|
|
| Hoste, erfaring? |
|
|
Nogen som har erfaring med alternative produkter, hvad angår hoste/allergi? Lige nu kører jeg med Secreta Pro i samarbejde med dyrlægen, dog uden den helt store effekt Jeg har undersøgt adressen hestensurtehave.dk. Nogen der har erfaringer med produktet på deres hjemmeside? Eller evt. andre alternative urter o.lig. Glædelig jul  Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| erfaringer haves... |
| Forfatter:  |
Pia-Henriette |
| Dato:  |
21-12-2005 16:38 |
|
men ikke med urter fra Hestensurtehave.dk. Derimod har jeg en urteblanding til hoste-heste, der har virket helt forrygende på min egen oldenborg vallak. Han begyndte at hoste da han kom på stald efter en lang sommer på døgnfold. Efter ganske kort tid kunne jeg se forbedringer og den dag idag er han HELT hostefri. Med venlig hilsen Pia Sønderholt Salg af billig, 100% ren, hvidløgspulver pris: 45,- /pr. kg. og kvalitets urteblanding til hoste-heste og nervøse/stressede heste JULE PRIS: 100,- /pr. 500g.(normal pris: 125,-) Tilbudet gælder til den 24/12 2005. Kontakt mig på: 50573048 eller E-mail: soenderholt@mail.tdcadsl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestensurtehave |
KatrineT |
21-12-2005 17:26 |
|
Jeg har prøvet en hosteblanding fra hestensurteheve til mit føl, og hosten stoppede efter 8 dages behandling!
Hilsen Katrine Æselgaarden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoste? |
Emely b |
21-12-2005 17:56 |
|
min tidligere oldenborger vallak havde allergi og problemer med bronkierne så han begyndte at hoste ¨så snart vejret skiftede. til ham har vi prøvet forskellige ting, men det der hjalp bedst var noget astma medicin i den dyre ende som vi fik af dyrlægen, Hosten forsvandt på 3 dage, og jeg behandlede i alt i en uge for at få det helt væk. efter det har jeg givet ham en urteblandning og nogle vitaminer, så han ikke blev syg igen, og det gjorde han ikke! Hilsen Emely
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De bør ikke |
|
|
blive syge nu, hvor der ikke er så meget støv, så dér bør man tjekke sine staldforhold  Er der ordentlig udluftning? Er der ammoniaklugt? Er hø, halm og foder støvfrit? osv. osv. Det er meget mere vigtigt, end at give medicin eller urter. Jeg taler af årelang erfaring Vores har haft astma i i hvert fald 6 år, og han får inhalationsmedicin fra dyrlægen i næsemaske hver dag. Det hjælper, men det der hjælper bedst, er støvfrie forhold...
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig Nina |
MaiaM |
22-12-2005 00:07 |
|
Jeg prøvede urter og alt muligt fra dyrlægen i den skrappe ende til min gamle hoppe. Intet hjalp. Det hjalp først, da jeg flyttede hende og hun kom til en stald med god udluftning, spåner i stedet for halm, længere foldtid og ovntørret hø. Dyrlægerne havde faktisk opgivet, men 4 mdr. efter flytningen kunne de næsten ikke høre noget på hende og året efter var alt væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Askhim... |
|
|
Jeg kan kun tale positivt om ASKHIM`s urter til luftvejene, dog kan der ved enkelte heste først ses effekt efter 2-3 mdr. Min DV havde en slem og meget langvarig lungeinfektion det meste af sidste vinter, som satte sig til en slem hoste hvor dyrlægen nærmest kom rendende i døgndrift, han var på astma-pulver og alt mulig andet medicin. Hosten stoppede først rigtig da hestene kom på sommergræs, så af frygt for kronisk vinterhoste efter denne omgang, startede jeg i år allerede forebyggende op med ASKHIM`s urter i Oktober, og det går forrygende !!!  . Men som Nin@ også så rigtigt skriver, så tjek dine staldforhold !!! Nu kom min hest´s hoste ikke af miljøet, som var fint i forvejen, men vi har nu alligevel taget vores forbehold fra/med i år, her skriver jeg hvad vi har gjort, måske du kan bruge det til noget : Min DV får KUN wrap fra nu af, alle de andre heste´s hø holdes på loftet, og hver lejer er søde til at nøjes med at have deres heste´s dagsportion, (pakket i IKEA-poser), nede i stalden af gangen, al udmugning og opryst af halm foregår om formiddagen, så al støv lægger sig inden hestene kommer ind om eftermiddagen, staldgangen vandes før fejning når hestene er inde, spindelvæv fejes jævnligt ned, loftudsugningerne i loftet er øget i effektivitet, døre står åbne i vindstille vejr, og sidst men ikke mindst så tager jeg vinduet ud i min DV´s box ved morgenfodring, og det kommer først i igen til natten. . ...det var bare et par gode forebyggende råd, som ihvertfald virker for os ! Held og lykke med din hest, Weezer. 
De bedste hilsener fra Mette . OBS : Opstaldning tilbydes fra nytår på Skovvang, Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| timian. |
|
|
Se jeg havde sidste sommer 4 snottede heste på stald, efter at have fået ny hest i stalden.. Og når jeg siger snot... så mener jeg SNOT. De fik alle sammen afkog af timian i deres vand dagligt i ca 3 uger... Tja de blev alle raske, uden dyrlægen var indblandet. Det skal nu siges det kun var to der hostede, men det virkede på dem alle 4. Det er billigt og det virker. Men man skal naturlighvis holde øje med om det bliver værre, eller der ikke er nmogen forbedring inden for den første uge, for så ville jeg nok få fat i dyrdoktoren. Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for rådene |
|
|
Til Marsil og Nina. Min hest har hostet siden i sommers i forbindelse med afslutning af sommergræs. Omvæltningen fra græs til stald var for stor, selvom den kom ud så meget som det overhovedet var muligt. Desværre var det er stort sted jeg havde den opstaldet, så foldmulighederne var ikke optimale, da alle heste jo skulle have lige meget tid ude. Jeg flyttede netop pga. af dette. Hesten går nu ude fra kl. 07.30 til kl. 17.00 HVER DAG. Halmen ligger ikke i stalden, men på loftet, alle døre står åbne når hestene er ude, dvs. udluftning i næsten 10 timer. Jeg bruger wrap, ikke hø, foderet er speciallavet til hoste-heste, spindelvæv fjernes hver uge, staldgangen vandes før fejning. Der er intet træk i stalden, så det er ikke der probelmet ligger. Det er simpelthen fordi jeg ikke kan få hosten til at forsvinde. Det eneste jeg "gør forkert" er at jeg bruger halm, ikke spåner. Jeg kunne godt skifte til spåner, og har også overvejet det, men når resten af staldens heste står på halm så har det jo ikke den store effekt. Men jeg vil da bestemt prøve de urter osv. som I venlige sjæle har berettet om. Tusind tak for hjælpen. God jul. Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| weezer |
|
|
Du kunne godt få en effekt af at skifte til spåner(eller endnu bedre tørv), for det betyder noget, om hesten har næsen helt nede i ammoniak eller bare får det ind fra naboen... Og så er det ikke nok at lufte ud, mens hestene er ude  I følge bogen 'Hold hesten sund' skal AL staldluften udskiftes mindst HVER time om vinteren og 3 gange i timen om sommeren!!! Det drejer sig ikke alene om ammoniak, men også om CO2(som kommer ved udånding) og støv. Der skabes meget støv i en stald, og de små støvkorn kan komme langt ned i en hestelunge  Vi bruger tørv. Det støver godt nok lige fra posen, men ikke hvis man vander det, eller blander det op med den gamle tørv, når man lægger nyt ind  Jeg ville klart foretrække lidt træk i stedet for lukket stald  Man må sige, at det kan trække rigeligt på en fold eller i et løsdriftskur, og det kan de jo godt tåle 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.. |
|
|
Selvfølgelig vil der være en lille effekt, det er jeg godt klar over. Men vil den være stor nok til at gøre en forskel? Jeg er i hvert fald villig til at prøve. Hvilken strørrelse er mest økonomisk, tørv vs. spåner? Mht. træk. Der er stor foreskel på, om de står på en mark i blæsevejr eller i en stald. Heste kan jo ikke tåle træk! Det er jo netop en af de årsager de bliver syge af. Men det skal lige siges at der er et lille vindue i boksen, der står åbent når vejret er til det (dvs. vindstille) Fortsat god jul Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, de bliver |
|
|
ikke syge af moderat 'træk'. Men de skal selvfølgelig ikke stå i en 'halv pelikan' inde i stalden. I et løsdriftskur, vil der normalt være temmelig meget 'frisk luft'  Vi søgte råd hos Horseconsult, Dorte Rebbe, og hun rådede os til at få lavet en 'skorstens-ventilation' i loftet i boksen og bore 5 cm store huller hele vejen nederst i boksdøren og samtidig have den øverste boksdør åben altid. Alternativt tage boksdøren helt af, og så have en bom for. Og han stod i udeboks dengang! Det gjorde vi(altså det med hullerne og ventilationen), og selv om naboen stod på halm, hjalp det rigtig meget. Jeg vil anbefale tørv, da det er det letteste og samtidig er det også det billigste. Vi kan holde en 12 m2 boks blød, lækker og lugtfri med en astma-allergihest i for under 200 kr om måneden. Det tror jeg ikke du kan på spåner. Og det er meget lettere at muge tørven. Da vi brugte spåner, brugte jeg en del mere tid, fordi man jo er nødt til at være omhyggelig med sådan en hest. Vi har prøvet halm, hamp, spåner og tørv. Alle ting i over 1 år hver. Med tørv, som vi nu har brugt i lidt over 1 år, tager det kun 2-5 minutter, og så tager tørven jo ammoniakken Man kører næsten intet ud, næsten kun hestepærer  Ammoniak er en giftig luftart, som udvikles fra især hestens urin, man kender godt den stramme lugt , og den er mega giftig for astma/hoste-heste 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv?? |
|
|
Er det det samme som vi kalder rasphalm ??
Schæfer bl. tilbydes til alv. Mere info på præs. Ny 2 hestestrailer udlejes i Århus kontakt for mere info. Medlem af DÅHM.:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippolyt |
|
|
Jeg har en ældre dame på 20 år, som fik konstateret kronisk brokitis for 8 år siden og vi prøvede alt... havde næsten givet op... askhims urter kan anbefales, men jeg var ikk 100% tilfreds med dem. derimod wrap og hippolyt foder, hun er stortset hostefri nu... der skete en meget markant forandring da jeg skiftede til hippolyt hestamix! nu hoster hun godt nok lidt igen for tiden, men det grundet vejret... men kan også tydeligt mærke forskel i de perioder, hvor jeg har tid til at holde hende i form... hvis det er lang tid siden hun har lavet noget, så kan hun godt hoste en del, men det kan trænes op i løbet af en uge og så holdes ved lige... jeg har ihvertfald fået en gladere hest og en hest som heldigvis ikke skal aflives alligevel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv er |
|
|
det samme som man lægger i sit rododendronbed  Det, man også kalder sphagnum. Det består af tørre planterester(mest fra planten sphagnum), der er sammenpresset gennem mange år. Så kan man grave det op, pakke det i baller og bruge det til bede eller bokse - og de bruger det meget i Sverige. Der har været snak om, at det skulle være en begrænset naturressource, men i følge mine oplysninger findes det i helt enorme mængder. Jeg så en naturudsendelse fra Sveriges TV om det. Det suger godt, og bedst: det opbruger ammoniak fra hestens urin i formuldningsprocessen. Derfor bliver staldluften ekstra god, og mødding får man i øvrigt næsten ingen af  Og igen: At give hesten noget mod hoste, betyder meget lidt i forhold til at give den ideelle staldforhold. Så hellere bruge pengene på dét  Hvis dette ikke er muligt, fordi hesten står på rideskole, kan man jo være nødt til at nøjes med kosttilskud, men ellers: Optimer staldforholdene!
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.. |
|
|
Okay, det kunne være jeg skulle prøve at lade min stå på tørv. Er der noget bestemt "mærke"? Ved du hvor man kan få fat i det på fyn? Og kan det smides på mødingen sammen med halmen fra de andres bokse? Pyh en masse spørgsmål, men håber du kan hjælpe mig lidt. Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hostehest |
|
|
Har du fået taget en blodprøve for at hitte ud af, hvad din hest evt. er allergisk overfor? Det fik jeg taget sidste år, da min hest fik et ganske alvorligt tilfælde af luftvejsproblemer - han kunne ikke selv gå ind fra folden, da han ikke kunne få vejret  En blodprøve konstaterede, at han var allegisk over for lagermider, og det kan man forsøge at vaccinere imod, hvilket jeg naturligvis har gjort. Er bare enormt dyrt  Min hest er blevet næsten så god som før, men han har det dog dårligt i fugtigt vejr og hvis det støver meget. Giver ham derfor urter ved siden af, og efter at have prøvet en milliard forskellige - bl.a. også Secreta Pro, som overhovedet ikke virkede! Ja, så faldt jeg over Askims, som jeg bilder mig ind virker. Min hest har siden jeg begyndte at give Askims ikke - 7-9-13 - hostet én eneste gang. Jeg har dog lært én ting og det er, at man skal prøve sig frem. Det som virker enormt godt for en kan meget vel slet ikke have nogen virkning på en anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
Jeg har snakket med dyrlægen adskillige gange. Han mener, at jeg skal igennem hele molevitten (kikkertundersøgelse, blodprøve, allergiprøver osv.) hvis jeg vil have hesten undersøgt. Jeg kan åbenbart ikke nøjes med en blodprøve. Undersøgelse inklusiv behandling vil løbe op i små 10.000 kr! Og for at det ikke skal være løgn, så giver han ingen garanti for at det virker. Det er ikke fordi at jeg ikke vil ofre det på min lille guldklump hvis den bliver rask af det, men 10.000 er mange penge for en fattig studerende. Så jeg er meget åben overfor råd mht. strøelse, alternativ medicin osv. Det skal lige siges at hosten ikke er så slem som i dit tilfælde. Hvis der lige er blevet ordnet bokse i stalden kan han godt hoste et par gange, men ellers hoster han "kun" når jeg rider ham. Jeg gør alt hvad jeg kan for at holde ham væk fra støv men det kan jo desværre ikke undgåes helt  Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weezer... |
Tine (Ego A Go Go) |
27-12-2005 21:26 |
|
... alt det har jeg været igennem med min hest, det kostede knap 3000 kr. hos Falk Rønne, så lige umiddelbart lyder 10000 helt vildt.
Vh Tine  Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet) 1 kg. 150 kr. 9 kg. 1125 kr. Bestil online hos Hestens Urtehave
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine.. |
|
|
3000??? HVORHENNE!? Kender ikke Falk Rønne..? Jeg bruger Højgårds hestehospital og jeg fik af vide det ville løbe op i 10.000. Der er vist noget her der ikke hænger sammen... Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| weezer |
Tine (Ego A Go Go) |
27-12-2005 22:26 |
|
Falk-Rønne er ved Kbh. Har selv brugt Højgård og de var halvdyre, meeen . Altså jeg har lige fået regning på blodprøver, kikkertundersøgelse, blodprøver, samt medicin og det blev under 3000. Måske dækker de 10000 over noget andet?
Vh Tine  Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet) 1 kg. 150 kr. 9 kg. 1125 kr. Bestil online hos Hestens Urtehave
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har |
|
|
aldrig fået Grandi undersøgt på dén måde - men hans blodprøver viser, at han er allergisk. Han får det samme middel, som astmapatienter får (og jeg selv), nemlig Rhinocort eller Pulmicort. Inhalation. Det virker supergodt sammen med gode staldforhold. Han har headshake og astma forårsaget af allergi og har haft det i i hvert fald 6 år. Vi har overhovedet ikke haft problemer med at ride ham (af den grund ) siden vi flyttede til luftigere stalde - og tørv - for over 1 år siden. Tidligere, inden vi begyndte på behandlingen og ikke havde optimeret staldforholdene, var der mange, mange dage, hvor vi slet ikke kunne ride  Vi tør slet ikke give urter - tænk hvis han netop er allergisk overfor dem...  Vi har også prøvet Sensistop, det virkede desværre ikke. Jeg ved ikke, om man kan købe tørv på Fyn, men mon ikke? Prøv at søge på det, eller snak med den normale leverandør, om han kan tage det hjem? Det bliver mere og mere almindeligt. Prøv evt. at spørge dem her: www.sandbysmeden.dk/ Det kan simpelt hen smides ud i haven! Man kan lave et lille areal, hvor man smider det. Det fylder meget lidt. Vores blev sidste år lagt i et større bed foran stalden. Hele vinterens 'produktion' - og i sommer var der bare vokset havre og andet op, så blev det slået, og så kunne man ikke mere se det  Tørv fra én hest fylder uendelig lidt, man tager jo mest hestepærer ud. Og man kan bruge det som den fineste havegødning, især til rododendron Og hvis man vil smide det ud, er jeg sikker på, at det gerne må komme i møddingen. Det formulder lynhurtigt!
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HELT SKRUK PRIS !!! |
|
|
Weezer, du skriver : "Jeg har snakket med dyrlægen adskillige gange. Han mener, at jeg skal igennem hele molevitten (kikkertundersøgelse, blodprøve, allergiprøver osv.) hvis jeg vil have hesten undersøgt. Jeg kan åbenbart ikke nøjes med en blodprøve. Undersøgelse inklusiv behandling vil løbe op i små 10.000 kr!"... ...den pris fatter jeg ikke en dyt af - tror liiige du bør kigge dig omkring og forhøre andre dyrlæger herom !!! . Jeg selv havde dyrlægen rendende konstant de sidste 3-4 mdr. af sidste vinter pga. lungeinfektion på min DV, som dyrlægen frygtede ville ende i en bronkitis/astma, da den bare ikke ville slippe taget, så han blev OGSÅ testet med kikkert, blodprøve, vejrtrækningstests...dyrlægen kom et væld af gange, og oveni dét blev min hyps proppet med megen heftig medicin, Penicillin osv.osv. - min hest blev endelig rask, og alt i alt lød min regning på ca. kr 5.000,- og min dyrlæge er ikke just en af de billigste, det er Nørlund Hestehospital, (Hans Schougaard), så at det skulle koste kr 10.000,- er altså HELT SKRUK !!!  . Kig du dig omkring, inden du vælger. ...og held og lykke og god bedring med hesten. 
De bedste hilsener fra Mette . OBS : Opstaldning tilbydes fra nytår på Skovvang, Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja der er noget med det prisværk der absolut ikke hænger sammen. Men jeg er jo ikke selv dyrlæge så jeg stoler jo på deres oplysninger. Jeg ringer lige til dem i morgen igen. Nu vil jeg lige have en grundig forklaring på hvorfor jeg skal smide 10.000 for noget, andre betaler det halve for  Tak for linket og informationen, Nina. Jeg må lige kigge mig omkring efter tørvleverandører. Weezer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|