|
|
| Erfaring m. ASKHIM urter?! |
| Forfatter:  |
Rex/Mai-Britt |
| Dato:  |
25-12-2005 11:36 |
|
Hej med Jer - og Glædelig Jul til alle... Jeg vil høre om nogen har erfaringer med ASKHIM urter (gode som dårlige) Jeg har en hoste hest, som er blevet undersøgt på kryds og tværs af dyrlæger uden at man har kunnet finde noget behandlingskrævende. Har forsøgt med dyrlæge ordineret medicin til udvidelse af bronkierne, men uden ændring i tilstanden. Har også prøvet flere forskellige urteblandinger uden virkning. Hesten hoster altid ved opstart på ridning, når jeg begynder at trave. I kolde/fugtige perioder hoster han også i boksen/på staldgangen indimellem. Der er ikke noget slim eller andet ved hoste og han er som sagt undersøgt af dyrlægen flere gange. Har nu fået anbefalet ASKHIM urter til luftveje/allergi og vil i den forbindelse gerne høre Jeres erfaringer. Urterne kan købes via www.askhim.dk Hører selvfølgelig også gerne hvis i har gode erfaringer med andre produkter - oplys venligst hvor man kan købe og pris,hvis det er tilfælder. På forhånd tak. Juleknus Rex og Mai-Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger deres.. |
|
|
luftvejsblanding til en af mine, og har kendskab til flere andre, der også har brugt/bruger den med gode resultater. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urteblanding til hoste-heste |
Pia-Henriette |
25-12-2005 11:51 |
|
Jeg har selv stået med det problem hos min 14 årige oldenborg vallak, jeg gav den urteblaning til hoste-heste hvor der til forskel fra andres blandinger er ikke mindre end 6 forskellige og meget virksomme urter. Jeg kunne se forbedringer allerede efter 1 uge og den dag idag er han HELT hostefri. Med venlig hilsen Pia Sønderholt Salg af billig, 100% ren, hvidløgspulver pris: 45,- /pr. kg. og kvalitets urteblanding til hoste-heste og nervøse/stressede heste pris: 125,- /pr. 500g. Kontakt mig på: 50573048 eller E-mail: soenderholt@mail.tdcadsl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia-Henriette |
Rex/Mai-Britt |
25-12-2005 11:55 |
|
Hej Pia Jeg har prøvet din urteblanding, som desværre ikke virkede til min hest, er derfor nu på udkig efter andre midler. Ikke dermed at sige at din blanding ikke virker,den virkede desværre bare ikke for mig. Hilsner Maibritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urteblanding til hoste-heste |
Pia-Henriette |
25-12-2005 12:30 |
|
Det var da surt at de ikke virkede på din hest. Blandingen har ellers hjulpet rigtig mange heste efterhånden, men da det jo er naturmedicin er det ikke alle der oplever effekt af det. Jeg tror ikke at askhims horse herbs mod hoste/allergi virker heller så, da de urter der i deres blanding er nogen af dem der er i min blanding, bl.a. lakridsrod og salvie...i min er der så ikke timian og anis i, så det skal da være det der gør forskellen meeen jeg tror det altså ikke...
Jeg kan ikke lige umiddelbart komme med forslag til hvad du kan forsøge..man kan jo få tanken at det er det strøelse I bruger i stalden, høet og måske støv i foderet...prøv evt. at bland en dec. rapsolie i dens foder. Hesten har vel ikke mulighed for at gå ude nogen flere timer?
Mvh. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaring med urter |
Lilar |
25-12-2005 20:03 |
|
Verona får dagligt gigturter fra Askhim - om de virker ved jeg ikke, da hun får dem forebyggende (hun er 23 og blvier stadig redet og er frisk). Diablo får dagligt immunstyrkende urter fra Hestens Urtehave, og for mig se de ud til at virke. Han har desværre været syg flere gange - først øjenbetændelse, så betændelse i et sår, diarre og lidt hoste. Efter han begyndte at få urter har har ikke fejlet noget - ud over at hans dårlige mave stadig spøger en gang imellem. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er forskel |
Tine (Ego A Go Go) |
25-12-2005 21:13 |
|
Askhims urter kan skam sagtens virke selvom Pia-Henriettes ikke gjorde det. Blandingerne kan indeholde nogenlunde det samme uden at virke på samme måde. Med urter gælder det om at skabe en synergi effekt, dvs. blandingsforhold og at vide hvad man sætter sammen og hvorfor. Nogle urter kan modvirke hinanden, eller forstærke virkningen. Så selvom ingredienserne er nogenlunde ens, kan der være stor forskel! Vil selvfølgelig anbefale www.hestensurtehave.dk , men hvis du vælger et andet sted, så sørg for at det er nogen som har de fornødne godkendelser og ved hvad de har med at gøre. Det har Askhim og Hestens Urtehave i øvrigt. Held og lykke med det, håber du finder det der virker bedst for din hest 
Vh Tine  Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet) 1 kg. 150 kr. 9 kg. 1125 kr. Bestil online hos Hestens Urtehave
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaja rolig nu ... |
Pia-Henriette |
26-12-2005 18:08 |
|
Jeg har jo ikke sagt at urteblandingen fra Askhims horse herbs IKKE virker, men at jeg ikke TROR det vil virke. Mht. kendskab til hvilken urter man kan sammensætte, hvilke der modvirker hinanden og hvilke der forstærker hinanden har jeg altså et godt kendskab til. Når det drejer sig om naturmedicin og helsekost er der altså bare ingen garanti for virkning, dette gælder såvel ved brug af dette til dyr og mennesker...naturmedicin og helsekost er stadig lidt i gråzone når det gælder garanti og godkendelse som behandlings-metode. Når det er sagt håber jeg at mai-britt finder en behandlings-metode der kan hjælpe rex af med sit helbredsmæssige problem. Mvh. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia-Henriette og andre |
Tine (Ego A Go Go) |
26-12-2005 20:02 |
|
Jeg er skam ganske rolig  Personligt finder jeg dit grundlag for at vurdere om Askhims urter vil have en virkning utrolig useriøs. Når du, som du skriver, har "et godt kendskab" til hvordan urter kan enten forstærke eller modvirke hinanden. Må du jo på trods af dit evt. kendskab til Askhims ingredienser erkende at doseringen af de forskellige urter betyder uendeligt meget, for hvorvidt jeres blandiger er ens eller ej. Derfor kan man på ingen måde forudse, hvorvidt urterne vil have positiv indvirken på hesten eller ej. Mht. til lægeplanters virkning, så er det en gråzone og heldigvis da. Blev diverse former for naturmedicin anerkendt som lægemidler af lægemiddelstyrrelsen, ville det ikke længere være frit tilgængeligt. Der kan være stor forskel på, hvordan urterne optages i hestens organisme og hvilke urter der har en positiv indvirken på hesten. Derfor kan man bestet ikke afvise, at en urteblanding vil virke, blot fordi en anden ikke gør. Jeg vil til slut understrege, at jeg mener man bør være yderst kritisk ed, hvad man udsætter sin hest for. Man bør som det mindste vælge en behandlingsform, som har de nødvendige lovmæssige godkendelser. Urter kan i forkerte mængder indvirke negativt på hesten. Plantedirektoratet kræver man har godkendelse til blande, håndtere og opbevare urter, samt at urterne (altså poserne) er udstyrede med batch-nr. som gør at den enkelte blandings ingredienser kan spores tilbage til de var på en mark.
Vh Tine  Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet) 1 kg. 150 kr. 9 kg. 1125 kr. Bestil online hos Hestens Urtehave
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu engang... |
Pia-Henriette |
27-12-2005 09:08 |
|
jeg har ikke skrevet at askhims horse herbs IKKE VIRKER, blot at jeg IKKE TROR DET VIRKER. Tag nu lige og læs hvad folk skriver inden du TINE fra hestens urtehave går til angreb på folk ik!!! Efter et kig på hestensurtehaves hjemmeside, forventede jeg at se nogen beviser for at I har godkendelser samt alt det andet du så flot reklamere med at I har, for ikke at snakke om et CVR nummer. Men selv da jeg slog jeres "firma" op på de gule sider og krak, fandt jeg intet! Det kan da godt undrer mig lidt...  Men for at vende tilbage til det tråden oprindeligt drejer sig om, så håber jeg at Mai-britt finder en god behandlingsmetode til Rex, det er jo det det hele handler om . Mvh. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iøvrigt !! |
Pia-Henriette |
27-12-2005 09:24 |
|
Købte Mai-britt altså kun en 14 dages prøvepose af min blanding til hoste-heste! Vil bare lige slå en streg under at det altså ikke er en blanding hun har brugt i flere mdr. Men jeg håber at hun skriver det på HN når hun finder en behandlingsmetode der hjælper Rex Held og lykke. Mvh. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia-Henriette |
Tine (Ego A Go Go) |
27-12-2005 10:34 |
|
Jeg går skam ikke til angreb?! Forstår ikke du synes det, jeg skriver da i en pæn tone, der skal ska mere til at ophidse mig , men jeg beklager min manglende evne til at bruge smileyer  Hestens Urtehave har cvr-nr. fra 1. januar før har det ikke været nødvendigt i følge vores revisor. Hestens Urtehave har indtil videre været et datterselskab af materialisten, og er igennem haft de fornødne godkendelser. Lige fra lov til at købe fra Natur-Drogeriet, Plantedirektoratets godkendelse til opbevaring og general håndtering, godkendt emballage, godkendt vægt, godkendte etiketter osv. Desuden har vi en glad smiley for levnedsiddelstyrrelsen og arbejder udelukkende i et rum med fliser på væggende og rinnende vand. Så mangel på godkendelser har vi bestemt ikke, vi bliver tjekket jævnligt både af den ene og den anden. Desuden bliver vores urter tjekket løbende på Steins Labaratorium. Det er en dyr fornøjelse at lave op til de krav og sandelig også en dyr fornøjelse at få udviklet blandingerne, der ikke er sammensat efter vores gefühl. I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor det har noget med noget at gøre, at jeg er fra Hestens Urtehave?! Selvfølgelig vil jeg da anbefale vores produkter, men jeg har lidt brugt 2 indlæg på at forsvare Lene Askhim. Lene sidder vel på ca. 90 % af markedet i DK, så forretningsmæssigt får jeg da intet ud af at "forsvare" hende? Nu håber jeg ikke indlægget blev misforstået, indsæt evt. selv smileyer efter behov  Og undskyld til Mai-Britt for at optage din tråd, hopper ud nu- Glædelig jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Askhim |
|
|
Jeg bruger immunstyrkende urter fra Askhim og jeg er meget glad for dem. Merkur fik muk da jeg holdte en pause i sommers og det forsvandt da jeg begyndte med urterne igen. Så det hjælper ham med at holde mukken for døren. Ved ikke om det vil hjælpe på alle heste, men kender et par stykker det også har hjulpet på. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaring med urter |
|
|
Jeg vil da gerne øse lidt af min erfaring. Først lidt forhistorie: Min hest fik sidste år ved denne tid et forfærdeligt tilfælde af luftsvejsproblemer. Han var så dårlig, at han ikke selv kunne gå ind fra folden, men stod blot derude og hev efter vejret. Skulle hilse og sige, at det IKKE er særlig rart at opleve. Fik en indsprøjtning af dyrlægen med et eller andet stof, som de ikke må få mere end 2-3 gange, da det samtidig ødelægger noget andet. I kampens/panikkens hede hørte jeg dog ikke helt efter, hvad det hed m.v. Da det kom som lyn fra en klar himmel mente min dyrlæge, at vi skulle sørge for, at alt hvad der overhovedet kunne tænkes at støve blev fjernet. Han blev sat på spåner, fik vandet sin mad, hø og halm. Det hjalp lidt, men han var fortsat ikke ridebar. Fik taget en blodprøve, som viste, at han var allergisk over for lagermider. Fik en vaccinekur, som startede i maj og sluttede her i oktober. Det har gjort, at han igen kan rides, men da han har ar-væv i luftvejene, ja så døjer han med vejrtrækningen, når det er fugtigt eller hvis der er for støvet. Det kunne vaccinen ikke fjerne, og jeg har derfor prøvet alle mulige og umulige urter. Har søgt på nettet og købt nogle fra on-line forhandlere (navne vil jeg dog ikke sige her), men urterne virkede overhovedet ikke. Tværtimod støvede de noget så forfærdeligt - fedt for en allergi-hest (bemærk ironien). Prøvede også nogle fra et kendt hestefordringsfirma, men de gav' heller ingen virkning - kunne overhovedet ikke mærke nogen effekt. Prøvede så Askhim's - som jeg fortsat prøver. Og jeg ved ikke om det er indbildning, men jeg synes faktisk de hjælper. De er også de første urter, som dufter ganske forrygende og hestene er fuldstændig vilde med dem. Har samtidig købt hovblandingen til min plag  Så jeg må erkende, jeg vil fortsætte med dem. Bilder mig ind at de virker - tro kan nogen gange flytte bjerge  Synes bare det er en jungle og mange slår sikkert også plat på os stakkels hesteejere som har et problem, som de påstår de kan løse, men som de rent faktisk ikke gør andet ved, end stjæler vores penge  Men det er naturligvis bare min holdning - der er sikkert andre, som har en helt anden holdning. Og godt for det! For et eller andet sted handler det jo om, hvad der virker for DIN hest. Min erfaring er i hvert fald, at f.eks. det jeg fik anbefalet af dyrlægen - Equipro (eller noget i den stil), som skulle være så godt, og slimløsende, ja det virkede overhovedet ikke på min hest  Pøj pøj med det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Askhim |
|
|
Min gamle hoppe døjede sidste vinter med hoste, fordi de havde fået halm med svampesporer. Selvom halmen blev kasseret og nyt indkøbt fortsatte hosten, og derfor prøvede jeg luftvejsurterne fra Askhim. Det hjalp næsten med det samme og i løbet af kort tid kunne hun rides igen uden hosteanfald. Desværre virkede urterne kun forebyggende, så så snart jeg stoppede med dem kom hosten igen. Dette kan dog skyldes, at halmen var af ekstrem dårlig kvalitet vinteren igennem. Jeg valgte til sidst at give urterne hele tiden i vintersæsonnen, så hesten kunne blive fri for sin hoste, og det fungerede helt perfekt.
Lille hoppe med papirer købes -145-155 cm - 3-12 år, - letridelig og med et fornuftigt temperament. - meget gerne connemarahoppe eller lille oldenborg/fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puuHaa..svært |
Anja Stenør Mortensen |
27-12-2005 23:45 |
|
Hej.. Ved heller ikke helt, hvad jeg skal sige.. Har selv en hoste hest. Jeg har prøvet næsten ALT! Dyrlæge, antibiotika, dyrehospital, endoskopi(uden særlig meget slim), binyrebarkhormon, ventipulmin osv. Jeg bestilte Askims Horse Herbs, synes de dufter dejligt... hesten er ikke enig.. vil ikke æde det! Nå, men jeg prøvede Equstro sectra pro, har hørt godt om det... hesten ikke helt enig... har prøvet akupunktur + kiropraktik, det hjalp lidt, dog hoster hun stadig lidt indimellem..Sååå andre gode råd modtages! MVH. Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mave/tarm |
|
|
Jeg har prøvet mave/tarm blandingen uden held. De virkede de første 14 dage, hvorefter hesten igen havde ligeså meget diarre som før. Så det var spildte penge på min hest. Angående hoste, så har jeg kendskab til mange, der har haft stor succes med Secreta Pro fra Equistro. Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Askhims urter |
LeneG |
28-12-2005 09:46 |
|
Hejsa. Jeg har ingen erfaringer med hosteheste og urter imod det. Men jeg har erfaring med gigturter. Da min hoppe for nogle år siden ofte var urent gående og tilsidst blev erklæret uegnet til ridebrug pga. hovsenebensbetændelse med røntgenforandringer drejede det sig egentlig om for mig at give hende et nogenlunde liv, da jeg valgte at beholde hende til at lave et par føl på. Hun fik først urter fra Rosenlund Special Urter, nu Rainbow Herbs, og det virkede altså på hende. Men det var meget dyrt. Så jeg skiftede til Askhim's gigtblanding samtidig med glucosamin og MSM. Det hjalp gevaldigt, og jeg kunne endda ride hende i let dressur og stævner langt hen i den første drægtighed. Siden har hun så gået med føl og haft en nogenlunde haltfri tilværelse på glucosamin alene på vedligeholdelsesdosis. Det sjove var, at jeg prøvede at give min nye ridehest nogle af gigturterne, og han blev simpelthen bedre gående på dem!! (han fejlede ikke noget). Han er så siden desværre gået ned pga. halthed med hovledsbetændelse dog uden røntgenforandringer, og det kæmper jeg lidt med at komme over nu. Han får nu glucosamin og MSM og gigturter fra Hestens Urtehave, som jeg er gået over på pga. prisen. Ridehesten er ved at komme sig. Samtidig får hoppen samme kur, og hun er fuldstændig haltfri på nuværende tidspunkt, hvor hun så heller ikke er drægtig igen. Så jeg overvejer at prøve at ride lidt på hende igen her i foråret, og håber, at ridehesten også kommer sig fuldstændig. Jeg TROR på urter. Men jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg også ser på prisen. Jeg TROR også på glucosamin og MSM. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at glucosamin ikke bare er noget, man tror på, der er efterhånden dét, som jeg vil kalde dokumenteret virkning. I hvert fald nok for mig. Men jeg tror også, at nogle heste reagerer bedre på noget end andre. F.eks. har urter fantastisk virkning på nogle heste og ikke på andre. Det samme gælder glucosamin, MSM, Solanum og alle andre produkter, som man kan købe til styrkelse af bevægeapparatet. Og jeg tror, at det samme vil gælde for luftveje. Så jeg mener egentlig, at man må prøve sig lidt frem og finde ud af, hvad der virker for ens hest. Det kan også sagtens være, at man efter en periode bør skifte til noget andet, fordi det måske kun virker optimalt i en periode... Men jeg plejer at sige, at hvorfor skifte, så længe det virker...  Men jeg er klart fortaler for urter - så kan folk jo selv bestemme, hvor de køber dem - jeg køber hos Hestens Urtehave.
Godt nytår! Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min erfaring |
Ginemus |
02-01-2006 15:10 |
|
Da jeg købte min hoppe ville hun ikke gå i holdning og havde tendens til lidt hoste. Jeg kontaktede tidligere ejere og der var vist noget med allergi, men ingen kunne sige noget konkret. Hun havde altid stået på halm og fået hø uden problemer. Hun kunne dog hoste lidt lige i starten af sommeren. Kort tid efter fik hun en god omgang forkølelse med megen hoste. dyrlægen kom ud og hun fik nogle indsprøjtninger og noget pasta til 3 dage. Han kunne intet høre der tydede på, at hun havde allergi. Hun fortsatte med at hoste og efter få dage kom der en ordentlig slimklat med op. Så forsvandt hosten.. Lige inden de kom på sommerfold fik de noget dårligt halm og så tog hosten til. Det var helt ekstremt som hun hostede. Efter en snak med min dyrlæge besluttede jeg at sætte hende på spåner og vande hendes hø. Det hjalp også en del, men der var stadig hoste under ridning og indimellem når hun tog en løbetur på folden.. Jeg fik af en beridder anbefalet at prøve Askhim´s urter og det gjorde jeg så... I løbet af kort tid kunne jeg mærke en forbedring på hosten. Ca. en uge-14 dage efter jeg begyndte på urterne, var hun en aften indsmurt i snot/slim på mule og næse. Det blev tørt af og jeg har ikke oplevet det siden. Nu har hun fået urterne i ca 4 måneder og der er nu ingen hoste, hverken på stald, fold eller under ridning. Desuden går hun nu uden problemer i holdning, hvor hun før var "stjernekikker".. Hun går også mere friskt frem under rytter.. Jeg har en enkelt gang ikke fået givet hende urterne og der hostede hun et par gange under ridning dagen efter, så jeg har købt ind til resten af vinteren.. Skal jeg give urterne året rundt, så gør jeg det gerne.. Jeg har ikke prøvet andre urter og kan derfor ikke udtale mig om dem. Hun står stadig på spåner og får hø samt halm at gumle i. Det bliver ikke vandet.. Rikke S.
Man stinker af gris, lugter af ko og dufter af hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Askhims urter |
|
|
Min tidligere ridehest var hoste-hest, indtil jeg startede med at give hende Askhims urter mod hosten. Når hun fik Askhims urter, kunne vi fodre hende med godt, tørt enghø UDEN at hun hostede af det! Så på hende virkede lige den urtesammensætning glimrende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|