd og den skal altså have selskab af en anden hest. Ellers går den jo glip af alt det sociale så som at nusse hinanden på ryggen (får nusser jo ikke) og de små vrinskelyde!!
Pærer er heller ikke ret gode for heste, så dem ville jeg nok forsøge at fjerne så meget som muligt. Normalt vil heste ikke æde dem, men det kan jo ske!!
-miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet