Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævede ben på fjordhest!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 15:47
Hej.

Jeg passer en vidunerlig fjordhest på 8 år.

I fredags ville jeg ikke ride hende, så jeg nøjedes bare med at jage hende rundt på banen i trav i omkring 2 - 3 minutter, måske lidt mere.

Da hun havde krudtet lidt af, kom hun hen til mig, som hun plejer, så satte jeg mig på ridebanens cementkant og nussede med hende. Jeg var jo på højde med hendes ben, så jeg lagde mærke til at hun ligesom løftede det ene ben og ville ikke sætte det ned igen, lisom hvis man har fået et jag over skinnebenet.

Hun har væske i benene, og har haft det et stykke tid. Det er bare en lille smule lige over kodeleddet. Men her så jeg at det var som to store knuder på hver side af de venstre ben, og de var varme. Ikke bare lune, men rigtigt varme! Hun var ike øm, selvom jeg pressede på dem, og hun haltede heller ikke.

Det var der ikke dagen før, og så sent som om onsdagen havde jeg redet en tur på 1½ time uden der havde været noget.

Kan det være fordi hun står i spiltov og skraber halmen væk? Eller fordi nogle idioter tilred hende som 2årig ved at sætte sig op og så bare jorde? Eller er det fordi hun kan have slået sit ben inde på ridebanen, selvom jeg ikke regner med hun slog det. Det var ikke hele benet der var varmt.

Skal jeg skylle benet med koldt vand, når jeg har redet? Vil selvfølgelig kun skridte ture, og hygge på banen, indtil det er nogenlunde overstået igen. Skal jeg massere benene med Blue Hors Liniment når jeg er derude, skal jeg ride med bandager --- hjælp!

På forhånd tak!

Hilsen Lenas forvivlede hestepasser
0
0
Svar på denne tråd

Spiltov.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 10:58
Hej
Det kan bestemt godt være af at stå i spiltov. Umiddelbart vil det betyde at hun skal skridtes rigtig godt til. Men det var kun det ene ben ikke??

Var du derude tidligere end du plejer - kom hun lige fra spiltovet af?
Det kan være at det normalt er gået væk når hun har været på fold.

Jeg kender ikke så meget til det problem, men jeg ved at nogle bruger staldbandager til natten. Ved ikke hvor vild jeg selv er med den ide - vil helst slet ikke bruge bandager.

Venlig Hilsen
Lucky

Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Kronisk eller akut?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 12:44

Jeg ville nok, hvis problemet fortsætter udover 2-3 dage, få dyrlægen ud og se på hende.
Hvis det viser sig, at det er et kronisk problem, ville jeg først og fremmest få hende sat i en boks, for det er hårdt for benene at stå i spiltov. Og sørge for, at hun får så meget foldtid som muligt.
Man kan også give hesten et afkog af hvidtjørn, som styrker kredsløbet og afhjælper hævelser i benene.
Massage er godt, men du skal nok lige læse lidt om det først, for der er en del ting at tage højde for, eller måske få en ud, som har forstand på hestemassage. Og så suge lærdom til dig, mens det sker :-)
Held og lykke med din hyp!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider