Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

holdbarhed kontra eksteriør
Forfatter: 
Dato:  19-02-2001 22:21
Nu har jeg spurgt dyrlægen på "dyrenesdoktor" om dette, og da han ikke lige følte det var hans område, så spørger jeg jer!

Min hingst er netop blevet betegnet som bunden i albuen, det skulle svare til at være bunden i skulderen. Én har forklaret mig at hesten så fører forbenene frem uden at bruge skulderen, men kun fører benet frem med albueleddet.

Min hest er ikke egentlig "lang" men ryggen betegnes lang, ligesom lænden. Krydset er kort og hældende, men meget muskuløst. En eksteriørdommer sagde at sådan en hest ikke ville kunne gå materialprøvens terrændel uden problemer.

At min hingst var så dårlig kom jo lidt bag på mig, værere er det dog at jeg da godt kan blive lidt bekymret for dens helbred, hvis den nu må "nøjes" med at være ridehest.

Mener I at eksteriørfejl som ovenstående gør hesten mindre holdbar?
0
0
Svar på denne tråd

Re: holdbarhed kontra eksteriør
Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 08:42
Bunden i albuen, vil sige at albuen har svært ved at beværesig frm og tilbage langs med brystkassen, det behøver ikk være det samme som bunden i skulderen.

den ville sagtens kunne gå en terrænprøve, det er der masser af heste med de samme skavanger som har gjort.

Prøv at still ham op. og del ham ind i 3 dele, fra bringen og hen st afslutningen af manken, fra manken til hofte hjørnerne, og fra høftehjørnet og til halen, Disse 3 stykker skal helst være lige lange, for at man har en velproposioneret hest.
Det er lettere at forklare med en hest i hånden :-)

Mange springheste har lang lænd, skulle være en fordel for dem.

hvad karaktere har de givet ham ?, det er ikke altid karakterene og det sagte passer sammen, nogen gange trækkes DET negative som er på hesten ekstra frem for at have noget at afvise den på, så de behøver ikke være så slemt.

hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 11:03
Hej Jytte

Min hest fik følgende karakterer: 7665 66 667 6. Ikke just i top. I vores forening skal hingstene have 7 i helhed for at opnå avlsgodkendelse.
Sidste år fremstillede jeg også hesten. Den var utrænet, havde tynd hals, manglede muskler på overlinien, havde "ingen" kryds mm.
I år var den efter dommernes udsagn, veltrænet, muskuløs, og den viste sig med overskud og gålyst.
Alligevel har den fået de samme karakterer for begge år, på nær type-karakteren som var 5 sidst. Jeg blev opfordret til at stille den igen, hvad jeg så gjorde.
Jeg var altså temmelig overrasket over at man kan bedømme "to forskellige" heste og så give dem samme karakterer.
Jeg har snakket med dommerne om det og de siger at de faktisk talte om at min hest var en springheste-type, nok også fordi den fik 7- og 8-taller i løsspringning. Det må jeg jo så leve lidt på efter sådan en dukkert!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 12:06
Hej Laura, Nej det kan jeg godt se, 5 for bagpart er ikke det bedste, men umiddelbart er den ikke helt i bund, den kan jo komme helt ned på 5 helevejen,. hos os vurdere vi hingstene meget hårdere end hopperne, og hos en 3 års eller ældre vil man ikke tilgive så mange "små" fejl som hos en 2 års som jo kan vokse fra det.
Er der ingen muligheder for at få den kåret senere på Rideresultatet, eller er det slut nu. ?
Det er aldrig sjovt at komme hjem efter "en dukkert" men det er den samme hest du har med hjem, den er faktisk ligeglad med karakterene.

Samme karaktere 2 år i træk ??, ja enten har i kanongode dommere, eller også har de kikket på bagsiden. Det´er jo det man ser man skal bedømme og med den forandring som du siger der har været med din hest, synes jeg det lyder mærkeligt, det ses ikke så tit.

hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 12:26
Hej Jytte

Vores avlsleder studsede da lidt, da jeg fortalte at hesten havde fået de samme karakterer som sidst. Hun kunne jo nok huske hesten fra sidste år.
Dommerne var en blanding af nye og gamle. (Finderup, Milton, en dressurdommer, og èn der hed Karsten Pedersen) Folk som jeg da regner med kan deres fag.

Meeen, om de altid ser det samme? Sidste år havde min hest god hasebredde, og i år smalle haser. Forklar lige hvordan det hænger sammen! Lider hesten af knoglesvind?

Jeg kan altid stille hingsten igen. Hvert år om det skulle være, hvilket jeg da overvejer, måske kan min hest få de brede haser tilbage! Og med hensyn til alder, så er min hest 5 år, så bliver der nok ikke foræret nogle karakterer væk.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 12:52
Med Jørgen Finnerup, ja han kan sit kram, der er nu ikke så mange dressurdommere som kan lave en ordentlig Eksteriør bedømmelse, sååå.

Men det er da OK hvis du vil prøve at stille den igen, Jeg har været på et bedømmelses kursus, hvor jeg skulle skaffe hestene, det var faktisk meget sjovt, jeg tog et helt kåringshold fra en kåring 2 mdr før, og det var godt nok ikke de samme resultater som kom frem, selv om det var jørgen som ledede kurset og det var ham som var med som konsulent til kåringen. Men det skulle jo så gerne bevise at det er dagsformen som tilsidst afgør et point eller to, men det modbeviser din hest jo så tilgengæld, når den har fået de samme karaktere i dårlig og god form
hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 14:11
hejsa

jeg blander mig lige her...

jeg har også haft min hest til kåring to gang - og fået forskellige kommentarer om det samme.... 1. kårig : stor hoppe med uelastist overlinie, godt fundament
776 68 65 6

2. kåring.._: For stor hoppe med stram overlinie 776 57 66 7

2 gang duede hendes fundament ikke. hun gik i et hold på 14 og endte som fløj ds efter 2 dh èr - tænk med så forholdsvis dårlige karaktere at ende så fint til oprangering... jeg gad godt se den sidste`s bedømmelse......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 19:38
Stram og uelastisk er to ord for det samme, det er faktis sjovt at de har givet hende en højere heledes karakter med de sidste benkarsktere.
jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2001 22:38
Hej Line

Er det karaktererne på Ballina Ask du refererer? Så at du nævnte hesten i et andet forum.
Jeg har dømt hesten nogle gange til klubstævner, for et par år siden. Den blev vist redet af en der hed Kirsti. Dejlig hest! men stor!
Som jeg husker den, så har den også bedre bevægelser end de 6-taller skulle vidne om!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider