Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Underlaget glider tilbage...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 14:01
Hej

Jeg har problemer med at underlaget ryger tilbage efter længere tids ridning.

Sadlen bliver liggende hvor den skal, men underlaget ryger tilbage. Selv om det er igennem stropperne ved gjordstropper og gjord. Hvad kan man gøre?
(sadlen er tjekket af en sadelmager og den ligger som den skal)
Hvis jeg bare rider 1 times tide så går det, men hvis jeg rider længere tid glider det lige så stille tilbage. Dette er et problem da jeg rider distance og rider lang tid af gangen.

Er der nogle der har et råd?

Mange hilsner Hanne Birkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Prøv antislip
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 14:32
Hej
Prøv enten et i velour eller med antislip-effekt.
De er noget dyrere, men da bestemt dette forsøg værd.
(Fungerer de ikke, er de meget nemme at sælge igen)!

Kommer sikkert af sved og temperatur, og præcis dette er underlagene gode for.

Good luck
JeanetteE {>love makes the world go on {>
0
0
Svar på denne tråd

Hej Jeanette
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 14:40
Hvad er antislip effekt?

0
0
Svar på denne tråd

underlaget
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 14:44

Underlaget er sikkert for tyndt.
Prøv at ofre et rigtig tykt(stift), lækkert et, det vil med garanti blive der hvor det skal.
Selv uden rytter
vil en hest altid være en hest
men en rytter uden hest
er blot et menneske
Stanislaw Jerzy Lec
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen Hanne
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 14:47
Det er sådan mere råt/ nupret materiale.
Strukturen i stoffet er af mere grov karakter, og mange steder bliver det også behandlet med en spray, men spørg mig om jeg da lige kan huske navnet??

Samtidig er sygningerne mere dybe i underlaget, hvilket forstærker dette "antislip".

Venligst
JeanetteE {>love makes the world go on {>
0
0
Svar på denne tråd

HEJ
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 15:02
Hej CharlotteF, jeg har lige investeret i et rigtigt tykt underlag, og første tur igår: værre end nogle af de andre underlag jeg har, så det er ikke pga tykkelsen. Jeg har også et lammeskind som gør det.

Til Jeanette, ok så prøver jeg sådan et.

Tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd

Hanne
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 09:21
Underlagene skal ikke være for tykke. Hvis du spørger din sadelmager, vil han sandsynligvis sige, at du skal lægge så lidt som muligt mellem hestens ryg og sadlen (hvis sadlen vel at mærke passer.)

Du kan evt. sy stropperne lidt ind, hvis de er for lange. Anti-slip underlag kan jeg ikke forestille mig er en særlig god idé. Forestil dig, at det er hestens hud og hår, der skal holde underlaget tilbage (friktionen der - det kan ikke være særligt behageligt.) Desuden er den slags underlag lavet for at forhindre, at sadlen glider frem, og det er jo ikke dit problem. (?)

Stive underlag kan jeg ikke lide. Jeg lånte et en enkelt gang, og det skarvede hele sadellejet. - Det var ellers et rigtigt lækkert underlag (når man kiggede og følte på det.)

Jeg har prøvet forskellige underlag på Fjolset, men de færreste ligger særligt godt. Hun har specielt problemer med kantebåndene, som "river" hårene af.

Det eneste, som ser ud til virkeligt er fungere, er Stübbens bomuldsunderlag. De er korte og brede (i bredden, ikke længden) og hæftes foroven i de små ringe foran sadlen. Det holder underlaget oppe i sadelkammeret, - og det bliver liggende.

Det er til gengæld dyre underlag, som koster 450 - 500 kr / stk. Jeg har et enkelt, som jeg har fået i gave og flittigt bruger (det bliver så vasket tilsvarende ofte). - Indtil videre holder det fint, - det er knap et år gammelt.

Inden du render ud og investerer i et, vil jeg nok prøve at låne mig frem til et, så du kan se, om det virker på din hest (det er jo lidt af en investering.)

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Prøv dig frem...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 17:46
Tja, jeg tror at valg af ikke-glidende-underlag er hip som hap alt efter hvilken hest man rider på.

Mette (Fjolle) har gode resultater med Stübbens bomuldsunderlag, hvilke altid gled tilbage og krøllede op under min sadel.

Selv har jeg gode erfaringer med Topsports underlag med filt på bagsiden. De er godt nok lidt stive, men hvis man lader være med at lægge dem for stramt fortil, skulle de ikke sidde og genere. Men som sagt, afgøres det af hesten og sadlen.

Som Mette (Fjolle) skriver: prøv dig frem...

Hilsen
Lillemyr
0
0
Svar på denne tråd

Kort stropperne af!
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 18:01
De korte stropper, som går omkring gjordstropperne skal sikkert syes ind. Det tager lige 5 minutter (jeg kortede selv mine af i sidste uge) og resultatet er super!

Af underlag bruger jeg selv de der stive nogen, som jeg mener Topsport forhandler. De er gule på undersiden og bløde af mærke på. Oversiden er bomuld og småkviltet. Jeg kan godt lide lige præcis dét underlag fordi, det er meget sadelskåret i rygstykket.

Det gør det væsenligt nemmere at hive godt op i kammeret og underlaget bliver liggende!

De sadelunderlag der er meget lige i rygstykket bruger jeg næsten ikke mere.

Venlig hilsen Camilla (Felur)

Den, som vil lære at befale, må først have lært at adlyde.

- Solon -

Felur søger en part 2 x gange ugentligt i Albertslund!
0
0
Svar på denne tråd

Stroppetur!!
Forfatter: 
Dato:  11-03-2003 23:14
Det er garanteret stropperne der er noget "galt" med på den ene eller den anden måde.

Enten fordi de er for lang (som flere andre også beskriver det) eller fordi de er syet forkert på underlaget.

Jeg købte to fuldstændig ens underlag (borset fra farven) og måtte erfare, at det ene konsekvent gled bagud under sadlen??!?

Bragte emnet op overfor forhandleren, som omgående tog det retur fordi stropperne øjensynligt måtte være syet på et forkert sted (for langt nede eller for langt fremme - evt begge dele!)

med venlig hilsen
atengstedt

SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
0
0
Svar på denne tråd

TAK
Forfatter: 
Dato:  12-03-2003 09:04
Hej Tak for alle jeres svar.

Jeg må jo prøve mig frem, men jeg har jo allerede 5-7 forskellige underlag som der er galt med.

Det er rigtigt at sadelmager siger at sadelunderlaget kun er til at beskytte sadlen mod snavs og sved. Han synes bl.a. at lammeskind er noget fis, da sadlen bare skal passe. Og det er jeg jo enig i. Men sadlen passer (siger sadelmageren) og aligevel glider alle underlag tilbage. (det er ikke sadlen der glider frem)

Måske er det fordi jeg altid rider med rimelig løs gjord, da men hest ikke kan fordrage at få den spændt.

Mht stropperne, så er det vel mærkeligt at alle underlagene skulle være syet forkert?
Det sidste jeg købte var med velko så det kan reguleres og jeg har prøvet diverse længder, men det hjælper ikke.

Måske skulle jeg få en sadlemager ud igen.

0
0
Svar på denne tråd

Billigt alternativ til anti-slip underlag
Forfatter: 
Dato:  12-03-2003 11:11
Hej alle

I stedet for at poste penge ud på anti-slip underlag fra rideudstyrsforretninger, kan jeg anbefale at købe de underlag man køber til gulvtæpper. Det er et tyndt gummiagtigt underlag og fungerer endnu bedre end de underlag man køber i rideudstyrsforretninger til dyre penge.

Sådan et fra en tæppeforretning koster 20 kr. for 60*100 cm. Der er små firkantede huller i (er lidt svært at forklare), der gør at hesten sagtens kan ånde og det ødelægger ikke pelsen.

Jeg har brugt det med stor succes på en lille hest, der havde utroligt dårligt sadelleje, så sadlen altid røg frem på halsen af den efter 10 min. ridning - selvom gjorden var godt spændt.

Sådan et kan du sagtens lægge mellem underlag og sadel, så ligger det hele hvor det skal.

Jeg brugte det mellem hesten og underlaget, og det har på intet tidspunkt givet hesten problemer eller gnid/gnavsår - ikke engang forandring i pelsen!

Man skal bare lige huske at lave et hak ved mankestykket, så det ikke kan trykke på lansemærket.

Hov... det blev vist et længere indlæg, men jeg håber, i forstår hvad jeg mener. :-)

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Prøv evt.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2003 13:10
Du kan prøve at lægge et stykke af det antiskrid man bruger i møbler eller under små tæpper imellem sadlen og underlaget. Man plejer at købe det i små ruller, men så har du da til at kunne skifte det et par gange. Det kan købes i alle farver og koster ca. 30-40 kr.

Hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

underlag
Forfatter: 
Dato:  12-03-2003 14:17
jeg har haft store problemer med underlag, så jeg er gået over til at bruge Stübben.
Stübbens underlag laves med et lille velcrobånd som sættes fast i ringene på sadlen i stedet for i gjordstroppperne. Det gør at sadelunderlaget bliver liggende.
Du kan evt se om du ikke kan få lov at låne et af en anden og se om det virker, da de koster 500 kr - så det er lidt af en udskrivning hvis det ikke fungerer.

Med venlig hilsen

Daniela
min hjemmeside

90% af alle fejl sker over sadlen.

Hvis der er nogen der mangler udstyr, så kig forbi min præsentation, jeg forsøger at rydde op i øjeblikket
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider