Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Store problemer med muk..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 09:15

Hjælp mig !!!

Min dejlige Hypper har fået muk på alle fire ben..

har haft besøg af dyrlægen pga at hans ben var meget

tykke...

Han har stået i mudder indtil i lørdags , da jeg valgte at flytte ham...

Er der nogen der har en rigtig god råd til mig ,så jeg kan

komme det her til livs ...

Mvh Lene...

0
0
Svar på denne tråd

De sædvanlige råd
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 09:30

Hej Lene

Ja muk er træls. Jeg kan kun give de sædvanlige råd, men det kan jo være at du ikke kender dem alle:

• Lad ikke hesten gå på mudderfold
  • Opblød skorper med en fed salve fx helosan, så de kan pilles af uden det bløder
  • Vask med virkon S
  • Vask ikke mere end højst nødvendig
  • Har hesten ikke beskidte ben, så hæld virkon S i en forstøver og sprøjt det på
  • Tør benene godt med et håndklæde, brug evt føntørrer
  • Brug ikke for meget salve. Lad sårene/pletterne få så meget luft som muligt

Tja, så er det bare med at komme igang

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 10:54

Jeg gætter på at din hest har dermatofilose og ikke muk.

Følg Katjas råd de passer meget godt til behandling af dette, du kan evt vaske i blå biotex i stedet, men hvis hesten har meget hævede ben skal den i pencillinbehandling.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

skin healer
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 21:32
Vi prøvede biotex atamon og div. men skin healer fra Bluehorse tog det på 2 dage :)

stald KenTri
dsp med hjerte og vilje

dsp. dansk smuk og powerfull

0
0
Svar på denne tråd

Eight hour cream
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 22:39

Den dyre fra Elisabeth Arden skulle virke fantastisk( har ikke selv prøvet), næsten intet skal bruges så der er til flere behandlinger hvis det skulle være aktuelt.

Dyrlægen udskrev noget jeg skulle smøre min med da han havde det, men der var også ret meget, heldigvis forsvandt det hurtigt efter behandling og kom ikke igen.

0
0
Svar på denne tråd

Alternativt!
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 08:36

Jeg har haft let mug på min vallak i flere år. Ikke noget han har været plaget af, men jeg synes nu alligevel det var synd. Dyrlægen afprøvede diverse kure på ham (salver, penicillin, etc.) men intet virkede. Dyrlægen foreslog derfor, at jeg prøvede noget alternativt.

Jeg blev fra anden side opfordret til at prøve slangegift (Lachesis dråber) som han fik 2 gange dagligt i ca 8 uger. Der går nogle dage førend midlet begynder at virke, da det skal gennem fordøjelsessystemet først. Du skal derfor stadig holde benene tørre og så rene for sår/mug som muligt indtil problemet er løst.

Mug'en er forsvundet fra min vallak og er ikke kommet igen. Om det er et mirakel der er sket, eller om dråberne rent faktisk virkede ved jeg ikke, men jeg vil da prøve igen om nødvendigt.

Dråberne købes i Matas og koster ca. 70-80 kroner. Lachesis er fortyndet slangegift og skal efter sigende virke mod infektioner i kroppen - også i overfladen (huden).

Jeg vil selvfølgelig meget gerne høre om du prøver det af, og om du også får effekt af det.

Held og lykke

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Det nemmeste
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 00:12

Det nemmeste, det letteste, det billigste, det hurtigste:

Spul benene RENE.

Tør benene med et RENT håndklæde.

Gnid babyolie ind i det angrebne område + lidt udenom.

Brug en vandskyende creme, ex. zinksalve til børnenumser til skorperne og den tynde hud (ikke på åbne sår).

Babyolie og zinksalve fås billigt i Netto!

Virkede på max. 5 dage på 8 mukheste sidste vinter.

Ingen grund til at købe dyre midler!

med venlig hilsen
LISE ROHDEN

JEG ER UDØDELIG INDTIL DET MODSATTE ER BEVIST!

- Med part på Chico på Raagaarden
- Amagerrytter siden 1992 (APK/ARS 1992-2002, KRK 2004-)

0
0
Svar på denne tråd

Skin healer
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 18:45

Jeg vil helt klart også anbefale blue horse skin healer... Vi brugte lang tid med at sprøjte atamon på men det hjalp overhovedet ikke.. og så blev jeg rådet det der super tyggegummi dyftende blå halløj skin healer fra blue horse og jeg kan love dig for at der ikke gik lang tid før det var væk.. det er super godt til mange ting så jeg kan anbefale af købe en stor bøtte for det for hurtigt ben at gå på hehe...

Mvh Charlotte

Held og lykke med det..

Skal til Boston i 4 uger
på forlagt undervisning
JUBII
0
0
Svar på denne tråd

Vasker aldrig ben...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 19:30

Min døjede meget med muk for 4 år siden.

Jeg stoppede med at spule benene og lod mudret sidde og tørre.

Det har jeg gjort lige siden og har ikke haft problemer siden.

Det skal siges at min jordfold er meget mudret ligenu.

Jeg har dårlig erfaring med at vaske ben og det er det eneste jeg har gjort.

0
0
Svar på denne tråd

Mukbehandling
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 20:39

Min foretrukne kur mod muk er atamon og skinhealer.

Først opblødes skorperne med atamon, dvs der gnides med en klud med atamon. Derefter smøres det angrebne område med skinhealer.

Behandlingen gentages 3-5 dage, og så bør mukken være væk.

Det har altid virket for mig, men om jeg bare har været heldig, skal jeg ikke kunne sige

Lille hoppe med papirer købes

-145-155 cm

- 3-12 år,

- letridelig og med et fornuftigt temperament.

- meget gerne connemarahoppe eller lille oldenborg/fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 21:00

Vask det i blå biotex og sørg for at få sårene ordenligt af (det må gerne bløde lidt), også selvom hesten er øm..

Tør det derefter grundigt med et rent håndklæde og smør noget sår- og muksalve på (bruger det blå fra Blue Hors).

...ooOoo..
...ooO Mvh. Selma Ooo...
...ooO Dressurryttere er springrytttere Ooo...

...ooO der ikke tør springe ;) Ooo...
...ooOoo...

Lækker Stübben Colombo dressursadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

skinhealer er altså godt
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 13:53

Du kan vaske med iobac-opløsning (jodpræparat)de første par dage og smøre blue horse skinhealer på, fortsæt med at gnubbe skorper af og smøre med skinhealer, det har virket hver gang for mig. Desuden børster jeg koderne fri for mudder og snavs hver dag året rundt (om aftenen når de er tørre), det tager som regel problemet før det opstår.

Det lyder trist med 4 hævede og tykke ben, håber dyrlægen også havde et par tricks i lommen.

God bedring

Venlig hilsen

katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider