Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

taber bagpart 2
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 00:58
Hej!
Jeg ved ikke hvordan man sætter et nyt link til et gammelt link!!...så derfor dette nye...sorry

Jeg skrev tidligere om min hoppe der tabte sin bagpart...efter et par dages stille træning på lidt for tung ridebane ( sagde dyrlægen)...og efter den laaaaange tids pause pga af frosten...jeg vil ikke selv mene at hun blev overbelastet.
Jeg havde min dyrlæge ude og se på hende, og hun var MEGET øm i sine muskler, der blev taget blodprøve for at se om der var for meget mælkesyre + noget andet, jeg ikke kan huske hvad hed... i hendes muskler...men den viste ikke noget på prøven...og hun blev sat på smertestillende i 5 dage, som helt klart har gjort hende mere glad...og mere rolig end før, sidste dag i morgen.
Jeg har været ude at gå et par ture med hende, og hun er på fold hele dagen...og ter sig som en rigtig frisk forårskåd unghest igen...dejligt (-:
MEN jeg er jo slet ikke tryg ved at jeg bare får smertestillende til hende, uden at finde årsagen til hendes tab af sin bagpart...kender i til lign. tilfælde?? for dyrlægen syntes det var underligt, og kunne ikke sige hvad det var/kunne være, så jeg skal bare vente...men jeg ville selv mene at der må være en årsag til at hun reagere så kraftigt på et par dages mild træning...jeg har tænkt på spat og alle sådanne underlige skjulte sygdomme....så hvis i kender til noget der minder om mit tilfælde vil jeg MEGET gerne høre fra jer...er lidt i vildrede om jeg skal lade hende få taget røgent af sin bagpart/bagben...for at få lidt fred i sindet....hvad ville i have gjort??

Mille
0
0
Svar på denne tråd

massør
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 08:06
Hejsa Mille

Har du prøvet med noget hestemassage?
Min basse hest bliver helt vild når jeg går igang med en gummi gnubber,han ææææælsker det simpelthen,især når vi har redet dressur,og han er blevet arbejdet godt igenem,han står og vrider sig og laver sjove ting med mulen,uha det er godt.Jeg fik af vide af en massør at det er rigtig godt at arbejde hans muskler igenem på den måde.Hvis det ikke hjælper dig så få en prof. ud at se på,din hest.

Hilsen Tanja.
0
0
Svar på denne tråd

rygproblemer
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 10:40
Hej Mille,

Nu har jeg ikke læst dit tidligere indlæg, så jeg ved ikke helt hvad du mener med at din hest 'taber' sin bagpart. Det kan du muligvis beskrive nærmere. Men hvis jeg forstår dig rigtigt kunne det godt minde lidt om det jeg har erfaret med min egen hest.

Min hest har desværre tendens til kissig spine. Han er blevet undersøgt på kryds og tværs, men skulle ikke være mere plaget af dette end så mange andre heste med denne diagnose i tilsvarende sværhedsgrad. Nu skal det lige siges, at ha har alid været meget sart.

Derfor har han været på et langsomt genoptræningsprogram, hvor han skulle have bygget rygmusklerne op så de kan bære og aflaste ryggen. Så den har stået på masser af dybt arbejde med ham, primært i longen. Da jeg så, så småt begydte først at skridte ham oplevede jeg ikke nogle problemer. Men da jeg først begyndte med lidt trav passager i letridning opstod der problemer. I pricippet kan han være helt rentgående i traven for lige pludselig nærmest at'låse i bagparten' eller som du udtrykker det 'tabe bagparten'. For andre ser det ud som om han lige pludselig halter på det ene bagben (han træder ikke rigtigt ind under sig), men han er ikke halt. Man føler ærmest man falder lidt bagover idet han begynder at tabe bagparten, og det virker som om det opstår i lænden eller krydset. Han søger så selv ned i skridt, og skridter man ham så et stykke tid og traver ham frem igen, så er han igen fuldstændig rentgående, indtil problemet ige opstår. Nogle gage har jeg kunne ride ham efter programmet uden at problemet opstår, andre gange har jeg opgivet overhovedet at trave med ham. I longen uden rytter er han fuldstændigt retgående i alle gagarter. Sadel er checket, og der er ingen problemer der. Den er optimalt tilpasset og med luft, og jeg kan ikke mærke nogle ømheder som jeg tidligere kunne, da han havde muskelinflamationer som følge af sin kissing spine.

Jeg er nu gået tilbage til blodt at skridte ham igen, for at tage det endnu mere med ro, og måske se om dette er relateret til kissing spine problemet og genoptrænigingen af musklerne, men jeg tvivler. Har også overvejet om det er knogle/ledrelateret til bagparten eller om han evt. får en nerve i klemme.

Overvejer i øjeblikket at sende ham på endnu en stor bekostelig undersøgelsesrunde hos min dyrlæge.

Svarer dette til det du har oplevet? og er der andre der har erfaret tilsvarende? I så fald er jeg interesseret i at vide, hvad diagosen i så fald var.
0
0
Svar på denne tråd

kiropraktor var måske en ide
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 12:21
har du /i overvejet en kiropraktor til at kigge på hesten? f.eks Tove Due der samtidig er uddannet dyrlæge og akupunktør.

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Taber bagpart
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 19:20

Min gamle islænder gjorde det samme. Jeg har det oven i købet på video og min video kan afspille i valgfri (og dermed langsom) hastighed. Jeg havde haft flere til at kigge på når hun gjorde det, men de kunne ikke sige præcis hvad der skete. Så jeg fik det filmet.

Der skete det at hun førte benet frem, men får ikke løftet benet nok og i stedet for at træde normalt med hoven først, så trådte hun på forsiden af kodeleddet. Derfor griber hun selvfølgelig hurtigt ind under sig med det andet bagben. Jeg skal love for at det ser uhyggeligt ud !!!!. Og jeg turde ikke ride hende efter at jeg så det på video. Hun gjorde det ca. 1 gang for hver anden runde på ridebanen.

Det var hovedsageligt det højre bagben hun "fejlede" med, men en gang imellem også det højre.

Og jeg har ikke lyst til at skrive det næste....men gør det alligevel. Hun blev aflivet pga. spat i højre bagben, samt kodesenebenbetændelse i begge bagben (sidstnævnte er også kronisk og kan ses på røntgen).

Jeg synes HELT KLART at du skal ringe til Dyrlæge Jørgen Falk-Rønne og få aftalt en tid til røntgen !!

Og skriv hvad han finder ud af - han er også meget rimelig i pris.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Uha - underbygger bange anelser
Forfatter: 
Dato:  19-03-2003 10:52
Uha, det lyder ikke rart, og det underbygger desværre bare mine bange anelser.

Jeg fik min dyrlæge til at se på ham i går, men der kunne ikke umiddelbart ses noget.

Det var pudsigt du skulle nævne det, for jeg havde nemlig også besluttet mig, at ville optage det på video som hjælp til at få stillet en diagnose. Jeg vil så lige have min dyrlæge til at se på det egang til, og derefter er det nok som du foreslog tilbage til Falk-Rønne, som også diagnostiserede hans rygproblemer.

Uha, jeg ser ikke frem til at få 'dommen' denne gang. Min hest har i sin unge alder har haft det svært, men efter jeg har overtaget ham er han blevet en helt anden, og han har virkelig fortjent at få det godt. Jeg frygter for det værste, selvom det er til alles bedste at være afklaret. I det mindste har han fået mange flere chancer end så mange andre heste. Men kan kan ikke have et normalt arbejdende liv, så er der vist desværre ikke så mange muligheder tilbage. Det er også synd for hesten, ellers.

Nå men nu får vi se, jeg må ikke tage sorgere på forskud og skal nok lade jer vide, hvad der sker videre i den sag.

Den bekymrede!
0
0
Svar på denne tråd

Hovene
Forfatter: 
Dato:  19-03-2003 20:39

Min hest har tendens til at tabe bagparten, og jeg talte med min smed om det, han beskar ham så han ikke gør det mere....kun hvis han går for længe med sine sko, så har jeg problemet igen.

Det var en part der havde haft sin egen hest, der gjorde mig opmærksom på at det kunne være beskæringen.

Prøv at spørg din smed, eller en fremmed smed :-)
Venlig hilsen Gitte
Tae-bo
ADVARSEL MOD FUSKER PÅ MIN PRÆSENTATION
0
0
Svar på denne tråd

beslutningen er taget....HÅBER!!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2003 23:29
Hej allesammen!

Tak for alle jeres bud på vores problem....jeg har besluttet at hun skal ind og ha taget et billede af sine ben/bagpart....før får jeg ikke ro i sindet...det er jo ikke rart at gå rundt og fantasere om alverdens frygtelige ting hun kan fejle....så jeg vender tilbage om et par dage igen...med den forhåbentlige gode nyhed....suk

Venligst Mille
0
0
Svar på denne tråd

taber et bagben
Forfatter: 
Dato:  21-03-2003 02:16
Hej Mille
Grandi gør det også ind i mellem. Vi kalder det 'taber et bagben'. Det har helt klart været værst, når han har været plaget af sin allergi, så kan han gøre det 6-7 gange på en ridetime.
Han bliver ikke halt af det. Det er som om han ikke rigtig har energi nok....., men det har altså også været der ind i mellem her i vinter :-(, hvor allergien har været i ro .

Nu er vi begyndt at give ham glukosamin og msm, og det hjælper muligvis. Vi har tidligere givet det med super resultat til en meget hårdt angrebet spathest og til vores store, gamle slædehund - der bare var gammel og havde slidgigt af alder. Den blev 'ung igen'.

Du kan skrive senere, og spørge mig, hvordan det går, hvis du vil følge med i behandlingen :-D.
:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider