Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Problemer med min hest!! ) :
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:46

Hej allesammen

Min hest har været halt, i ca. 3 uger:( I går var han rask, men jeg kunne ikk ride ham, så en af mine veninder gjorde. Han stejlede og bukede helt vildt. Nu tør jeg ikk sætte mig op på ham. Jeg har haft en pony før, som smed mig af på en meget voldsom måde, og er blevet ret så bange at falde af..

Nogle der har ide'r til hvad jeg skal gøre?

^skal lige siges at han plejer at være den roligste hest, og det har ikk noget at gøre med min veninder, for hun rider ham engang imellem og der plejer han at være ret ligeglad!??

Mv. Emilie
0
0
Svar på denne tråd

Stået inde?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:51

For det første - har du haft dyrlæge? Ellers bør du få hesten undersøgt ordentligt for at være sikker på, at den nu også virkelig er rask.

Dernæst - har den stået på stald længe? Hvis den har, så luk den ud på fold med andre heste i nogle dage og vent med at ride den til den slapper af på folden. Med mindre dyrlægen har ordineret andet skal heste på fold hver dag.

Når hesten bruger sin energi på fold bør den ikke have overskudsenergi der får den til at bukke dig af - så er der noget andet i vejen med hesten.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:53

Det kunne jo være at han har ondt et eller andet sted.

Hvad med at få undersøgt det?!

Du skriver selv at der ikke plejer at være noget, med ham. Så min tanke lige nu og her, er at han måske har ondt et eller andet sted, eller at sadel trykker ham. Har I tjekket at den lå rigigt på ham?

Han kan også bare have krudt i enden efter at have stået stille under perioden hvor han var halt, og det så har endt i han har smidt af, fordi han havde fut i sig som han ikke rigtig har kunne få brændt af.

Men tjek evt. ved en dyrelæge om han har ondt.

Det vil være synd hvis du bliver bange for din hest.

Kan berolige dig med at jeg også er bange for at falde af, men det er ikke det jeg tænker på når jeg rider.

Dog rider jeg ikke heste over 166 mere, af den simpel årsag. Selvom man også kan falde af de små heste.

Får du undervisning, måske vil det hjælpe på din selvtilid også, så du også får mere styr på din hest, fordi du får hjælp til at ride den.

Men rådføre dig lidt med en dyrelæge og find ud af om hesten har ondt. Det kan jo godt være han har det.

Held og lykke med det.

Hilsen Dorthe

En cirkel er først fuldendt når der står en hest i

den anden ende.

0
0
Svar på denne tråd

Okay...!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:56
Vi har ikk fået den undersøgt, men min ridelære kiggede lidt på ham..

Han plejer at gå med den sadel. og det har han gjort i lang tid, sidder lidt og tænker om jeg skal sende ham til et sted hvor de rider den et stykke tid, fx. Team La?

Hvad syntes i, om det?
0
0
Svar på denne tråd

halt i 3 uger
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:57

Som du selv fortæller så har din hest været halt i 3 uger! Så det er sådan set ikke unormalt at den er fræk når du begynder at ride den igen!

Måske er han igen den søde rolige hest når du kommer op på den! Det er vel dig der rider ham mest?

Prøv at gøre ham godt træt inden du rider han næste gang, så har han ikke så meget energi til at drikke dig! Og vær helt sikker på at han er halt fri og ikke har ondt! Hvis hesten har ondt kan han godt opføre sig helt tosset! Vær opmærksom på det!

husk at det er dig der bestemmer og det er dig der er den sikker der ved hava der skal ske! Det er vigtigt at hesten ikke er i tvilv om det!

Held og Lykke

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:14

li som de andre siger så vær 100% sikker på at han ikke stadig har ondt nogen steder, hvis du er det efter en dyrlæge eventuelt har kigget på den, så prøv at longere ham og se hvad han gør...for det er jo meget krudt en hest kan samle på 3 uger !! min egen hest er også lidt kuldret og kan også finde på at bukke og være mere end fræk når han ikke er kommet ud pga et eller andet. Ellers spørg din ridelærer om hun/han vil ride den lidt inden du sætter dig op ?

knus marieke

- The trouble with me -
- Alting er let, bare man kan det -
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 19:48

Ja som de andre skriver... få den undersøgt af en dyrlæge... måske har den ondt et sted som din ridelære ikke kan se..

hvis der ikke er noget med ham, så luk ham på mark hverdag i nogle timer.. og evt longer ham.. så han får brugt noget energi.. du kan også starte med at longer ham lige lidt så han for brugt den energi han har i sig.. også sætte dig op på ham..

det er ikke unormalt en hest vil bukke og løbe hvis den ikke har lavet noget i 3 uger... heste kan blive tosset af det.. og det er der jo ikke noget at sige til..:D tænk bare hvis det var dig selv der ikke måtte komme nogen steder i en månede... hvordan ville du ikke selv reagere?? hehe.. :)

Så begynd at få noget energi af ham.. så vil han så småt begynde at blive mere afslappet..:)

Hilsen stine

0
0
Svar på denne tråd

Ridelærer...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 08:46

At din ridelærer kigger på hesten siger ikke noget som helst om, hvorvidt den har smerter. Hvilke kvalifikationer har din ridelærer?

Det er billigere at bestille dyrlægen end at sende hesten i ridning og et seriøst sted der tager heste i ridning fordi de er svære bør forlange hesten dyrlægeundersøgt først, så det er slet ikke sikkert du KAN slippe. Hvorfor svarer du ikke på spørgsmål om, hvorvidt hesten går på fold? Ellers er der jo ingen grund til at spilde tiden på at svare dig.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Hvis han...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 09:52

...har stået stille i 3 uger og været halt, så synes jeg det er tidligt at begynde at ride den første dag han ikke halter. Jeg ville nok vente en god uge mere, så benet kunne få ro til at komme helt i orden. Og så ville jeg starte med at lukke ham løs på banen (hvis han ikke har været på fold?), så han kan løbe krudt af sig. Og så ville jeg i starten nøjes med at skridte på et par dage i måske et kvarters tid, og så langsom begynde at trave lidt efter et par dage og så øge arbejdspresset, så du finder ud af, om hans ben er i orden. :-)

Når han stejler og bukker og smider af på den måde, så er der jo noget galt og så er det bare med at finde ud af hvad det er. En dyrlæge kan hjælpe med at fastslå, om han har smerter i ben eller ryg. :-)

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Emilie K...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 10:59

Du siger din hest har stået Halt i 3 Uger..

Man siger som real at hesten skal stå i nogle dage efter den er blevet rengående..

Hvis din hest har stået halt i 3 uger og den derfor ikke kunne blive brugt, så har den selvfølgelig en masse energi..

Så hvis din veninde har sat sig op på den selv samme dag den er blevet rengående og til og med har en masse energi og er glad, så er den jo nød til at vise det sin måde..

Er du sikker på den ikke har ondt nogle steder??

Prøv at lad den komme ud på folden med sine venner og hygge sig og så ta den ind i ridehuset/ridebanen hvad du nu har mulighed for og lade den løbe noget krudt af sig.. Men det ville jeg først gøre om nogle dage da den lige har været halt og da den helst ikke skulle blive halt igen..

Held og lykke med det.

Maria B)

0
0
Svar på denne tråd

Puha da...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 11:57

En møghest... At den bare sådan hopper rundt fordi den er lidt glad...

Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at fnise lidt af det her...

men da min havde stået inde i to uger efter en skade på forbenet(havde skåret det op), så var han altså også ret livlig, og ret umulig, de efterfølgende mange dage, fordi han havde så meget energi, der bare skulle bruges.

Noget andet jeg ikke forstår er så at du efter en periode på 3 uger ikke har haft dyrlæge til hesten. jeg kunne forstå det hvis det var over et par dage den ikke havde gået rent, men tre uger er alt alt for lang tid. Det kunne jo være noget der er grueligt galt...

Men som jeg ser det, så har du ikke problemer med din hest...

Camilse og Looksen

Kig ind på www.camilse.dk og se billeder fra bl.a. landsstævnet i september i NFKR, eller distriktstævnet i SYK.

Så er der 14 dage til www.rytterhyggen.webbyen.dk åbner

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge!
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 12:03

Som mange af de andre siger, så synes jeg du skulle tage at få en dyrlæge ud. Det ville jo være synd, hvis din hest har ondt et eller andet sted og prøver at få rytteren af af ren og skær smerte.

Held og lykke!

<3 Aslan <3
Min dejlige springhest!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider