Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ændret foder - eller ? (lidt langt)
Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:27
Hej

Lige nu har jeg et problem med min isbuk.

Hun spiser ikke sin kraft-foderration op om morgenen, men om eftermiddagen hvor hun får samme kvantum spiser hun op. Det er kun de sidste 2 dage det har været sådan. Hun virker heller ikke særlig sulten, selvom hun er på let skrump og får nedsat ration (havre, fuldfoder-blanding, racing mineral). Hun står inde når de får foder og om natten (fra kl. 2200) i sin boks. Hun er ellers ALTID ved at "dø af sult" og virker normalt næsten hektisk når hun spiser - smider kernerne alle vegne *s*. Hun har ikke feber og virker kvik, frisk og glad. I de 6 år jeg har haft hende har der kun været 1 gang hun ikke spiste op og da havde hun kolik.

Jeg ringede til dyrlægen for at få et godt råd og han mente at det MÅSKE kunne være en mild forstoppelse og rådede mig til at holde øje med hende.

Så var det jo lige vi lavede et forsøg med hende i går og tilbød hende forskelligt spiseligt. Gulerødder glider meget nemt ned og det samme med ren havre. Så snart vi lagde fuldfoderet fra Roskilde Andel i krybben, så gik det meget langsomt.

"Fodermesteren" oplyste at han lige havde taget hul på en ny sæk og at konsistensen var mere klæg end den plejer at være......

Måske er det derfor - at hun faktisk bare er lidt kræsen (hvem skulle nu tro det ? *GG*).

Hun sluger iøvrigt stadig hvert et strå af hø og halm i boksen og fungerer også som "krat-rydder" ved at græsse med hovedet på skrå under hegnet. Ejeren af stedet er MEGET glad for at have hende boende *G*. Hun sparer ham for mange timers arbejde om sommeren.......

Har I hørt om det før ? Jeg ville umiddelbart tro at hestene ellers er mere glad for nyt og helt frisk foder ?

Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ændret foder - eller ? (lidt langt)
Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:30
Hold øje, men umiddelbart ville jeg tro, at det er den sæk foder, hun ikke kan lide. Heste er meget fintfølende, jeg ville kassere sækken, der KUNNE jo være noget i vejen, som I mennesker ikke kan se eller lugte, det kan selvfølgelig også være at hun bare er kræsen. Hvis hun æder alt andet med sædvanlig grådighed, så behøver du nok ikke bekymre dig så meget.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:40
Spørtg på foderstofen om der er ændret i sammensætningen - det kan være at der har været en mindre ændring, som kun hesten opdager!!

Det kan også være at der er sket en fejl ved blandingen af det parti foder
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:40

Hej Tina

Tak for svaret - jeg bekymrer mig egentlig heller ikke så meget. Tror også bare at det er den nye sæk. Jeg tror (håber) ikke at sækken er dårlig - de andre 10 isbukke i stalden spiser den gerne. Vi har foreløbigt valgt i en kort overgangsperiode at give hende mest havre og så tilsætte fuldfoderblandingen lidt efter lidt til det er normal ration.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:45

Hej Lisbeth

Jeg spurgte også fodermesteren om der var blevet ændret på sammensætningen, men indlægssedlen var der ikke ændret på....

Men små ændringer "gider" de vel ikke skrive ? Man kunne mærke at melassen var mere "flydende" end den plejer at være.

Hov - Har I været ude for at de laver "fejl-blandinger" ??

Katrine (som er fristet til at ringe til foderstoffen som foreslået)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 13:52
Jeg har været ude for en fejlpakning, hvor det var en forkert fuldfoderblanding der var i sækken - fedt når man får at vide at ens hest i 14 dage er blevet fordret med grisefoder.... hun tog nu ingen skade, men jeg er alligevel glad for at det foder jeg køber nu er ret "let genkendeligt"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 14:12

GRISEFODER !

Jeg tror lige at der skal ringes en gang..........

Fik du den næste sæk gratis ?? Det må da være det mindste de kan gøre for at råde bod.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 14:28

Har nu snakket med Roskilde Andel.....

De har ikke ændret i sammensætningen og havde ingen forklaring (som ventet), men han spekulerede dog lidt over om der var for meget melasse i denne gang. Melasse er dog ikke noget heste ligefrem undgår *S*.

Nå - men han var vældig flink og sagde at hvis hun fortsat ikke ville spise det så var jeg velkommen til at hente en ny sæk - kvit og frit.

Se DET er service.......

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2001 14:34
Det lyder da godt - de fleste foderstofforhandlere ved jo også godt at der kan ske fejl!

Jeg fodrede ikke selv den gang det skete - det var incl i prisen. Men Dem der havde gården fik vist et par sække gratid - og en stor undskyldning. Foderstoffen spurgte også selv om der var nogen af hestene der havde haft kolik i perioden, for hvis der var og det var pga. fejlfodring, ville de gerne betale regningen - de vidste godt at det var en KÆMPE bommert!: heldigvis var der ingen af ponyerne der havde reageret - det var faktisk først da vi åbnede en "rigtig" sæk at vi så forskellen og ringede til dem. Men ponyerne fik ikke ret meget af dette foder - de fik mest bare hø og gulerødder. Jeg kunne forestille mig at det ville være temmelig usundt hvis hestene fik "normale" mængder af det!
0
0
Svar på denne tråd

Produktforsikring.
Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 10:31
Hej.

En af grundende til at forhandler/producenter yder sådan en god service er at de har en produktforsikring, som dækker i den slags tilfælde. Og Producenterne vil jo' også meget gerne vide hvis der er noget galt med deres produkter, så de kan ændre/tjekke produkterne eller tjekke deres kvalitetskontrol for fejl.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 12:18

Ja - nu har jeg bestilt dyrlægen til Tritla. Han kommer imorgen formiddag hvor jeg desværre ikke kan være til stede, men "fodermesteren" er der.

Det nye i sagen er, at i dag spiste hun sit kraftfoder op, men da han gav dem 4-5 gulerødder hver i krybben bagefter, ja så gumlede hun bare på dem og efterlod gulerødderne i krybben i hakket udgave. Min ismule plejer normalt at SUGE gulerødderne ind......

Så selv om hun har fået tjekket tænder for under en måned siden - ja så tænker jeg på:

Tandspidser, tandkødsbetændelse, bid i tungen mv. Andre forslag ?

Et par dage efter at hun havde fået tjekket tænder (det var ikke nødvendigt at raspe) pådrog hun sig en grim og dyb flænge over øjet og hudafskrabning ned langs øjet og ned af næseryggen. Flængen måtte syes med 8 "brede" sting. Tilsyneladende er hun kommet i vejen for et par heste-fortænder.

Nu tænker både fodermesteren og jeg på om hun måske har slået nogle tænder, bidt sig selv i tungen, måske udviklet noget betændelse mv. Hvis det pludseligt er smertefuldt at spise - passer det sammen med at hun spiser mindre og langsommere end hun plejer.....

Lyder det helt dumt ?

Hilsen KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 12:37
Jeg synes det lyder meget logisk!

Håber at det ikke er noget slemt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 13:35
Jeg synes det kunne lyde som om der er noget i halsen på hende - siden hun kan tygge gulerødderne men ikke synke dem! Det er godt, du har bestilt dyrlægen, det lyder som noget, der kræver nærmere undersøgelse nu.

Jeg håber ikke det er noget slemt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 13:40

Nu bliver jeg snart nervøs....

Hvordan med kværke - har I oplevet det ? (hellere overdrive end overse)

Jeg tror lige jeg smutter ind på dyrlægesiderne og læser lidt om det

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 14:20
Lad nu være med at skræmme livet af dig selv, Katrine! Når din dyrlæge komme i morgen bliver det jo undersøgt, og ud fra hvad dyrlægen siger, skal det selvfølgelig undersøges nærmere - men lad være med at ligge med mareridt over det helt til i morgen.

Hvis det var kværke ville hun vel have feber - eller i hvert tilfælde være mindre kvik end normalt!

Måske en halsbetændelse- vejret har jo været meget omskifteligt! Og med halsbetændelse er det jo også ømt når man synker!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 14:36
Nu spørger jeg måske om noget dumt, som burde være en selvfølge, men man kan jo' glemme det: Har du tjekket om hun har vand nok??? Hvis man er tørstig så kan det altså knibe med at synke.

Bare et forslag.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 15:05

Hej Trine

Jeg er 99 % sikker, men jeg tjekker lige i eftermiddag. Hun har vandkop i boksen, men den har jo været frosset i nogle ombæringer. Hun har i de dage fået en spand vand ind. Problemet med det er at når hun har stillet tørsten, sparker hun spanden omkuld, så resten af vandet går til spilde. Alt det holder fodermesteren selvfølgelig øje med, men jeg snakker lige med ham alligevel.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2001 18:20
Hej Katrine

Tænkte på ... er der skiftet strøelse (halm?) eller evt. til en anden "type" hø? Vi har i perioder ikke kunnet skaffe andet end hvedehalm til strøelse, hvilket resulterede i at pepsi'en blev dum i munden når man red den. Dette skyldtes at de mere "stive" strå let kom til at genere den lille pru i munden? Det kunne jo være at det var noget lignende, der var galt ...bare en strøtanke...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 08:22

Hej Anita

Ja - det med halmen kunne også være en årsag, det havde jeg ikke tænkt på. Hun er i øvrigt en stor halmspiser - spiser al halm i sin boks overnight, så han er nødt til at begrænse mængden hun får, så jeg kan få gjorden til at passe :-)

Nu har jeg ikke et klap forstand på halm, men jeg vil undersøge det.

Dyrlægen kommer idag mellem 0930 - 1130 og fodermesteren sender mig en email med resultatet....

Hilsen Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 11:14
Venter spændt på hvad dyredoktoren siger, klokken nærmer sig jo 11:30....
...vente... ...vente...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 11:17

Du kan tro jeg tripper - får ikke lavet noget seriøst her på arbejdet.........

Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 12:54

Nu har jeg fået svar vedr. dyrlægebesøget.

Dyrlægen kunne ikke se at der var noget galt - kun en lille smule tandspidser, som de normalt ikke engang ville gide at raspe...det gjorde hun dog alligevel.

Hun har jo lige fået flængen over øjet, så hele kraniet blev undersøgt for ømheder. Hals, mund og tunge er blevet kontrolleret og hun er kontrolleret for hævede kirtler mv.
Den nye sæk foder blev også tjekket af dyrlægen.....

Fik af vide at hvis hun ikke spiste normalt indenfor et par dage, skulle jeg ringe igen.

Fodermesteren oplyste iøvrigt at hun havde efterladt noget kraftfoder i krybben i morges og da han efterfølgende gav hende en gulerod, savlede hun det meste ud igen.

Sååå - det er jo faktisk lidt mærkeligt, godt at hesten i det mindste virker helt frisk. Fodermesteren siger ovenikøbet at hun er fjantet at have med at gøre.

Men foreløbig var det rigtig godt at høre at det umiddelbart ikke er noget rigtig grimt.

Tænkte faktisk på en anden ting....hun går jo og "renser" for ukrudt o.lign. under hegnet. Er der nogle planter heste godt kan lide, men som bevirker en form for følelsesløshed ? Hvis hun er "bedøvet" i eks.vis tungen kan man godt forstå hvis hun er bange for at tygge på f.eks. gulerødder.

Hilsen KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 13:07
Godt at hesten er frisk - men det lyder da højest mystisk alt sammen!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 13:18
Godt at der ikke umiddelbart var noget alvorligt - lad os endelig høre hvordan det går
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2001 21:17

Jeg sad lidt med tanken at hesten måske i forbindele med flængen over øjet
kunne have slået hovedet, og derfor render rundt med en gigantisk hovedpine der påvirker appetitten.
I værste fald kunne man forestille sig at dele af nervevævet i hjernen har taget skade ved stød eller slag..

Jeg nævner det kun fordi jeg kom til attænke på min egen tilstand, da jeg kørte galt og knaldede hovedet ned instrumentbrædtet på bilen, for nogle år siden.

Min hukommelse bliver aldrig hvad den har været, og jeg var ret kraftigt påvirket af skaden det første halve år.
Jeg ser egentlig ikke nogen gyldig grund til, at heste ikke skulle kunne blive udsat for nogle lignende skader.

Måske er det dér skoen trykker. Selv om der ikke er nogen umiddelbart påviselig
ømhed nogle steder, er det jo ikke ensbetydende med at der ikke er noget galt.

Min hoppe blev for nogle år siden forskrækket, og knaldede nakken så voldsomt op i en dør ( "hovedet ude-boks.." ) at hun løftede den af hængslerne.
Jeg er helt sikker på at hun har haft en hjernerystelse. Hesten stod i 10 min. i et hjørne af boksen, med hovedet nede ved gulvet og skrabede med forbenet og ørerne lagt helt ned ad halsen, og halvt lukkede øjne.
(Forfærdeligt at kigge på som hesteejer, når man ikke kan gøre noget for den...)

Der gik godt over en uge for jeg fornemmede, at hun var bare nogenlunde ovenpå igen.

Måske er hesten alligevel påvirket af sin skade i hovedet...??

Blot en tanke.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-02-2001 07:27
Hej Scarface

Den flænge hun fik var jo ret dyb - man kunne se ind til knoglen og der var slået en lille flig af - dyrlægen viste mig den. Dyrlægen der var der i går mente at det var et spark snarere end et bid.

Så hvis Tritla har hovedpine er det fuldt forståeligt.

Men kommer "sådan noget" først efter et stykke tid ?

Denne uge har jeg ikke redet pga. jeg ikke vidste hvad der var galt, men i sidste uge hvor hun var "ny-syet" red jeg. Hun var roligere at ride end normalt - hun har ellers temmelig meget fart på.......

Der er nu nok noget om det du siger - foreløbig ser vi tiden an og jeg rider også kun i skridt da hun er i genoptræning. Hun spiste op igår efter rideturen og det var herligt at se :-) istedet for at hun savler gulerødderne ud igen. Hun tygger dog lidt forsigtigt. Findes der hovedpinepiller til heste *S*.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-02-2001 15:46
Hej Katrine
Hvem har du haft ude at kigge??
Min hest har lige været syg( og er stadig), der er problemer med hendes ben. Vi kan ikke finde ud af hvad der er galt. Hun opført sig bare mærkeligt til at starte med, tog kortere skridt med højre end venstre forben. Det var dog ikke noget jeg lage noget særligt i for hun er meget svær at får til at skridte uden at trippe. Og da hun ikke var halte tænkte jeg ikke lige over det. Man kunne ikke se det kun mærke det. Vi regner med at hun muligvis har haft brækket nogle af de små knogler i kodeledet.
Vi glemmer tit at de der Isbukke har en meget højere smertetærskel end andre hesteracer....
Jeg ville holde meget øje med min hest hvis hun var min. Det kunne godt lyde ret alvorligt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 08:34

Hej Isbuk

Se at få en dyrlæge til at kigge på din hest. Det lyder som at der er noget helt galt. Når islandske heste "går mærkeligt" som din er der HELT SIKKERT noget galt !
Evt. vil røntgen og /eller ultralydsscanning være en idé.

Tritla spiser iøvrigt normalt igen :-)))))

Hun spiste og tyggede lidt forsigtigt de første dage efter raspningen, men nu kaster hun rundt med maden som hun plejer.

Tritla var åbenbart ikke enig med dyrlægen om at det var "ingenting".

Dejligt at gense ens forslugne hest *S*

Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 09:31
Hej Katrine
Hun er i dyrlægebehandling og har været det siden Nytår. Vi kan bare ikke få hende 100 % rask. Nu venter vi på at Landbohøjsklen har tid til at tage hende ind til røngenfotografering. Ventetiden virker bare laaaaang.
Det var da godt hun er blevet frisk igen :-)
Nu håber jeg bare at de snart får tid.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 09:38
Godt at høre at Tritla er OK igen!

Lyder som om det har været som Scarface skriver - sikkert en dundrende hovedpine, og så har man jo lov at have et par "off" dage - det lød også som et meget voldsomt slag hun har fået i hovedet.
0
0
Svar på denne tråd

Til Isbuk
Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 10:09

Hej Isbuk

Det lyder godt at der bliver gjort noget....

Hvad har din egen dyrlæge gjort indtil videre ? Har han udelukket nogle af bensygdommene ? Halter din hest på fold ?

Du må endelig lade høre hvordan det går.....

Du kan også ringe til Falk-Rønne og aftale en fast pris for røntgen.....i stedet for at vente på Landbohøjskolen.

Er det pengene der er et problem eller ?

Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Isbuk
Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 10:45
Hej igen
Hun står ikke 100% på benet, hvis du kom og så hende ville du ikke kunne se at hun var syg. Hun er ikke halte og har ikke været det på noget tidspunkt. Vi har behandlet med pencilin og smertestillende, selv der træder hun ikke igennem. Dyrlægen ville ikke trin-bedøve for vi ved om benet kan holde til den vægt hun vil lægge på det.
Jeg krydser bare fingre og håber at hun bliver ok, ihvertfald må det bare ikke være noget arvligt.

Grunden til at jeg har valgt Landsbohøjskolen er at jeg kender flere dyrlæger derinde og jeg har stor tillid til deres arbejde.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Isbuk
Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 10:50
Hej Isbuk.

Det lyder da ikke godt med din hest :-(

Jeg krydser fingre for at det er noget der kan "laves".

Lad os høre hvordan det går ?

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider