Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sur stråle
Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 23:15
Suk, nu gik det lige så godt... Og så finder jeg ud af, at tøsen har sur stråle!
Hun har ikke kunnet finde ud af at løfte ben, og har prøvet at sparke, mister balancen, væltet, sat sig ned osv, så jeg skal ærligt indrømme at hovplejen har været begrænset - simpelthen fordi jeg ikke har kunnet holde 600 kg, der vælter over i mig! Men i løbet af den sidste uge er det bare gået så godt - hun er "kun" væltet to gange, fordi hun lægger vægten i den side jeg løfter, men hun har frivilligt løftet og uden at sparke. Men altså, vores manglende kunnen har nu forårsaget en lidt ømfodet madamme...

Nu er jeg så lidt i tvivl om, hvordan jeg ser, hvornår strålen er frisk igen? Er der nogen der kan forklare hvordan en frisk hov ser ud i forhold til en ramt af sur stråle?
Hun er i behandling med Blue Hors sur stråle buster, og jeg sørger dagligt for at underlaget er helt tørt, men hun har trods alt stået inde nogle måneder uden at få rengjort hovene rigtigt.
Og jeg påtager mig hele skylden, men kan fortælle at det går rigtig godt med hovrenseriet nu :-)
Hun halter heller ikke...
0
0
Svar på denne tråd

Re: [SYG] sur stråle
Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 23:19

Prøv at komme lanolin op i strålen , det omdanner urinen til sæbe og forhindrer sur stråle.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 23:39
Lanolin? Som forebyggende middel eller nu hvor skaden er sket? Jeg har læst et sted, at når hesten først har haft sur stråle en gang, risikerer man, at det bliver nærmest kronisk - altså at der ikke skal meget til, før den får det igen?
Hvor kan jeg få det lanolin og ca hvad prisklasse?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 23:48
Når strålen er rask, så føles den lidt som viskelæder, men det ved du vel. Den bedste måde at se efter om strålen er blevet rask er, at du lugter til den; sur stråle lugter jo meget ubehageligt.... Desuden må strålen ikke være "klistret"! Du kan også prøve at spørge dyrlægen; han/hun kan bedre forklare det!

Det er da super, at din hyp har lært at løfte hove (y)

Hestehilsen fra Lilar :-)

Nobody is perfect - I´m nobody!! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 05:29

Sur stråle:

Vask med mild flydende Aloe Vera sæbe og rens med koncentreret flydende
Aloe Vera Vet. og påfør til sidst Aloe Vera gele.

Hilsen
Else.

:-D "Man lugter ikke af hest, man dufter!"

{> "Kærligheden er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"

Billeder af mine hyppere.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 09:47
Hej Jeanne.

Jeg vil sige som Else....

Aloe Vera kan som regel hjælpe med surstråle.

Mie Doktor :-)<
http://www.doktor.ridesiden.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 10:30
Ring til din smed. Nogle heste lugter faktisk meget surt under hovene, uden de har sur stråle. det kan være svært for os "almindelige dødelige" at lugte forskel.

Hvis hun har stået længe uden at få renset hove, kan der jo sidde mange gamle bakterier, der giver sure "tæer".

Pøj, Pøj med din videre arbejde med benløfteriet..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 11:23
Jeg skyllede med en jodopløsning hver anden dag i en periode (ca. 2 uger) og smører hver dag med en lanolin-/olieblanding, der beskytter strålen, så der ikke kommer nyt til. Det virker på min hest, men der er jo masser af andre gode råd :-)

Venlig hilsen
Randi G.

Mors hest er bedst
(Anne-Katrine, 4 år)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 11:34
Det bedste mod surstråle (det eneste jeg har erfaret virker) er Avobit som du kan købe af din smed.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 13:10
Det vil nok være en god ide, hvis du får din smed til at skære det syge horn af strålen; så bliver hun hurtigere rask! Du skal selvfølgelig huske at fortælle ham, at hun er svær at løfte ben på!
Held og lykke med det hele!!

Nobody is perfect - I´m nobody!! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Lanolin
Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 13:13

Du kan købe lanolin hos Matas. Hvis du bor i nærheden af Silkeborg, kan du komme og få noget af mig.

Det er selvfølgelig bedst at forebygge, men hvis du begynder nu, vil hoven efterhånden vokse ud igen og det syge væv erstattes af nyt, som ikke bliver ødelagt, når miljøet i hoven ikke længere er påvirket af urinen.
Det væv, der er ødelagt, er der ikke noget at gøre ved.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Lanolin
Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 14:03
Tak for svarene! Jeg havde smed til hende i fredags - hvor hun iøvrigt satte sig på røven :-) men ingen skade sket hverken hos hende eller min smed! Men han skar ihvertfald så meget væk han kunne, så det er klaret.
Angående det der lanolin, må det så kun bruges under forløbet, eller må jeg behandle hende med det altid, så jeg forebygger sur stråle fremover - når nu strålen angiveligt skulle være mere "modtagelig" overfor bakterierne?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Lanolin
Forfatter: 
Dato:  17-02-2003 17:37

Brug du bare roligt løs så længe hesten har behov for det, det er fint at anvende det forebyggende også, altså når hoven er i orden! Det er rent fårefedt, og der er ingen skadelige stoffer i.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider