Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til fjordhesten.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 16:15
Hejsa...

Jeg har kigget på forskellige foder produkter/mærker rundt på nettet, men jeg tænkte på, findes der egentlig noget foder der er specielt velegnet til fjordheste? Der er fx noget til islændere, men hvad med fjordhesten?

Mvh Karina.
0
0
Svar på denne tråd

Hesta Mix!
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 16:25
Hej Karina!

Min fjordhest får Hesta Mix fra St. Hippolyt. Det har et lavt indhold af protein, og er derfor velegnet til fjordheste.

Pavo har også noget foder, som er velegnet til koldblodsheste.

Mvh. Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Lidt i tvivl.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 18:38
Ja, disse produkter har jeg læst om. Vidste bare ikke lige om det også var beregnet til fjordheste, men ja de er jo også koldblodsheste....
Men jeg er lidt i tvivl om hvormeget den skal have at spise. Den kommer til at gå på græs hele døgnet, hele året, med halm tilrådighed. Græsset ved jeg der ikke er så stærkt, da ejerens heste har tendens til at blive forfangen. Om sommeren mener jeg ikke den skal have foder, men måske noget vitamin/mineralblanding???
Men om vinteren, når der ikke er så meget græs skal den have noget. Er det for meget at give en af de foregående produkter når den stadig går på græs eller??

Jeg ved godt det måske er svært at svare på, men håber I kan hjælpe lidt alligevel. Det skal lige siges at hesten er 8 år og skal bruges til let dressur og skovtur.

Mvh Karina.
0
0
Svar på denne tråd

Tror jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 19:44
Jeg tror ikke der findes et foder specielt til fjollerbakker. Jeg har en haflinger og hun får et tilskudsfoder der hedder Hestekraft, et müelsifoder som er rigtig godt...

Knus Tine :-D

Hvis I har lyst til at se min dejlige haflingerhoppe, så tag et smut ind på min præsentation. Læg evt. en hilsen i min gæstebog :-D

Haflingerhingst søges til bedækning: få mere information her: Bedækning søges, markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 10:55
Hej Karina

Hesta Mix er ganske udemærket til fjordheste. Det har jeg også brugt, og de skal have det igen til sommer.

Du skrivet at din fjordhest skal gå ude hele året. Det lyder som en særdeles god ide. Det har min også gjort en vinter, det var han meget glad for.

Du skal bare lige været opmærksom på, at når de gør det, udvikler de en pels, som ligner en isbjørns. (min havde hår der var ca. 10 cm lange på kroppen) Det gør at man næsten ikke kan ride dem om vinteren. Da de meget hurtigt kommer til at svede, og i så fald vil være mange timer om at tører. Da min gik ude, blev det kun til nogle få korte skridt turer.

Jeg har sjældent haft sådan en glad og sund hest, som den vinter han gik ude.

Angående sommergræs og hvorvidt de skal fodret? Det er selvfølgelig forskellig fra hest til hest. Men hvis ikke jeg fodre min om sommeren, så er der ingen energi i ham. Vi snakket ½-1 kg om dagen. Her er Hesta mix godt, da der er mange vitaminer/mineraler og få kalogerie i. For som alle andre fjordheste ligner min en vejtrummel hele sommeren.

Det kommer selvfølgelig også an på, hvordan du vil bruge den. Skal du kun ride i skoven hveranden søndag, er det berænset hvad ekstre fodre den skal have, men skal den virkelig arbejde, skal du nok overveje det.

Den skal under alle omstændigheder have dens vitamin og mineral niveau dækket. Jeg vil anbefale mineralbl. fra st. hyppylyt, da den er organisk bundet, og derfor skal hesten ikke have ret meget for at være dækket ind.
0
0
Svar på denne tråd

Dodson & Horells
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 12:20
Leisure Mix kunne også være et bud, men skal jeg være ærlig, har jeg endnu ikke fundet den gyldne middelvej.

Spillers laver en version af Leisure Mix under navnet Cool Mix - det skulle være en efterligning.

Ifl. Brogaarden skal Leisure Mix suppleres med wrap / hø, lucerne, salt og evt. olie for at dække en fjordhests behov. - Som altså afhænger af højde og drøjde og arbejdsniveau.

Jeg fik lavet en foderplan til min hoppe hos dem, hvor de anskød hendes vægt til at være 450 kg, - noget i overkanten af min vurdering.

Fjolset kører pt. på en blanding af Leisure Mix, hel havre, lucerne og byghalm - wrap har jeg ikke kunnet skaffe. Det er min egen hjemmebryggede blanding, som bestemt ikke er afstemt - og sikkert heller ikke særlig korrekt.

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

min får
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 13:21
Hej !

Min fjordhest får hesteguf og hel havre en gang i mellem det er det min får, han har ikke fået andet.

Hilsen Jannie.
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak.
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 19:04
Mange tak for jeres svar - dem kan jeg godt bruge! Jeg finder ud af noget. Altid dejligt når nogle vil hjælpe :)

Mvh Karina.
0
0
Svar på denne tråd

Min går også i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2003 16:32
Hej Karina
Min fjordbasse går også i løsdrift, han får det hø og halm han kan spise og så får han 3/4 liter musli foder fra korn og foderstof 3 x om dagen + selvfølgelig alt det frugt og gulerødder han kan tåle.
Dette foder indeholder alt det de har brug for , incl vitaminer, jeg har så supleret med hvidløg i aftensmaden og selvfølgelig alm. madolie i hver gang.
Jeg har en glad og sund pony som har en flot blank tyk pels, men som sagtens kan ride lange ture , det behøves jo ikke at være i fuld fart.
Knus fra Heidi :-);-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider