|
|
|
|
| Der er en tråd om emnet... |
| Forfatter:  |
Majken Jargil |
| Dato:  |
17-12-2005 15:45 |
|
igang under "økonomi, samfund og love" ...Og der har vist også været gang i debatten under "western". Totalforvirring ...ja, bestemt. Hilsen Majken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| får vi |
|
|
bøder, hvis vi ikke registrrer os? mvh Christina
Et andet gammelt kinesisk ordsprog siger: Den, der kaster perler for svin, har for mange perler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg vil |
Illum |
17-12-2005 18:41 |
|
Melde alle til hobe , vi er nemlig reg. da vi er landmænd  Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det var dog noget af det mest åndssvage, jeg længe ar hørt 
Duke Behind every good, knowing horseman, there is a horse that knows them better.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøder... |
|
|
Jeg skulle netop til at henvise til den tråd jeg har startet under "love...m.m." herpå "Ryttersnak", men kan se det allerede er gjort nu...tak for det, Jannie !!!  . Det er bare hammer-vigtigt at ALLE hører om denne lov NU...information i blade og på hjemmesider har mildt sagt været mangelfuld, og registrering SKAL foretages INDEN d.1/1-06 !!!  . OBS : Eneste fritagede er heste som er erklæret uegnet til slagtning af dyrlægen, og som er chip-mærket - en alm. ID-chipning er ikke nok !  . Mht. til evt. bøde for ikke at blive registreret i tide, så er det så skummelt at Fødevare/Plante-direktoratet endnu ikke har besluttet om der skal være bøde-straf, det kan derfor komme med tilbagevirkende kaft...så læs om loven NU, for din egen skyld !  .
De bedste hilsener fra Mette . OBS : Opstaldning tilbydes fra nytår på Skovvang, Hadsten !!! (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg fatter det ikke lige |
|
|
Skal jeg tilmelde mine heste? de får fodrer der hvor hestene står.. ?`??
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en. - Halvpart til welsh hoppe søges i herning/sunds!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
|
|
Er det bare mig der er dum, men jeg forstår det altså ikke  Nogle der vil skære det ud i pap? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fatter |
bimboe |
18-12-2005 21:13 |
|
det ikke. Skal man som eks jeg selv, med 3 heste på stald som hygge registrere sig, eller hvad  Bimboe 
Glædelig Jul... Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan tyde af det |
|
|
Så vidt jeg kan tyde det, så er det hvis man selv producere fodret, bruger og blander selv, mm. Os der har et par enkelte dyr der køber tilskudsfodret færdigblandet mm skal ikke registrere os. Det er for at følge med i hvilke kemikaler og tilsætningstoffer folk bruger. Men ret mig endelig hvis jeg tar fejl. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere omkring emnet |
|
|
I kan læse mere på på denne sideRegistrering af hestehold gælder helt ned til 1 hest/pony! Man skal udfylde et skema og sende det til Plantedirektoratet før 1. januar 2006. Alle der har hest på rideskole eller opstaldet, skal sikre sig at der er en ansvarlig person, som står for fodringen. Den ansvarlige skal udarbejde skriftlige foderplaner, der skal kunne fremvises ved kontrolbesøg fra myndighederne. Du må ikke selv fodre din hest på rideskolen, hvis du ikke er registreret. Du må heller ikke selv give den f.eks. ekstra vitamin blandinger og biotin... Skema og vejledning m.m. kan hentes ved at klikke herKlippet fra Plantedirektoratets hjemmeside Hobbylandbrug med hest Er et lille landbrug med fx 3 heste fuldt omfattet af hygiejneforordningen og skal føre journal over foderindkøb og opbevare fodermidlerne hygiejnisk etc.? Ja, alle der holder husdyr som kan bruges i fødevareproduktionen er fuldt omfattede. Det gælder også hestehold, uanset størrelse. Du skal kunne dokumentere dit foderindkøb og forbrug, for eksempel ved at føre journal, lave et register med dine fakturaer eller lignende. Det vigtige for os er ikke hvordan du dokumenterer det, men at foderstoftype, mængde og din leverandør er tydeligt angivet, så vi til enhver tid kan spore et evt. forurenet foderstof tilbage til kilden.
Jannie www.nokke.dk [ webdesign og grafisk arbejde ] 3 ÅRS OLDENBORGVALLAK SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| links not working |
LeneG |
19-12-2005 10:44 |
|
Hej Jannie Dine links virker ikke?? Ellers tak for din uddybning - det må vi jo hellere til at få sendt ind så... så få lige styr på linksene...  På forhånd 1000 tak
Med ønsket om en fredfyldt jul og et spændende godt nyt år! Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Total forvirring |
|
|
Altså jeg fatter det stadig ikke... Hvorfor dette?? Og skal vi alle - private med et par heste registreres???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gad vide |
Lotte_Rafinell |
19-12-2005 11:22 |
|
Gad vide om de er klar over, hvilket arbejde dette giver? Det må jo være en masse menesker, der skal registeres - og formentligt kun en brøkdel, der bliver det. Vil det sige, at jeg skal notere præcist hvornår, jeg giver tilskud af fx biotin eller b-vitamin kur? Har Dansk Rideforbund mon sendt noget info ud til rideskoler? Men tak for info Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er vidst |
|
|
Der er vidst også nogen der skal skynde sig og oplyse skattevæsnet at de har solgt f.eks havre, hø og halm. Jeg er da ikke sikker på at det jeg har købt på de forskellige steder er moms registreret. Jeg får da også et problem med f.eks havren, for det har jeg købt gennem en annonce på heste-nettet. Jeg kan da hverken huske navn eller adr. Jeg har også slette de mails der er blevet sendt. Hvad vil de så have jeg skal oplyse. Har da heller ikke gemt min bon på tilskudsfoder, da jeg ikke kan trække det fra nogen steder. Jeg ved ikke om de har gennemtænkt det her, men det virker meget rodet og besværligt. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enkeltmandsbetaling |
|
|
synes også at læse mig frem til at alle der har søgt enkeltmandsbetaling automatisk bliver registreret... dvs. så må jeg være registreret..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skær det ud |
|
|
i pap for mig som er fatsvag! Skal jeg sende papirerne afsted når jeg har min hest opstaldet i en lille stald hvor vi hver især sørger for fodring? Halm, wrap og havre er med i prisen, resten køber vi selv! Er det så ejer af stalden eller os hver især der selv er ansvarlige? Sikke da et arbejde! Tænk på hvor mange der kun har 1 hest og hvis alle i stalden skal sende ind! Ejer af vores stald sørger jo kun for de 3 fodertyper, så han kan jo ikke stå ansvarlig for det tilskud vi bruger!! 
Smil, det varmer... Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Links... |
|
|
Det første link i min første tråd virker - her kommer et andet link hvor i kan læse mere. Jeg syntes også det er MEGET rodet og virker uoverskuelig - men alle der har spørgsmål må rette henvendelse til Plantedirektoratet, eftersom de må kunne svare på det. Jeg syntes dog det er MEGET DÅRLIGT at der ikke er kommet noget ud til hesteejere via f.eks. DRF eller alle de hesteblade der er. 1. januar 2006 er altså lige om lidt 
Jannie www.nokke.dk [ webdesign og grafisk arbejde ] 3 ÅRS OLDENBORGVALLAK SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg havde |
|
|
forstået det sådan at det kun var hvis man brugte tilskudsfoder som biotin eller lignende at man skulle registreres. Men hvordan i alverden har de tænkt sig at nå alle hesteejere??? Hvad med dem der ikke interessere sig så meget for deres heste at de kommer et sted som hn??De rammer da de forkerte folk med dens slags love... Skal man så også betale for at have sine heste derhjemme?? Jeg hørte et eller andet om at man skulle betale 1500 kr, men for hvad ved jeg ikke. Jeg er stadig snotforvirret... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fatter |
bimboe |
19-12-2005 13:03 |
|
stadig ikke en bjælde. Og kan slet ikke finde ud af hvilke blanketter jeg skal hente. Det er da ekstrem dårligt planlagt. Bimboe 
Glædelig Jul... Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Rikke-Jasmin |
19-12-2005 13:16 |
|
Jeg forstår heller ikk noget. Jeg har helpart på en hest der står på en rideskole - hvad skal ejeren af rideskolen oplyse, og hvordan?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
MarleneF |
19-12-2005 13:21 |
|
Jeg fatter heller ikke hvordan det fungerer!!! Min står på et ridecenter hvor vi selv står for alt foderet, skal jeg så registreres eller er det ejeren af ridecentret???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle jer med spørgsmål |
|
|
Send dem til Plantedirektoratet - de må kunne svare på det - og hvis vi alle bombarderer dem med vores spørgsmål, så indser de måske, at den manglende information er et problem, som de bør gøre noget ved!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dvs at mine |
|
|
Tre heste, som står opstaldet privat på en gård, dem skal jeg registrere selv, fordi jeg giver dem foder, ud over det de får, og den ene fodrer jeg selv..
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle skal registrerer |
MaiaM |
19-12-2005 19:27 |
|
Inde på plantedirektoratets hjemmeside er der en vejledning om hestehold.Det er skåret ud i pap, hvordan man skal gøre. Jeg prøver at linke den her: www.pdir.dk/Files/File...tehold.pdf Hvis det ikke virker, så prøv den her og vælg "Vejledning om hestehold" www.pdir.dk/Default.as...2609#83250 Problemet opstår vel først reelt, hvis man anvender "Forblandninger" og "Tilsætningsstoffer". Se hvad det er her: www.pdir.dk/Files/File...er_paa.doc Så skal man have en HACCP (og nej jeg aner ikke hvad det er ) og opfylde alverdens ting. Der er dog en undtagelse.Hvis tilsætningsstofferne er mærket som tilskudsfoder, så skal man ikke have en HACCP mv. Jeg har i dag talt med Blue Hors. Alle deres vitaminer mv. er mærket som tilskudsfoder med undtagelse af Feed Complex, så der skulle ikke være nogen problemer. Kun hvis man anvender Feed Complex som jeg gør... Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det her show... Reglerne er jo i bund og grund fornuftige nok, da der føres kontrol med, hvad der puttes i dyrerne og dermed senere i os. MEN min hest skal aldrig nogensinde ende på et middagsbord. Når den dag en gang kommer, så vil han blive aflivet der hjemme med gift og destrueret bagefter. Så for mit vedkommende og mange andres er det her jo komplet latterligt ! Jeg tror nok, at jeg får et akut anfald af hukommelsestab vedr. "Foderhygiejneforordningen"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Der er flere tråde |
Lilar |
19-12-2005 21:27 |
|
om dette emne på Økonomi, samfund og love -forummet. Alle skal registreres, uanset hvilket foder man bruger - medmindre hesten er chippet pga medicin. Har hesten kun en alm. ID-chip skal man stadig registreres. Den almindelige registrering koster (så vidt jeg ved) 100 kr pr år. Bruger man det det hedder forblandinger skal man have en godkendelse, opfylde visse krav og betale 1500 kr pr år. Bruger man alm. foder som korn, roepiller, mysli, tilskudsfoder, fuldfoder, vitamin-og mineraleblandinger (som Travo og Salvimin m.fl.) så skal man betale de 100 kr. Tilskud som biotin og vitaminer kan man fortsat bruge såfremt disse er mærket som tilskudsfoder. Er de ikke det, skal man godkendes og betale de 1500 kr. Sørger man ikke selv for at købe foder, skal man intet foretage sig - så er det opstaldningsstedet der skal registreres. Køber man selv en del af foderet vil jeg mene at man skal registreres. Køber man selv alt sit foder, skal man registreres. Har man hesten opstaldet i en selvpasserstald, kan man enten registrere enkeltpersonerne, eller man kan vælge en person der står for registreringen, og som dermed er ansvarlig for dokumentationen for indkøbt foder. Man skal ikke kunne dokumentere det foder man har brugt i år - det er først fra januar næste år man skal kunne domkumentere hvor foderet er købt. Har man fx købt havre til hele vinteren for et par måneder siden og ikke har kvittering eller andet, så tror jeg ikke der sker så meget ved det - de har været meet sent ude med alt dette her, og det kommer til at tage tid at indkøre. Hvad konsekvensen er hvis ikke man er registreret ved jeg ikke. Håber det kunne besvare lidt af jeres spørgsmål  Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dum dummere |
|
|
Det var da nemmere at de der sælger registrerede. For dem der køber uden om skat og afgifter får jo alligevel ikke lavet sådan en registrering. Og hvordan vil de tjekke at folk får denne registrering? Skal man have den for at kunne købe. Det er da helt til grin - der er over 100.000 heste i DK? Jeg tror lige jeg ringer og bombardere dem med et par 100 spørgsmål til proffessoren... God Jul Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JEG HØRER OGSÅ TIL DE DUMME |
|
|
kAN DET PASSE AT VI SKAL BETALE 1500KR PR ÅR FOR AT HAVE BESVÆR MED AT UDFYLDE EN REGISTRERINGSATTETST.? VIL VI FINDE OS I DET? JEG TÆNKER HVOR MANGE AF VORES HESTE ENDER REELT PÅ MIDDAGSBORDET? dE FLESTE RIDEHESTE FEJLER VEL ET ELLER ANDET, SOM DE HAR FÅET MEDICIN FOR ( OG DERMED IKKE MÅ SLAGTES ) INDEN DE BLIVER AFLIVET? SÅ ER DET IKKE LIDT PJATTET, DET HER? MON DE MANGLER ARBEJDE INDE I PLANTEDIREKTORATET? LISBET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig,,, |
|
|
Enig med Lisbet. Mangler de mon noget at lave... At en hest har spist myslifoder kan intet være imod hvad almindelige slagtedyr som fx køer og svin æder for at vokse sig store hurtigt... Skal man bare finde sig i det og betale... sørgeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis i læser |
Lilar |
19-12-2005 23:06 |
|
hvad jeg skrev igen, så vil i se, at i ikke skal betale 1500 pr år, men derimod 100 kr pr år. De 1500 skal kun betales, hvis man bruger det det hedder forblandinger - hvilket vil sige at hvis man fodrer med korn, mysli, roepiller, vitaminer (som Travo, Racing Minerals, Salvimin Grøn, Regulator Complete og lignende) mm. så skal man kun betale de 100 kr. Bruger man derimod rene vitaminer/ mineraler i flydende form (fx E, B og D-vitaminer, så skal man godkendes og betale de 1500 kr. Det er lidt forskelligt hvilke vitamine-produkter man kan bruge - mange af tingene står på denne liste, men den er ikke komplet: www.dlg.dk/NR/rdonlyre...nition.pdf Står der Nej længst til højre, så kan man bruge produktet uden at skulle godkendes og betale 1500 kr pr år. Hvis så mange danske rideheste er medicineret så de ikke må bruges til konsum, så bliver der ikke registreret ret mange, for de skal ikke registreres, såfremt de er chippet pga medicin. Har de kun en alm. ID-chip skal de stadig registreres. Måske det her er pjattet, men det er et krav fra EU, og Danmark er faktisk bagud i forhold til hvornår det blev bestemt. Det er derfor det hele sker over stok og sten nu. På nuværende tidspunkt kan man stadig købe foder, selvom man ikke er registreret, men så vidt jeg ved, så er det planen at man om nogle år kun kan købe foder, såfremt man er registreret. Om man får store bøder for ikke at blive registreret er ikke fastlagt endnu. Så det er bare med at blive registreret. Vi kan lige så godt gøre det med det samme i stedet for at vente. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For langt ude. |
|
|
Det her er for langt ude, og hvad bliver det næste de finder på i EU,  Først så var det grønsagerne, agurkerne måtte ikke være krumme, æblerne og tomaterne skulle også være ens i størrelse, de må godt nok kede sig. Hvem tør stå med ansvaret, her hos os, står vi for indkøber af foder til alle hestene, det er også os som fodre dem, men der er da nogle stykker som giver andre ting ved siden af, og hvem skal så stå inde for det.  Man kan da ikke rende bagefter alle pensionærerne og se hvad de giver deres heste.  Man kan jo heller ikke sige til en hesteejer, du må ikke give din hest noget som helst, den må kun få det foder vi servere for den. Og når der er flere der giver hesten foder kan en person jo ikke stå inde for hvad der bliver fodret med. Er man først registret, så er det den person som har underskrevet papirerne, som står med det fulde ansvar. Det er helt ude i hampen. Bare min mening. Mona
Stutteri Kronplet  Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme Citat.: Bent Branderup FORHANDLER AF REGULATOR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ting er |
|
|
En ting er at vi skal registreres og tjekkes i hoved og rø... Men at vi også skal betale for det synes jeg er for groft. Det er da ikke os der har bedt om det her. Om det så er 100,- eller 1.500,- kr så kan jeg ikke se fornuften i det. Vi spilder jo en masse tid med at skulle sætte os ind i det og samle kviteringer + at nogle måske skal skifte foder for ikke at skulle af med mange penge. De kan henvende sig til mig hvis de skal have noget gjort. For nu hvor jeg hverken har tv eller computer derhjemme hvordan skal jeg så kunne høre om det her??? Jeg tror ikke på at de kan komme rundt til alle der har en enkelt eller to heste derhjemme. Det går nok ud over de store steder først. Men alt i alt synes jeg der er noget underligt noget. De kunne sørge for at man ikke kunne andet end at købe godkendte vare hos forhandlerne, så ville der ikke være nogen problemer. Heidi - der er godt og grundigt sur over at skulle betale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilar... |
|
|
>>> Bruger man derimod rene vitaminer/ mineraler i flydende form (fx E, B og D-vitaminer, så skal man godkendes og betale de 1500 kr. Nu har jeg lige kigget på den liste du har linket til (og TAK for linket, det er jo ret så brugbart)  der kan jeg se, at man IKKE skal registreres, hvis man bruger E-amino og B-express, som jeg ind imellem giver min hest - HERLIGT...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UPPPS! |
|
|
Jeg skrev forkert - selvfølgelig skal jeg regstreres - jeg mente, at jeg ikke skal betale 1500,- kr. fordi de produkter ikke kræver HACCP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie |
Lilar |
20-12-2005 09:52 |
|
Ja det er lidt forskelligt hvilke produkter man fortsat kan bruge uden at skulle godkendes, og jeg kan ærlig talt ikke se noget mønster i det... Grunden til at du fortsat kan bruge de produkter er nok, at de er mærket som tilskudsfoder. Så kan de nemlig stadig bruges uden tilladelse. Det er totalt forvirrende det her, og jeg synes det er meget underligt at de ikke har gjort noget mere ud af at få det frem. Nu er der jo mange der slet ikke har hørt om det, og de kan risikere bøder (måske), fordi de ikke blive rregistreret... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilar. |
|
|
Hvad gør man når de produkter man bruger ikke findes på listen? Dvs at jeg skal tage kontakt til dem med en fuld liste over hvad jeg bruger og de skal give responce? Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi okay så ;-) |
|
|
Pas på vi ikke kommer til at give hesten en vingummi eller lignende en dag i et svagt øjeblik ... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
Hvor finder i priserne på registreringen henne??? Og hvordan betaler man? Sender de et girokort når man har sendt ansøgningen ind?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HACCP.. |
p |
20-12-2005 11:45 |
|
står for Hazard Analyses and Critical Control Points. Det er et system man bruger i fbm fødevare til at analysere, hvor der er kritiske steder i produktionen og hvordan man kan undgå dem.. Systemet bruges bla på slagterier, hvor de kritiske kontrolpunkter jo eks kunne være rengøring, nedkøling af kødet efter slagt ol. Det går i bund og grund ud på, at man skal "indse" disse farlige punkter og have en plan for, hvordan de undgåes.. "farligt" i fbmhold af hest er stoffer uden MLR (mean residue level) værdier (lægemidler mv) - hvilket jo er grunden til, at vi chipmærker heste, som ikke må bruges til konsum. Den lovgivning vi bliver udsat for nu er ikke ret meget anderledes end hvad landmændene har måtte leve med i mange år! og selvom det kan være svært at forstå at en 2 hyggeponyer, der ALDRIG skal slagtes, skal registreres - så er det vel et eller andet sted til at forstå, at man ikke ønsker dyr til slagt som indeholder stoffer man ikke ved noget (eller nok) om hvordan de påvirker føevarerne og dermed OS som forbrugere. Vi ville jo nok alle sammen blive rasende, hvis vores flæskesteg på lørdag var pumpet fuld af anabolske steroider, eller stoffer der gjorde os syge!  Og hvordan laver man et system der sikre at heste til konsum ikke indeholder sådanne stoffer? Jeg er IKKE begejstret for ordningen!!! Men forstå godt hvorfor den laves.. At det så er tungt og bureaukratisk - og at der er kommet ALT for lidt information ud til heste-ejere, er jo en anden sag..  Håber I blev klogere på HACCP.. Det er en lidt lang-håret sag  Mvh Patricia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hvis de produkter |
Lilar |
20-12-2005 13:47 |
|
man bruger ikke er på listen, og man er i tvivl om, om de kan bruges eller ej, så vil jeg foreslå at man kontakter producenten. Dog burde det ikke være nødvendigt, såfremt man bruger et fuldfoder, et tilskudsfoder eller et almindeligt vitamin- og mineralprodukt. Ang. betaling, så ved jeg ikke hvordan man betaler, men jeg vil tro at de sender et girokort. p: Tusind tak for den fine forklaring om HACCP Så blev jeg lidt klogere hehe... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lettere løsning |
BeritH |
20-12-2005 14:41 |
|
Jeg har en meget lettere løsning. Ingen af mine heste vil alligevel havne på middagsbordet, så jeg ringer til dr. Dyr og får dem chippet. Så er jeg ude over problemet. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BeritH |
|
|
Ved du hvad det koster at få dem chippet, for det har jeg også siddet og tænkt på. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Total forvirring! |
|
|
Jeg opstalder 4 heste, hvor hver ejer selv koeber deres foder og udarbejder deres foderplaner. Det eneste jeg "saelger" er halm, som jeg har koebt af en lokal landmand. Jeg har ogsaa en hest selv, som faar foder fra foderstoffen og Regulator (som man ikke faar bon paa). Jeg skal vel ikke goere noget, eller que? Undskyld, hvis jeg virker tung i det!!! Carter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mikrochip |
|
|
Jeg er også kommet frem til, at denne løsning klart er den letteste.
HUSK dog blot på, at det ikke er nok at få dem ID-chippet. De skal registreres, som heste der bliver chippet p.g.a. de har fået medikamenter, som gør - at de ikke må indgå i fødekæden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan når man er flere hestehold? |
Tjalfi |
20-12-2005 18:16 |
|
Hej Vi har en bruger af vores stald, som vi ikke er interesseret i at stå til ansvar for i forbindelse med registreringen. Hvorledes gør man så det? Skriver man i ansøgningsskemaet, at der er flere hestehold? Mvh. Tjalfi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skør lov |
|
|
hej Når jeg i mit tidligere indlæg skriver at jeg tror mange heste har fået medicin inden de bliver aflivet,så de ikke kan bruges til konsum. Tænker jeg ikke på de heste der er blevet chippet, men mange heste har vel fået f.eks. smertestillende medicin i forbindelse med evt halthed/"benproblemer",som vel er en hyppig årsag til at hesten i sidste ende bliver aflivet. Jeg ved ikke om jeg er den eneste der har oplevet at sammen med medicinen fra dyrlægen at få udleveret en seddel om at der skal gå f.eks 6 mdr før end at hesten må bruges til konsum.Hvis det tragisk ender med at hesten ikke bliver rask og lider venter man vel ikke f.eks 6mdr med at få den aflivet bare for at den kan bruges til mad. Men måske er det bare mig der har fået galt fat i hvad de hyppigste årsager er til at rideheste bliver aflivet. Ellers er jeg enig i at det ville være nemere hvis man kun kunne købe foder/vitaminer der var godkendt, fremfor at vi skal bruge tid på at undersøge om det foder vi bruger nu også har den rigtig ""krumning" (agurker) lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chippet |
|
|
Mærkelig lov... Besværligere kan det vel ikke gøres!!!? Nu er jeg heldigvis i en så heldig situation at min hest blev chippet da han fik bredspektret antibiotika (eller også var det den narkose han fik!?) så han må ikke slagtes, og jeg kryber derfor stille og roligt udenom den registrering Held og lykke til alle jer mange andre. Tanker herfra  Venlig hilsen Kamilla Se billeder af Maximillian på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chippet |
|
|
Min er også blevet chippet i forbindelse med behandling med cortisoncreme sidste vinter, så jeg slipper vel også for at skulle lade mig registrere?? Desuden er det ejeren af rideskolen hvor hun er opstaldet der indkøber foder og står for fodringerne. Dog giver jeg selv salvimin grøn samt biotin. Mener chipningen kostede omkring 600 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan undgår du reglerne |
Sune |
21-12-2005 13:54 |
|
Det er ganske simplet at slippe for alt det bøvl samt omkostninger ved de nye regler om foderoplysning. I følge Plantedirektoratet gælder de nye foderoplysningsregler ikke for heste der er chipmærket og registreret hos fødevaremyndighederne. Dvs. heste der ikke må bruges til konsum pga. de har været medicineret. Fødevarestyrelsen har oplyst at man kan godt få sin hest chipmærket og registreret selvom den ikke har været i medicinsk behandling. Så få din hest chipmærket af dyrlæge og beder om at at chippen bliver registreret hos fødevarestyrelsen. Det er vigtigt at dyrlægen skriver i rubrikken; Foretagen medicinsk behandling: Ejeren ønsker ikke hesten brugt til konsum. Sune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Sune |
|
|
Men så kan den så heller ikke slagtes...  Hvis man nu gerne vil have sin hest slagtet, når den dør? Og hvad med de opstaldningssteder, der har opstaldede heste uden chip? --- Jeg kan nu godt se det fornuftige i den lov. Der bliver puttet de mest utrolige ting i de dyr, vi selv skal spise. Tænk bare på alt det med kogalskab - gys og gru. At give køerne kokød at spise, som om de var kødædere, for slet ikke at sige kannibaler  Og så al den 'forebyggende' medicin, der hældes i landbrugsdyrene. Ja, der er jo regler for det, men tænk på hvor mange resistente bakterier, der er kommet ud af det, inden vi fik regler( og når der snydes). Næste gang, I hører om én, der har fået sådan en infektion, der er meget svær at behandle, så tænk lige på dét... Men gu er det da besværligt 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nin@... |
MaiaM |
22-12-2005 00:01 |
|
Nej selvfølgelig kan hesten ikke slagtes, hvis den er chippet. Det er jo lige netop det, der er formålet... Der er jo en del, der ikke ønsker at få deres hest slagtet, og derfor er det jo vanvittigt, at man skal registreres og opfylde ditten og datten, når hesten aldrig skal være konsum. Jeg kan sagtens se det fornuftige i kontrollen, hvis dyrerne ender som konsum, men heste kan vist ikke sammenlignes med f.eks. svin. Det er jo i mine øjne ikke et produktionsdyr på samme måde. Hvis man ønsker at slagte sine heste - så må man følge reglerne. Jeg vil til enhver tid få aflivet min hest der hjemme med gift, og derfor er de nye regler skudt lidt over mål mht. min situation og mange andres. Chippen er så vores udvej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skrev |
|
|
Jeg skrev ind til dem da det jeg fodre med ikke står på listen. Bla. TLC, urter, Fiberlux basic mm. Det eneste jeg får afvide er at jeg skal kontakte alle dem jeg køber tingene af så de kan oplyse eller finde ud af det til mig. Det er godt nok et stort arbejde da alle de forskellige produkter jeg bruger er købt hver sit sted. Så jeg vælger den "nemme" løsning og ringer til dyrlægen i dag. Så må jeg jo betale det det koster at få dem chippet. Jeg vil ikke stoppe med at fodre med de forskellige produkter jeg i dag bruger da jeg er glad for dem alle og slet ikke betale 1.500,- kr om året hvis det viser sig at nogle af tingene ikke er som det skal være. Så jeg har valgt at mine heste aldrig skal slagtes. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar fra Plantedirektoratet |
|
|
Jeg sendte Plantedirektoratet nogle spørgsmål og fik følgende svar:
Ja det er rigtigt at hesteholdet skal registreres. Når du har heste på en Rideskole er det mest hensigtsmæssigt, at Rideskolen sørger for at registrere hele hesteholdet samlet.
Og samtidigt med at hesteholdet bliver registreret, skal fodringspraksis indberettes. Det betyder, at der skal svares på, om der bruger forblandinger eller fodertilsætningsstoffer i ren form i hesteholdet.
Hvis Rideskolen har indberettet, at der ikke bruges forblandinger eller fodertilsætningsstoffer i ren form i hesteholdet, og du så supplere med disse produkter, skal du som ansvarlig for dette, lade dig registrer.
Hvis hesten står hjemme, og der er andre dyr, som står i Centrale Husdyr Register på ejendommen, f.eks. alle andre produktions dyr (kødkvæg, får, geder m.m.) skal du kun indberette fodringspraksis, hvis du fodre med forblandinger eller Fodertilsætningsstoffer i ren form..
Hvis der ikke er andre produktionsdyr på ejendommen, skal du indberette, at der er et hestehold uanset hvilken fodringspraksis du bruger.
Forblanding / fodertilsætningsstoffer: Grovfoder, fodermidler (korn, revet hvidløg, olie m.m.), foderblandinger, som f.eks. tilskudsfoder (f.eks. "islænder müsli"), mineralsk foder (f.eks. Travo Sport, sliksten), diætetisk foder (f.eks. elektrolyttet) er IKKE forblandinger.
Forblandinger er f.eks. flydende vitaminer eller biotinforblanding. Fodertilsætningsstoffer er f.eks. jern eller zink.
Tommelfingerreglen er at hvis det IKKE er et fuldfoder, et tilskudsfoder, et mineralsk foder, et diætetisk foder, så ER det en forblanding. Det er derfor vigtigt at læse på sækken/bøtten og så stille krav til forhandleren om at produkterne skal være rigtigt mærket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chippet |
|
|
Den der chip. Hvad er forkellen på den ene og den anden slags? Hvad hvis hesten er chippet for nylig, og det er folk fra LR der har sat den i? Venligst Lone
Glædelig Jul og Godt Nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaiaM... |
|
|
Du skriver: Jeg vil til enhver tid få aflivet min hest der hjemme med gift, og derfor er de nye regler skudt lidt over mål mht. min situation og mange andres. Jamen så skal du jo heller ikke gøre noget, og så er reglerne jo ikke skudt over målet, vel? Men der er mange hestepensioner, hvor en del hesteejerne gerne vil have muligheden for at få hesten slagtet for ikke at 'miste for mange penge' (eller bare fordi, de har den holdning, at man bør spise hestekød) ved aflivning 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fatter hat af det! |
Chalotte |
22-12-2005 18:25 |
|
Øh jeg fatter stadig hat af det her... er jeg den eneste.. Jeg har læst på flere sider og jeg bliver mere og mere forvirret..  Vi SKAL registrer os, også kommer vi til at betale for det også eller?? Har alle registret sig??
Skal til Boston i 4 uger på forlagt undervisning JUBII
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo Nina |
MaiaM |
22-12-2005 20:11 |
|
Jeg skal registrere, med mindre jeg bruger penge på at chippe hesten. Enhver kan jo komme og sige, at de ikke vil slagte hesten - det kan myndighederne jo ikke bruge til noget. Alle hestejere uanset deres intentioner i forbindelse med hestens død skal registreres. De eneste der er undtaget for reglerne, er heste der er chippet. Så selv om min hest aldrig skal bruges til konsum, så skal jeg registere og derfor synes jeg faktisk at de skyder over målet...  Ved der er mange andre, der er i min situation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest er id chippet. |
|
|
kan jeg så ikke ringe til dyrlægen og bede ham om at skrive at den ikke må bruges til konsum?!
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jøsses... |
Cruella76 |
23-12-2005 21:02 |
|
Hvor er det dog langt ude!! Nå - men det der, det springer jeg let og elefant henover indtil videre - det er da helt sikkert! Niks om jeg har tænkt mig at registrere at jeg har tre hyggemuler til at gå herhjemme og lumre! Det rager da bestemt ikke dem - SLET ikke når jeg så også skal betale for det... Magen til vås!
Christel "Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forhandlers ansvar ??? |
|
|
Det er fedt at debatten ruller for alvor nu, og fedt at se at så mange der har læst om dette emne efterhånden, så færre bliver overrumplet efter vedtægterne træder i kraft !!!  . Men...jeg har faktisk et omvendt bud på ordningen...hvad om det hele blev vendt på hovedet og at forhandleren af de koncentrerede præparater fik ansvar for at få forevist ID samt udfyldt blanket af køberen ved handlen... ...denne blanket kunne forhandleren så sende ind til Plantedirektoratet...på denne måde ville måske 75% af DK´s hesteejere som ikke benytter disse ting og sager blive fri for alt dette bøvl...og kun de heste det rent faktisk handlede om ville blive registreret !!!  .
De bedste hilsener fra Mette . OBS : Opstaldning tilbydes fra nytår på Skovvang, Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja debatten er sund |
Bettina Møller |
25-12-2005 19:58 |
|
Men inderst inde frygter jeg bare at dette bevirker at folk ikke orker at fodre deres heste med det tilsætning som den kræver... Der er trods alt en forskel på om det er 100 kr eller 1500 kr... Jeg fik hjælp ved plantedirektoratet og fandt frem til at jeg da jeg bruger ; Spillers fuldfoder Salvimin Grøn Land og fritids Biotonblanding og hvidløg Kun skal registreres og betale de 100 kr...
Bettina Lækker welsch på 130 cm søger nyt hjem. Fjordhest søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Når hestene så står på min onkels matrikel, og de er CHR registeret - skal jeg så også registeres eller kan jeg føre hestene ind under hans ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle der har spørgsmål... |
|
|
Ring eller skriv til Plantedirektoratet - de er de eneste der kan svare 100% rigtigt på alle spørgsmål der er. Håber alle har haft en god jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Registreringen |
|
|
Hvordan sikrer de sig, at de ved hvilke heste, der er blevet fodret med hvad..? Det er jo ejeren, der registreres ikke hesten.. Så kan de da stadig ikke holde styr på heste, der sendes til slagteren. Hvis jeg solgte en hest til en der ikke er registreret, så kan han da snildt sende den videre til en slagter..? Jeg kan ikke helt se fidusen i det..?
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skema... |
|
|
har lige et spørgsmål... hvor får man de der skemaer fra?? var inde på den der side hvor der stod hvad der skulle udfyldes og sådan, men man kunne ikke udfylde det, skal man så have noget sendt med posten, eller kan man på nettet??? er ret forvirret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skider jeg |
|
|
på. jeg nægter det her. det er jo ikke til at kunne overholde. de burde altså lave om på deres syn på heste som konsum. det var lettere at registrere de heste hvis ejere ønsker at lagte deres dyr
godt nytår til jer alle MVH NICOLE -husk indsigt gir ansvar-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
som ejer af 3 heste, skal man så registrere hver hest ? Hmm.. vælger vist chippen
Bedækning tilbydes ved smuk, velredet Ox Araber ...Seriøs dressurrytter søges ..Leasing tilbydes...Løsdrift søges til hingsteplag fra foråret... OX Arabere.dk Her forenes skønhed og kvalitet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gider simpelthen |
|
|
ik at skal til at undersøge hvad der i div. foder jeg bruger,og jeg har også en tendens til at lave om på mit foder af og til, så jeg har valgt chippen. Dyrlægen kommer ud i morgen, og så skal jeg ikke tænke mere på det. Hej fra Mette
TINKER TØSEN MISS I` WIILL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ejeren/opstaldsstedet registreres |
LeneG |
02-01-2006 15:51 |
|
Hejsa. Hvis du har dine heste hjemme privat, skal du som ejer registreres - det er ikke hver hest, som skal registreres. Hvis hestene står hos din onkel, og din onkel har et CHR-nummer, så er han formodentlig registreret i forvejen og skal ikke foretage sig mere. Det gælder også dem, som har fået EU-tilskud oa. Hvis hestene står på en rideskole e.lign., er det opstaldningsstedet, som skal registreres. Jeg synes også, at der er ting og konsekvenser ved registreringen, som ikke er helt gennemtænkt. Men dybest set har jeg den holdning, at jeg gerne vil støtte tiltag, der kan sikre bedre fødevarer til forbrugerne, så reglerne/loven/kontrollen i sig selv er god nok. Men at hesten i DK er et konsumdyr på linje med kvæg og grise er simpelthen for tosset!! Det var det måske engang i fordums tid, men det er altså passé!! Jeg hørte i TV en aften, at kun ca. et par tusind heste bliver slagtet til konsum på årsbasis i DK...Men der findes ca. 100.000 hesteejere og ca. 300.000 heste i DK!! Derfor mener jeg klart, at man først burde få hesten lavet om til et hobby-kæledyr på linje med hunde og katte i DK, og dernæst få lavet en regel om registrering af de hesteejere, der fortsat ønsker at kunne levere heste til konsum... Som det er i dag, giver det ingen mening... 
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu fatter jeg NADA |
|
|
Hvad har EU støtte at gøre med hvad min hest indtager af føde og tilsætning??? Min hest er opstaldet, og hun bliver fodret på stedet (for det meste), for jeg laver af og til selv om i foderplanen,og giver pludselig i en periode noget andet foder, som jeg ikke aner hvad indholder, og som jeg IKKE gider sætte mig ind i. Vedr. det første jeg skrev - altså hvis ejerne på stedet får EU støtte, kan de da i og for sig ikke blande sig i om jeg lader min hest slagte...Eller kan de heste som står på et sted med EU støtte bare ikke få slagtet deres heste??? Ja, jeg er forvirret og fatter nada. Min hest står IKKE et sted hvor de får EU støtte, men skulle ha været flyttet til et sted hvor de får det pga af deres jord - skulle hun så ik ha været registret??? Ku jeg så ha været fritaget??? hvis hun var blevet flyttet??? Jeg besluttede mig for, at få hende chippet da jeg gentagende gange har lavet om i hendes foder, og altså ikke gider sætte mig ind i hvad div. foder indeholder... Ihhh, jeg syntes mit indlæg et blevet MEGET rodet, men det er squ da noget p... besværligt noget det her, og jeg har åbenbart ikke fatte en meter af det hele endnu  Hvis mit indlæg lyder lidt negativt er det altså ikke personligt, men fordi det her er meget træls 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pengemaskine |
|
|
hvis det som Lene skriver med at det kun er ca 1000 danske rideheste der årligt bliver brugt som konsum. Ja så syntes jeg det hele lyder lidt som en pengemaskine, enten er det plantedirektoratet der tjener 100/1500 kr. Ellers er det dyrlægen for at chippe hesten. Kan det virkelig passe at det er os der skal betale det- Jeg mener i forvejen er det jo ikke helt gratis at holde hest? For øvrigt er der nogen der ved hvordan det forholder sig med ens hestelivsforsikring, hvis man vælger at få hesten chippet. Er det noget de skal spørges om ? Har det indflydelse på den sum man for udbetalt, hvis det meget sørgelige skulle ske, og ens hest skal aflives? Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæhæhæ |
|
|
Ja jeg tror nu også mange dyrlæger for tiden nyder godt af denne her nye lov, for jeg er da sikkert ik den eneste der vælger denne her løsning. Kender en der en dag ringede ind til plantedirektoratet, for at spørge om div ting vedr. dette nye tiltag, og damen der inde svarede da han spurgte til, at man også skulle betalt for at registrere sig - at pengene gik til bl.a at ha nogen ansat til at håndhæve denne nye lov - . Nu er dyrlægen jo bestilt, og han kommer i morgen,og så skal jeg ik længere bryde min hjerne på dette her. Er i alle ellers efterhånden blevet registreret??? Hej fra Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leneG... |
|
|
lige mine ord. over halvdelen af de heste ejere der har opstaldet på mit opstaldnings sted vidste ikke en prut om den nye lov da jeg spurgte dem igår. det var stoort set kun mig og det kun fordi jeg jo hver aften hænger foran den her skærm og følger lidt med i hvad der sker. hvordan de vil håndhæve den er mig en gåde. mine blir ikke registreret. basta. så hellere en chip. de skal uanset hvad ikke ende som en bøf på en eller andens tallerken. så hellere til sæbe produktionen 
godt nytår til jer alle MVH NICOLE -husk indsigt gir ansvar-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tror der |
|
|
er stor forskel på hvad det koster at få chippet sin hest. Men jeg skal da gerne skrive hvad jeg kommer til at gi her senere på dagen. Det der med at ikke ret mange ved noget om denne her nye lov, sagde de foresten også at der snart blev gjort noget ved. De var ved at lave div. plakater og information matriale, som ville blive hængt op i landets rideudstyrs butikker og heste foder butikker. Men det holder jo så bare ik helt stik med, at alle vi alm. hesteejere skulle være registrede inden d. 1/1-06, for jeg har stadig ikke set dette matriale. Hun havde endog svaret på spørgsmålet om hvordan de dog ville finde frem til alle os heste ejere for at håndhæve loven, at de fleste heste ejere havde en eller anden form for hesteforsikring, og så ku man finde os der...Det ender vel også med, at der render spioner rundt omkring gårdene i det ganske land, og tjekker om der mon er mødinger med hestemøg på  Personligt tror jeg ikke selv på, at der bliver brugt de store midler på at håndhæve, men jeg vælger nu alligevel selv at chippe, da jeg bare ik orker at sprkullere mere på dette. Hej fra Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsikringen |
|
|
Er dernogen der har undersøgt om chipningen betyder noget mht. vores forsikring?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
jeg har godt nok lige ringet til mit forsikringsselskab, og der var det ik noget der betød noget...Kongeriget Danmark, men jeg er også kun sygeforsikret. Jeg sagde godt nok kun, at jeg havde min hest forsikret hos dem, og at jeg nu valgt at chippe min hest, og om det var noget de skulle ha besked om - og til det svarede hun, at det var ik noget de behøvede vide!!! Så det lød da ik sådan. Men ring hellere lige til jeres eget forsikringsselskab og spørg. Min hyp bliver chippet kl. ca. 13 i dag. Hej fra Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så blev jeg fri |
|
|
for registringen... min søde Tinker tøs er lige for et par timer siden blevet chippet, og dyrlægen sørger for at der blever indsendt besked om, at ejeren (MIG) IKKE ønsker hesten slagtes og bruges til konsum - slut prut. Det er IKKE nok, at hesten bare er chippet, der skal indsendes besked om, at hesten enten er medicineret eller at ejeren ikke ønsker hesten bruges til konsum. Det var hurtigt overstået, en lille barbering, afspritning, og så ind med "dyret" - hun tog det meget pænt. Prisen blev 375 med moms, vi fik lidt rabat, da vi var over to heste der blev chippet i stalden, der kommer selvfølgelig kørsel m.m oven i...Men selve chippen 375,- kr Jeg er bare glad for at det er gjort, og at jeg ikke længere skal bryde min hjerne på dette. Pøj-pøj til jer andre - ligegyldigt hvad jeres beslutning bliver. Alle mine tre hunde og Tinker tøsen selv skulle jo vaccineres i dag alligevel, så jeg er ikke så ærgelig over at kalde dr. dyr ud  Hej fra Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chipmærkning |
|
|
Jeg har skrevet til en dyrlæge og forhørt mig, hvad det ville koste - her er hendes svar:
Det er en god idé at ringe rundt og spørge om priser. Jeg tror også, at det kan gøres en del billigere, hvis dyrlægen er der for f.eks. at tilse din hest i forbindelse med noget andet.
Men som udgangspunkt, hvis jeg udelukkende skulle ud at chipmærke, ville jeg tage 280 kr. i grundgebyr. Dertil kommer kørsel og chip (75 kr) og attest til Fødevaredirektoratet (95 kr) + moms.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|