Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap istedet for hø
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 07:59
Vi er så småt ved at løbe tør for hø. Ham der altid har leveret hø til os, har nu kun wraphø tilbage.
Det er så fint nok, selvom jeg hellere vil fodre med tørt hø.
Men jeg er ikke sikker på, om hestene skal have samme mængde wraphø som tørt hø?
Skal de det, eller er det mindre/mere?

Tjek min præsentation, der er billeder af min nye hest samt billeder af mitte-tatten.
Selv uden rytter
vil en hest altid være en hest
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd

De skal have mere....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 08:06
..og det skal de, fordi wraphøet indeholder mere vand end høet gør.

Efter sigende er ikke alle hestemaver lige begejstrede for wrap - så start nu lidt stille ud, ikk?

Men mine de brune - de eeelsker det - og giver det de varmeste anbefalinger!!!

med venlig hilsen
atengstedt

SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
0
0
Svar på denne tråd

hm..
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 08:40
..vi har ikke synderligt meget hø tilbage, men så kan jeg vel i starten give dem en blanding af lidt tørt hø, lidt wraphø og så give et tilskud af Green Power Grass.
Jeg havde ellers rykket gårdens ejer for wrap, så vi kunne lave en bedre hø/wrap overgang. Men hun skulle altså bestille det lige i sidste øjeblik- for dårlig (n)
Selv uden rytter
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd

forresten,hvordan er det nu med wrap?
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 10:15
Jeg ved at det skal bruges forholdvist hurtigt, samt lukkes tæt i pakningen, så det ikke mugner.

Vi kan ikke have ballen indendørs, så den skal ligge udenfor under tildækning. Kan man tage en god portion wraphø ind i stalden, så man har til et par dage. Eller må det ikke opbevares sådan?
Jeg ville lægge det i en tom boks på en palle bund e.l.
Selv uden rytter
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd

uaaaaak
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:20
de skal netop ikke have mere wrap end alm hø - der er langt flere foderenheder i wrappen + det er noget mere koncentreret hvad gælder de indholdsstoffer der er i hø generelt - buller er 172 og i alm arbejde i følge dyrlægen må han få 2½ kg OM DAGEN.

mvh

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

Sludder og vrøvl
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:34

Karina82: Selvfølgelig skal hesten da ha' mere wrap end hø, kilomæssigt. - Som atengstedt skriver, indeholder wrap mere vand end hø - og det er ikke i vandet næringsstofferne befinder sig ... du kan faktisk betragte vandet som fyldstof.

Når man får analyseret wrap, sker dette også i tørstoffet. Dvs. vandet fordampes væk (ved varmepåvirkning, og her måles så også tørstofprocenten) og det der er tilbage (græsset, planterne) analyseres for indhold af mineraler osv.

Eneste undtagelse er, hvis wrappen er meget våd (ko-silage) - så skal man passe på, man ikke giver hesten for meget, da det kan forårsage diarré.

Men det er sludder og vrøvl at wrap har et højere indhold af mineraler osv. - Græs er jo græs, uanset om det laves til hø eller wrap, og mineralerne er uforgængelige.

/Tanja B

Female By Nature - COWGIRL By Choice!
0
0
Svar på denne tråd

Hmm
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 15:00
Jeg havde nu også hørt det samme som karina82, altså at er er langt flere foderenheder wrap end tørt hø, og at man derfor ikke må give for meget wrap. Men jeg har ikke erfaring med brug af wrap, så ...

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Ok, prøver igen ...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 15:26
... Hvis man tager 1 kg hø og 1 kg wrap og sammenligner ... vi ved, der er mere vand i wrap - lad os sige 40 %, mod 15 % i hø ... så er der altså 60 % græs i wrap, mens der er 85 % græs i hø ... og det er jo i græsset, og ikke i vandet, at næringsstofferne befinder sig.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Jamen
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 17:29
Jeg har nu hørt det samme fra både dyrlæge og foder forhandler.
Nemlig at hestene skal have mindre wrap end hø, da wrap er meget mere koncentreret.

Dertil skal så være sagt, at jeg ikke selv synes at kunne se på mine heste at wrap skulle fede så meget mere end hø.

Lige nu - forårs tilbud på rebgrimer !
Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer & arbejdstove laves på bestilling -

0
0
Svar på denne tråd

hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 17:41
Men det er nu alligevel rigtigt at wrap har et højere næringsindhold end hø, i forhold til mængde TØRSTOF, da der går flere vitaminer og mineraler tabt i hø fordi man tørrer det.
Hø opbevaret bliver også hurtigere kedeligt end wrap.

Men næringsindhold i forhold til vægt, kan man ikke sige, da der er STOR forskel på vandmængden i wrap!

Det wrap vi havde i vinter var ret vådt, og de fik ca 6 kilo om dagen af det hver ("småheste") og de kunne SAGTENS have fået mere, de fik mellem 2 og 5 kilo korn ved siden af også - og de laver ikke dagens gerning.
Og de er bestemt ikke fede.

Det vi har nu er næsten så tørt som hø.

Wrap kan sagtens opbevares i en stald som foreslået, men uanset om man har det inde eller ude, så er holdbarheden begrænset især her hvor det bliver varmere.
Hvor længe det kan holde er igen afhængigt af hvor tørt/vådt vrappen er.
Regn med en uges tid - mindre hvis det er meget vådt.

Hvis man ikke kan lave overgang mellem wrap og hø, så bare giv dem frisk halm sammen med wrappen og giv dem kun små portioner ad gangen i starten, fordel det over flere gange om dagen.
Vær opmærksom på at NOGEN heste får tynd mave af wrap, især halvvåd wrap. :-P
0
0
Svar på denne tråd

Én gang til for Prins Knud :-)
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 19:36

Altså ... mineraler er uforgængelige. Dvs. de mineraler, der findes i en plante, er uændret uanset om pågældende plante tørres til hø eller pakkes i plastik sammen med vand.

Det absolut eneste der kan bevares bedre i wrap er vitaminerne - og det er endda kun den halve sandhed, for uanset om vi snakker hø eller wrap, så er alt hvad der hedder vitaminer forduftet, inden vi når jul (samme år).

I teorien burde også protein bevares bedre i wrap end i hø, men her viser selv standard-analysetal, at det heller ikke helt holder stik. - Forskellen i g protein (PR. FE) er næsten ikke til at få øje på ...

Endnu et ganske simpelt regnestykke på antal kg af henholdsvis hø og wrap:

Hvis jeg nu fodrede min 3 års hest med standard hø (ca. 2 kg/FE), skulle han ha' 8 kg, hvis det skal matche hans nuværende foderplan.
Nu bruger jeg så i stedet wrap (analyseret til 3 kg/FE), hvilket giver en dagsdosis på 12 kg.
Dette fordi wrappens vandindhold er højere (i mit tilfælde ca. 50 %).

Jeg har efterhånden set en del analyser af grovfoder, så det er bestemt ikke grebet ud af den blå luft, at næringsindholdet (PR. FE) er ca. lige højt/lavt.

Medmindre wrappen er meget våd, og dermed kan skade hestens tarmflora, så skal hesten tildeles flere kg wrap end hø, for at opnå samme energitilførsel.
Undtagelsen i den anden ende er wrap, der er så tørt, at det ligger på højde med hø i tørstofindhold ... men alt det kan kun en analyse vise ...

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Citat fra Teresa Hollands bog: Hestefodring:
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 15:04

Citat fra Teresa Hollands bog: Hestefodring:

(hø side 58)
Når græs tørres til hø, finder der en oxidering sted, der tydeligt ses som farvetab. Tørringen medfører også en ændring af græssets næringsværdi.
Omfanget af denne ændring afhænger af vejret. Regn vil vaske opløselige mineraler , sukker og æggehvidestoffer ud af græsset , som ligger til tørre på marken.
Vegetabilske enzymer nedbryder de opløselige kulhydrater og æggehvidestoffer ved hjælp af vandet.
Jo længere tid det tager at tørre græsset, desto større er denne nedbrydning, og det medfører større tab af næringsværdien.
Samtidig finder der også tab af vitaminer sted.
Således kan indholdet af vitamin A, karotin(som også findes i gulerødder) reduceres fra 100-200 mg pr. kg til 15-20 mg- alt afhængig af hvor længe græsset ligger til tørring.

(wrap side 62)
græsensilage og wrap-hø har en større foderværdi end hø, fordi det ikke er tørret så kraftigt.

Ps. jeg ved godt at alt hvad der står i bøger ikke nødvendigvis er sandhed, men helt forkert er det vel næppe.
Det undrer mig også at ALLE vitaminer skulle være væk efter jul, eftersom man normalt siger at vitaminer holder sig 12-max 18 måneder under de optimale forhold (altså mere eller mindre) .
?:-)
Det passer jo iøvrigt også meget godt i forhold til naturen, hvor man ville leve af opbevarede grøntsager hele vinteren, og vitaminindholdet vile være forgået når næste høst var klar.
0
0
Svar på denne tråd

????
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 15:26
Vores heste får alt det wrap de kan spise. Og de elsker det bare SÅ MEGET.
Det er rigtig at der er nogle heste som ikke så godt kan tåle det, men det opdager man faktisk ret hurtigt.
Der har lige været en opstilling af en foderplan i Landsbladet Hest. Her måtte man give sin hest ligeså meget wrap som den kunne spise. Det er tros alt dog begrænset hvad hesten kan spise. Vores har somme tider fået for meget, så ligger det bare på gulvet.
Anja Brandt Níelsen>o<
Oldenborgheste er de bedste. SE DE NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTION
0
0
Svar på denne tråd

Wrap
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 16:16
Jeg har nu også hørt at man skal give mindre wrap som man skal give hø, da der er højere næringsindhold i wrappen pga gæringsprocessen.

Med venlig hilsen

Daniela
min hjemmeside

90% af alle fejl sker over sadlen.

Hvis der er nogen der mangler udstyr, så kig forbi min præsentation, jeg forsøger at rydde op i øjeblikket
0
0
Svar på denne tråd

Godt vi har hestenettet!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 16:26
Hejsa!

Her er så et eksempel på hvor GODT det er man kan debattere på hestenettet.
Evt. misforståelser kan måske ryddes af vejen.

Jeg er enig med Tanja, men er også enig i at alm. hø KAN få udvasket mineraler og vitaminer, og at det kan være årsagen til at mineralindholdet, uanset uforgængelighed, er mindre i alm hø. MEN, man må gå lidt ud fra at høet der bruges til heste er af god kvalitet og så er indholdet af mineraler det samme, ikke pr. kg, men i forhold til tørstof og det er jo det Tanja prøver at forklare.

Så der skal flere kg. wrap end hø til når vi fodrer.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

....
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 16:35

Regn vil vaske opløselige mineraler , sukker og æggehvidestoffer ud af græsset , som ligger til tørre på marken.

Opløselige mineraler kan udvaskes af jorden - ikke fra planterne.
Prøv selv at rende en tur på Google.com og læs diverse biologiske rapporter ...

I, der "har hørt et og andet", vil I være søde at underbygge Jeres argumenter med lidt fakta ?
Jeg har også hørt alverdens ting rundt omkring, men det bliver det ikke nødvendigvis hverken hele eller halve sandheder af ...

Jeg kender ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed, men så længe der ikke bliver argumenteret ordentligt for påstandene omkring, at wrap skal udfodres i mindre mængde end hø, fordi wrap indeholder flere næringsstoffer ... ja, så holder mine teorier altså stik endnu :-)
Så kom på banen med nogle bedre argumenter end ting fundet i en foderbog af (undskyld) tvivlsom kvalitet, eller HØRT hos en eller anden, på et eller andet tidspunkt.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Godt spørgsmål???
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 19:05
Hej

Sjovt nok tror jeg også jeg har fået fortalt at man skal give "mindre" wrap, men mon ikke det skyldes at nogle mener at bare skal passe på med at give for meget til visse heste, med eks. tendes til forfangenhed. ???? Ved det egentlig ikke, men glæder mig da til at få det helt på plads, da jeg selv har overvejet wrap til mine heste.

-Og kiggede så lige på lidt hestebøger af tvivlsom kvalitet, og hvad de havde at sige om wrap :-)

Spørg dyrlægen; om foder:

Næringsindholdet er varierende. Eksempelvis kan proteinindholdet ligge mellem 0-20%. Derfor er det vigtigt at få foretaget en analyse, før man lader det indgå i forderplanen.

Gyldendals hestehåndbog:

Proteinindholdet kan variere lige så meget som høets, og øvrige forhold svarer lidt til høets.

Vil det ikke sige at man først skal have målt næringsindholdet i det hø man normalt giver, før end man kan beslutte om hestene skal have mere eller mindre wrap, der jo så igen afhænger af dets næringsindhold, som også skal analyseres.

Hold da helt op, det lyder besværligt :-)

KH Jane
0
0
Svar på denne tråd

Jane: Du har fat i noget der!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 19:16

Det er egentlig dét mine kringlede forklaringer henledte til .. eller ... det var i det mindste intentionen :-)
Nemlig at grovfoderet skal analyseres, og da så sandelig specielt wrap, hvor vandindholdet svinger helt tåbeligt.

Og ja, denne analyse ligger så bund for beregninger (som min 3 års hest lidt længere oppe i tråden ... standard-hø kontra min analyserede wrap), der tydeliggør forskellen i næringsindhold og energi-indhold.

Men jeg fastholder at indholdet af næringsstoffer i tørstoffet (græsset, minus vandindholdet) er CIRKA det samme, som redegjort for tidligere.
Men det betyder jo også, at wrap med et højere vandindhold end hø, skal udfodres i en større mængde, kilomæssigt, da vandindholdet jo netop er HØJERE, og vandet IKKE indeholder disse næringsstoffer.
Dette selvfølgelig forudsat at man ønsker at tildele hesten lige så meget energi og lige så mange næringsstoffer via wrappen, som via høet ... og det må man vel antages at ville ...

ER jeg bare hamrende dårlig til at forklare ? :-)

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Næh
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 19:34
Næh Tanja....syntes du er ret klar...og nyder dine gode råd (i)

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Tanja
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 21:04
Næh, jeg synes også du lyder som essensen af forståelighed (næsten, ihvertfald ;-))

...Meeeen, nu er det jo utroligt hvad man virkelig ikke kan forstå, hvis man virkelig ikke vil.. :-P

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

rundforvirret
Forfatter: 
Dato:  16-03-2003 23:13
hmmm... når man siger "mindre" eller "mere" menes der så volumen eller kg? for klart nok, så skal der mindre wrap (volumen) til hvis hesten skal have samme mængde stråfoder som med hø... da wrap er tungere... 6 kg godt stråfoder om dagen, som ca er normen for at dække behovet hos en gennemsnitsridehest fylder to store vaskebaljer i hø... og en god favnfuld i wrap, der jo også presses meget tættere end tørt hø. fordi det gerne må gære, hvor hø der er presset tæt kan selvantænde hvis der er for meget væde i.
hvad med at lægge det i boksen, som man tror hesten kan æde... og ligge lidt mere hvis den spiser helt op, til den ikke længere æder det hele... har man så ikke fundet ud af, hvor meget den behøver? og spørg dyrlægen om foderstanden er ok når han er i stalden alligevel... bliver den for fed tager man lidt fra...
det kan godt blive hårdt, når alting bliver videnskab *LOL* er jeg den eneste, der er så doven at jeg ikke orker at sætte mig ind i foderenheder og næringsindhold? og vælger den nemme løsning og rådfører mig med fagfolkene?
i øvrigt... på vores rideskole fodres der med wrap, det har også den fordel at det ikkes støver som hø godt kan gøre... det er virkelig god kvalitet, føles som fugtigt hø og har en fin grøn farve og dejlig duft. hestene elsker det, og de har aldrig været pænere, lige fra grand prix hest til elevpony.
0
0
Svar på denne tråd

Klara - du er genial!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 07:41
Måske er det virkelig dér hunden ligger begravet, når man taler mere henholdsvis mindre wrap/hø..!
;-)

Jeg er bare så fuldstændig ensporet, at jeg kun kan regne fodermængder ud i kilo, så tanken havde slet ikke strejfet mig...

Det lyder virkelig enkelt:
Hestene skal have mere wrap end hø (vægt) - men husk nu at de skal have mindre wrap end hø (rumfang)!!
:-P

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

fodermiddeltabellen år 2000
Forfatter: 
Dato:  20-03-2003 09:42
Alm. Græshø : 83,0 % TS
kg/FE : 1,91
g.Ford Råprotein : 131
g. Calcium : 5,1
g. Fosfor . 2,6

Kløver græs Ensilage (Wrap) 35,0 % TS
kg/FE : 3,50
g. Ford.Råprotein : 169
g. Calsium : 10,9
g. Fodfor : 3,7

Ja ud fra det og i kraft af min uddannelse vil jeg mene at kunne påstå at det altså IKKE er "ligemeget" hvor meget man fylder i hovedet på sin hest hverken om vi taler om alm. tørret hø eller vi taler ensilage(wrap). I wrapen får den wæsentlig mere Calsium end i høet hertil kan man så sige at det også er en væsentlig faktor at der hos høet kun skal knab 2 kg/Fe hvor i ensilagen skal man næsten op på 4 kg/Fe.
Det spiller også en vigtig rolle hvilke græs arter der er i høet eller ensilagen da kløver har en meget højere foderværdi end f.eks Itailensk Rajgræs.hvortil man også skal huske på at Calsium/Fosfor sammensætningen skal være korrekt.

Og nej jeg syntes ikke at FE og Vit/Mineraler er noget pjat, det er yderst vigtigt at vore heste fodres korrekt og får det de behøver til deres vigtige livsytringer.

Vi skal også huske på at en hest maximalt kan optage 2 kg TS pr 100 kg legemes vægt, men stadig skal minimun 50% af hestens daglig foderration bestå af Grovfoder.

Nå men det var bare lige det *S*

Hej fra mig Nickie

Knabstrupper hesten styer{>

(Men Hugo Boss er bedst);-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider