Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sko af om sommeren
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 09:53
Min hest går om sommeren på en meget blød sommerfold, hvor han er ekspert i at tabe eller bøje sine sko. Sidste år ville jeg så prøvet at lade ham gå en periode uden sko, så hans hove kunne får en pause fra sko-af-og-på hele tiden. Han kunne desværre ikke gå uden sko på forhovene uden at blive øm, så forskoene kom på igen med det samme. Men det gik rigtigt godt uden bagsko.

I efteråret fik han så bagsko på igen, da han ikke kan gå uden bagsko i frostvejr, og det har vi jo haft en del af i år. Men nu er det forhåbentligt overstået med frosten, og da det snart er smedtid igen, tænkte jeg på allerede nu at pille bagskoene af igen. Sidste år gik han et par måneder uden bagsko, og smeden syntes det gik godt og hans hove var pæne og stærke, så hvis det kan lade sig gøre, kan jeg lige så godt udvide perioden uden bagsko.

Men jeg er noget i tvivl om, hvor smart det er at han går ½ år uden og ½ år med sko? Om hovene ikke bliver vænnet til at gå med sko, så de ikke kan klare sig uden? Selvom det optimale selvfølgelig må være at han går uden sko så meget som muligt. Jeg vil selvfølgelig snakke med min smed først, men jeg vil også meget gerne have andres synspunkter på sagen, f.eks. Matilde.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

min går uden om vinteren
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 10:39
Tempo går uden sko hele vinteren, men med forsko om sommeren. Dette er på smedens anbefaling. Har haft flere der fik taget sko af om vinteren og har aldrig haft problemer med det.

Line og Tempo

-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
-Jo flere tæsk man får, des mere elsker man smagen af blod
0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 10:56
Min mands hest, går også uden sko om vinteren og han har dem på om sommeren.

Om sommeren går de på noget blød mose/eng jord. Det er genialt, forså for de ikke tører hove, ligemeget hvor vamt det er.

Han har dog ikke tabt skoene, selv om han gik på det bløde jord.

Jeg vil ikke anbefale dig at tage skoene af om sommeren, for det er jo på den årstid at naturen kalder, og man rider mange turer. For så man siger: ingen hov = ingen hest.

I stedet vil jeg anbefale dig, af give ham nogle vitaminer og mineraler, samt biotin hele sommeren, så kan det være at han nemmere kan beholde skoene på.
0
0
Svar på denne tråd

Bonny
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 11:40
Jeg tror nu ikke, jeg rider flere ture om sommeren, nok snarere længere ture. Men om sommeren kan jeg ride på blødt underlag, græs, ridestier mv. hvor jeg om vinteren er nødt til at ride mere på asfalt fordi alt andet er smat eller frosset og glat. Desuden er jeg nødt til at ride langt for at komme i ridehus om vinteren, hvor jeg om sommeren kan ride på vores egen bane. Derfor slider jeg mere på hovene om vinteren end om sommeren. Samtidig slider den hårde frostjord væsentligt mere på hovene end den bløde mosejord.

Hans hove er sådan set fine og stærke nok, så jeg tror nu ikke han mangler vitaminer/biotin. Han når bare ikke altid at flytte forhovene i den bløde jord, før han træder i sig selv med baghovene.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

tror nok....
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 14:10
du kan sagtens lade ham gå uden sko, hvis du kun rider på bane og stubmarker.............
Min egen han går med 4 sko året tundt da han går en del ture ved siden af dressuren!!!
*Ronja*

-Still cant find anyone as crazy as mee!! ;-D

{>I am with my love Rolando {>
0
0
Svar på denne tråd

Kun vinter....
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 16:31
Mine heste går kun med sko om sommeren, hvis de da over hovedet har sko på - nogle har andre har ikke.

De går på en stor eng hele sommeren, men vi rider en masse lange ture ud over den almindelige træning og da vi rider en del på vej er det nødvendigt med sko på to af dem.

De smider aldrig skoene om sommeren, det sker først når det blir' efterår og folden blir' rigtigt smattet.

De får alle sammen Aloe Vera, da det gir' strækere og sundere hove og det ses tydligt.

Mie Doktor :-)<
http://www.doktor.ridesiden.dk
0
0
Svar på denne tråd

Der sker ik noget...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 00:09
Du kan sagtens få dem pillet af, men hvis du er i tvivl, så prøv da at spørge din smed, når han er ude hos dig... Han må da være den bedst kvalificerede til at svare på spørgsmålet...

Knus Tine :-D

Hvis I har lyst til at se min dejlige haflingerhoppe, så tag et smut ind på min præsentation. Læg evt. en hilsen i min gæstebog :-D

Haflingerhingst søges til bedækning: få mere information her: Bedækning søges...
0
0
Svar på denne tråd

sko
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 16:57
Der sker ikke noget ved at lade hesten gå en periode uden sko,hvis man fks ikke rider så meget.
Det har den kun godt af :-)
0
0
Svar på denne tråd

½ år med og ½ år uden sko
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 08:49
Spørgsmålet var egentligt ikke, om jeg kunne pille skoene af, for det gjorde jeg sidste år, og det gik fint. Og selvfølgelig snakker jeg med min smed om det, det skrev jeg jo også i det første indlæg.

Spørgsmålet var mere, om det er smart i længden at hesten går ½ år med og ½ år uden sko. Eller om det på en eller anden måde skader/forvirrer hovene skiftevis at gå med og uden sko. For det var noget, jeg havde tænkt mig at fortsætte med fremover hvis det kan lade sig gøre, altså gennem flere år.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

af & på
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 18:33
Nej det skulle ikke skade/forvirre hovene at lade hesten gå 1/2 år med/uden.

Hovene har godt af en pause fra sko,så det vil gavne mere end det skader,i de tilfælde hvor hesten altså ikke bliver øm-tået af at gå uden sko :-)
0
0
Svar på denne tråd

sundt
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 20:24
Det er kun godt for hovene og benene at de får pauser hvor de naturlige mekanismer får lov at virke uhindret. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak
Forfatter: 
Dato:  26-03-2003 08:48
Tak, Matilde. Det var lige det svar, jeg skulle bruge.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Jeg pillede selv...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2003 08:05
...den tilbagesiddende forsko af, da min hest smed den ene i mudderet på folden i vinter.
(Den må være blevet suget af - og den tilbagesiddende sad /&¤¤ fast. Ros til smeden! :-D)

Da smeden "fik lov til" at lægge sko på forleden (nu er det tørt igen, så de skulle blive siddende) syntes han det var en glimrende ide at lade hende tulle omkring uden sko, da hun jo ikke har været generet af det (fold, skridtture i muddersmat"terræn").

Det er sådan set ikke sundt for hovene at være skoet - det er mere naturligt (det siger sig selv) ikke at have sko på.
Jeg har før ladet hesten gå skoet over sommeren, og barfodet om vinteren - helt uden problemer.

If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...

-99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider