Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodre jeg forkert?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 13:35

Da jeg fik min nye hest for lidt siden (ca. en måned) fik han en halv liter NAG-musli om dagen (jeg synes at det er noget møg foder).

Og så har jeg så trappet op til 1 liter på de ca. 3 uger, dvs. 1/2 l. morgen og 1/2 l. aften. så her for ca. en uge siden blev jeg ringet op af en der står på samme sted, hun sagde at jeg gav ham for lidt foder, og hun mente at han skulle have mere. Hun foreslog at jeg gav ham 1 l. morgen og 1/2 l. aften. og det er jeg så begyndt at trappe ham op til.

Nu vil jeg så lige høre jer... er det rigtigt eller forkert det jeg gør?!

Lidt om ham, som han er nu: Fjordhest , 13år, Ca. 425 kg. ikke for tyk, det skal bare sætte sig ordenligt (muskler og fedt). desværre er jeg ikke helt på toppen både psykisk og fysisk, så når ikke at motionere ham hver dag. men normalt gør jeg.

hva sys i, jeg er lost, sys nemlig det virker forkert???

mvh nana og kaiser

Man ligger som man selv har redt!

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 13:59

Hvad er NAG-mysli? OG hvor mange kg får den? Vi kan ikke bruge liter til en dyt. Hvis det er et fuldfoder er jeg næsten 100% sikker på, at den ikke er dækket ind! Man kan heller ikke bedømme din fodring, når du intet nævner om hvad den får af stråfoder...

Og hvorfor fodrer du med et foder, som du synes er noget møg???

Din pony må iøvrigt da være drønsulten hele tiden, når den kun får 1-1½ liter foder om dagen!!!

Din fodring skal baseres på godt stråfoder, hø eller wrap. 1 kg hø pr 100 kg hest eller 1½ kg wrap pr 100 kg hest er gode retningslinjer. Hvis hesten så er en trivelig sag, kan man give roepiller, som fylder godt uden at fede og et pelleteret vitamin/mineraltilskud som fx Travo-E.

Hvor høj er din pony iøvrigt, og hvordan er du kommet frem til vægten?

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:18

Jeg fodre med det foder fordi jeg står et sted hvor de kører på det foder. og ikke har råd til andet nu!

Vægten er jeg ikke kommet frem til, det fortalte den forrige ejer!

Liter!!? undskyld. mente kg.

han er 142 høj.

af stråfoder har han fri adgang til 5 dage om ugen fra 8-17.

0
0
Svar på denne tråd

stråfoder...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:50

"af stråfoder har han fri adgang til 5 dage om ugen fra 8-17."

Har fri adgang til hvad? Hø, halm, wrap, frøgræs?

Det er bestemt ikke nok at hesten kun har stråfoder nogle få timer 5 dage om ugen. Den skal have adgang til stråfoder stort set 24 timer i døgnet, da dens tarmsystem er bygget til at den konstant spiser.

Jeg er ikke så teoretisk, så er der en der kan forklare det bedre end mig?

Er meget sikker på at står hesten for mange timer uden stråfoder ofte, kan det medføre mavesår og andet grimt.

Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved

mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven.

Citat: Albert Carmus

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook

0
0
Svar på denne tråd

Spiser du
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:06

også kun selv 5 dag om ugen, sådan kan man vænne spørgsmålet lidt.

HVis en hest ikke får hø eller wrap i ordentlige mængder DAGLIGT, ja så sulter man den faktisk.

Mine to ponyer og ene hest, får faktisk 25-30 KG wrap DAGLIGT

Se de lever som heste skal, med fri afbenyttelse af maden, og det er vigtigt for dem.

Tænk hvor stor en hest er, og hvor stort et fordøjelsessystem den har, tror du så den kan klare sig med ½ kg foder om aftenen. Den sulter jo.

Hvorfor får den ikke grovfoder de sidste to dage? -står den på stald lørdag og søndag uden noget? -eller...?

Du skal vist få lavet en foderplan, og læse en masse bøger om fodring, for det der, er der vist ikke hold i..

Bimboe

Glædelig Jul...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Du har IKKE råd !!!
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 15:24

Hvad i alverden har du så hest for ???

Ja du fodre skrub forkert , og din hest er sulten næsten døgnet rundt .

Illum forarges sgu ...

0
0
Svar på denne tråd

rolig nu
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 16:56

jeg tror der er noget du ikke helt har fået fortalt rigtigt eller ikke har fået rigtig fat på. Jeg vil prøve at hjælpe lidt.

NAG er sikkert et udmærket foder, som din fjordhest godt kan være tjent med. Nu kender jeg det ikke rigtigt, så jeg kan kun komme med lidt vejledning. Jeg vil umiddelbart tro at 1-1,5 kg kraftfoder (NAG-musli) er OK. Prøv om du kan læse på en af poserne, hvor meget de regner med en hest på hans størrelse skal have.

Med hensyn til stråfoder skal han rigtig nok have min. 5-6 kg hø eller lidt mere wrap om dagen. Han kan så suppleres op med lidt halm som tidsfordriv. Grovfoder (altså hø eller wrap) er meget vigtigt, især for en hest af din type. Hvis de ikke fodrer med hø eller wrap der, hvor han står, må du bede dem om det eller prøve at finde et andet sted. Ellers risikerer du din dyrlægeregning bliver for stor. Du kan også supplere med roepiller ( opblødt i vand). Det er billigt og godt foder, som holder maven i god orden. Han skal selvfølgelig på fold hver dag og helst have noget at tygge i når han er derude. F.eks. halm. Det er vigtigt for at holde hans mave iorden. Det med 5 dage om ugen??? Det må da vist være en misforståelse.

0
0
Svar på denne tråd

hmm er rystet over folks måde at svare på...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:37

illum og andre: tak for de "pæne ord"... spurgte om en simpel ting og så får man af vide at man udsulter sin hest, og at jeg burde læse en masse bøger om det... tak, det var lige hvad jeg manglede at høre!!!

siranton: tak for det. jeg var glad for at læse dit indlæg efter at være blevet sablet ned. tak... jeg har godt tænkt at jeg har fodret forkert, men er da glad for at du gad svare pænt på mit spørgsmål.

Og desuden har min hest ALTID wrap i boksen om natten.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen du har
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:51

jo ikke skrevet noget om at den får wrap i boksen om natten! Det eneste du skrev om stråfoder var det med de 5 dage om ugen. Så kan folk jo ikke vide, at den også får wrap! Folk kan jo kun svare ud fra det du fortæller.

Ud fra de oplysninger du gav til at starte med ville jeg også mene, at hesten blev sultet - men det gør den jo ikke når den får godt med wrap til natten!

Desuden holder jeg med Illum - har man ikke råd til at give ekstra foder hvis det er nødvendigt, så har man ikke råd til at have hest...

Linda.

Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

fint nok..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 21:03

jeg kan godt leve med at få af vide at jeg udsulter min hest, af folk der ikke kender mig og hesten... (for kun jeg har sandheden!)

MEN.. utroligt at folk går helt amok fordi man glemmer at skrive noget i indlægget..

MEN... glem dog mit indlæg...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Naniss
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 21:29

Prøv at forstå at folk bliver en smule forargede når de læser dit indlæg! Hvis folk skal kunne svare dig korrekt, er du nødt til at skrive ALT hvad hesten får at spise, ellers kan ingen vejlede om det!

Det var nemt at forstå det som at ponyen kun fik grovfoder i en tidsperiode 5 dage om ugen og de sidste 2 dage ingenting ud fra det du skrev! Og så er det klart at folk ryger op af stolene og står på hovedet for at fortælle dig at det er forkert.

Tingene bliver ikke altid sagt i den pæne (gode) mening der var tilsigtet.

Hvis din pony får 1 1/2 kg fuldfoder om dagem wrap til hele natten og adgang til hø om dagen, så burde den ikke mangle noget, det er ret svært, for jeg kender ikke NAG foderet??.

Men du bør seriøst overveje at give den hø/wrap de to dage om ugen også! Hvorfor får den ikke noget der?

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
0
0
Svar på denne tråd

Ja... hmm.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 21:41

Jeg kan godt se at det du skriver er rigtigt.. forstår godt folk, men hvis folk synes at der var noget de gerne ville vide som jeg ikke havde fået skrevet, så kunne de da bare sige om jeg gad skære det ud i pap. jeg blev altså så rystet over de grove udtalelser så jeg kunne have tudet. (kald mig bare pivet!?) jeg siger ikke at folk skal veje deres ord på en vægtskål før jeg kan tåle at høre dem, men en smule omtanke og måske en hjælpende hånd ville måske være på sin plads... (det jo ikke penge jeg beder om, men råd og vejledning!) og så kan det være at jeg er pivet, men vi kan jo ikke alle gå og være så hårdnakket.

Man skal ikke anfægte andre for man kan/har set sine egne fejl!

0
0
Svar på denne tråd

naniss...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 23:17

Du skriver at du "kun" beder om råd og vejledning, og det er det vi alle sammen sidder her og bruger vores tid på at give dig!

JEG vil ikke have skylden for at du ikke kan finde ud af at formulere dig ordentligt

Og når det så er sagt, vil jeg da gerne bede dig om at skære ud i pap for mig, hvad din hest præcis får at spise, dvs. alle ugens 7 dage, alle 24 timer i døgnet, i boksen og på folden, både grovfoder og kraftfoder. Og gerne i kilo, tak.

Og nej, det er ikke for min egen skyld, det er for DIN skyld jeg spørger, og ikke mindst for din hests skyld.

0
0
Svar på denne tråd

læs dog hvad der står!!!
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 07:03

Hvorfor er det så svært for nogle folk herinde at give folk en ordentlig chance for at forklare sig. Hvorfor skal man hakke på folk i svaret??? Der står f.eks. meget tydeligt at hun selv tror hun fodre forkert, så hjælp dog i stedet for at skælde ud. Når jeg tænker tilbage på dengang jeg først fik min hest og hvad den fik og spise, så får jeg da helt kuldegysninger. Og senere da den stod på rideskole fik den da heller aldrig noget som lignede hø eller wrap. Med min viden idag ser tingene jo helt anderledes ud. Men man skal altså lære og det er jo det hun forsøger her. Der er så mange som har fantastiske råd herinde, men indimellem så hakkes man bare ned. Selvfølgelig bliver man måske lidt... hallo kan du ikke se det er galt... men hvad får hun ud af den attitude??? INTET! Hun skriver endda at hun godt kan se hun skulle have givet de rigtige informationer fra start og nærmest undskylder og sidder nu og føler sig pivet, men det er ikke nok for så kommer der lige endnu en og skriver at hun ikke vil have skylden for at pigen ikke kan formulere sig ordentligt. Helt ærligt.. vi kan ikke alle være lige gode og hun forsøger jo. I sit indlæg skriver hun at hun ikke er på toppe psykisk lige nu. Er der ikke bare én af jer der tænker over en linie som den??? Jeg siger ikke man skal lade være at sige sin mening, men vær dog lidt forstående i stedet. Som hun selv skriver var det ikke lige de svar hun havde brug for. Og ja i sidder nok og tænker... så skulle hun ikke have spurgt... men har i aldrig selv haft det dårligt og haft brug for at folk gad være forstående i stedet for hårde???

Ja nu er det nok mig som får turen men så må det jo være sådan... smil.

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Leaa
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 08:00
Jeg er helt enig med leaa. jeg håber vi nu har hjulpet dig lidt. Du er velkommen til at maile til mig hvis du stadig er i tvivl omkring pasningen af din hest.
0
0
Svar på denne tråd

Slap dog selv af ...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 09:35

Det er dog utroligt at det er alle andre der er noget i vejen med når skribenter bliver misforstået ???

Vi kender IKKE hinanden og er for søren IKKE tankelæser . Hvordan skal vi kunne vide om noget er forkert eller ej når halvdelen af oplysningerne mangler .

Hvorfor skal vi spørge om skribenten nu har husket at skrive det hele ned ??? Når det stilles spørgsmål .

Tude over et svar, hvor man IKKE selv har skrevet alt , grow up , for pokker .

Illum

0
0
Svar på denne tråd

man får svar som man spørger...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 10:36

Generelt: så får man svar, som man spørger!

Men jeg synes også, at man skal svare hinanden på en ordentlig og høflig måde, så man ikke bliver uvenner og ked af det.

Jeg synes, at man skal overveje, om det man skriver, kan blive opfattet meget negativt og agressivt hos læseren. Jeg skal være den første til at indrømme, at skriftsproget kan tydes forskelligt, men man kan i hvert fald OVERVEJE det.

Der er stor forskel på HN's brugere, og som jeg ser det, skal HN være et forum for alle. Der er forskel på, hvor konkret man kan være og hvor mange oplysninger man har med, og det kan afhænge af alder og erfaring, refleksion mv.

Jeg håber ikke, at Nanna har fortrudt, at hun har oprettet sit spørgsmål på HN - HN er også til for dig, Nanna.

Ellers er jeg egentlig ikke uenig i nogen af kommentarerne til Nannas indlæg, men jeg er også klar over, at det ikke er alle, som har optimale muligheder for at have hest... Det er ikke alle, som fuldstændig selv kan bestemme foder, opstaldning, fold eller har økonomisk mulighed for det - Vi indgår vel alle kompromisser på visse punkter.

Og man kan da ikke bare sige, at fordi man ikke har råd til at købe ekstra tilskud til hesten, så har man ikke råd til at holde hest... sikke noget pjat. Jeg tænker skam også MEGET over, hvor og hvordan jeg lægger pengene på bordet vedr. hestene (nogen måneder mere end andre), og det gælder både foder, tilskud, dyrlæge og alt andet. Det betyder ikke, at jeg ikke har råd til at have heste - det betyder, at jeg er en nærig jyde.

Der er forskellige måder at holde hest på og forskellige holdninger til det - Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad som er bedst.

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan heller
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 10:50

ikke se at fordi man ikke har råd til alle mulige ekstra tilskud, så har man ikke råd til at holde hest!!

Der skal være råd til de nødvendige ting som hesten har brug for, feks skal den absolut have det foder den har behov for, og hvis man ikke har råd til at købe 30 wrapballer hjem, ja så vælger man et opstaldningssted hvor wrappen er includeret i prisen!

Jeg er på SU og har heller ikke vildt mange penge, og køber derfor ikke alverdens ting til hestene.

De får det de har behov for og ikke ret meget mere.

De får deres grov,kraft og tilskudsfoder + en urteblanding.

Jeg køber heller ikke nyt udstyr til dem hele tiden som der ikke er behov for.

Du skal have råd til at dække hestens mest basale behov, + at kunne betale en uventet dyrlægeregning (og smed) og det er vel sådan set det!

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 12:53

med Lene.

Nanna, du må undskylde hvis jeg bed lidt af dig, og hvis du har misforstået noget i mit indlæg, dog har jeg lavet smiley´er

Du må endelig skrive, hvis du mangler råd om noget.

Bimboe

Glædelig Jul...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er der galt med jer ??
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 15:28

Denne ellers gode website er ved at udvikle sig til et forum, hvor de samme 5-10 personer sidder og deltager, samt styrer alle debatter...

Jeg synes der er synd for Hestenettet, at nogen ikke kan beherske sig i sprog eller udfald på personer eller producenter.

Alle hesteejere har deres mening om fodring og hvad er 100 % korrekt ???

Det er vel for fanden meningen, at alle skal kunne henvende sig uden at risikere at blive verbalt overfaldet herinde !

Og nej - det er ikke fordi jeg er sart, men har efterhånden talt med mange som ikke gider HN af samme årsag.

Alle kan sige deres mening om hvad som helst - MEN FIND LIGE KAMMERTONEN IKKE...!!!

Det er da ganske almindelig god opdragelse...

0
0
Svar på denne tråd

alle kan sige sin mening
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 15:52

Ja, alle kan sige sin mening... og der er nok ikke noget, som er 100% korrekt - jeg plejer i hvert fald at sige, at den eviggyldige sandhed omkring fodring ikke findes!!

Man skal finde frem til det, som passer til både hesten og ejeren og som begge kan fungere på...

Jeg synes ikke, at det er korrekt, at der er 5-10 personer, der styrer noget som helst i debatten på HN - Nogen er mere aktive end andre, og sådan er det.

Jeg har ikke talt med andre, som har den holdning om HN - tværtimod bliver sitet rost til skyerne - både for debatterne, WebTV mm.

Jeg synes måske lige, at nu er dit indlæg temmelig aggressivt?! Men det var måske også meningen...

Synes i øvrigt, at det kunne være spændende, hvis sådan en "kapacitet" som dig har tid til at være aktiv på HN, Stine. Agerer du på nogle af de andre fora også?

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

hrrrmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 16:01

Ingen ko på isen, her finder ingen mishandling sted!!! Jeg har skrevet med Nana, og hendes fodring er måske ikke så velovervejet, men så tosset er den altså heller ikke. Hesten har fri adgang til wrap ca 5 dage om ugen på folden, de sidste to dage går den på græsfold for ikke at blive for tyk. Den får en skive wrap i boksen og 1½ liter af den der NAG mysli. Så stråfoder mangler kræet næppe!!! Så de damer kan godt køle ned igen...

0
0
Svar på denne tråd

LeneG...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 16:10

der er nok ikke noget, som er 100% korrekt - jeg plejer i hvert fald at sige, at den eviggyldige sandhed omkring fodring ikke findes!!

Jeg må erkende at jeg er dybt uenig med dig.

Selvføgelig findes den eviggyldige sandhed (mere eller mindre) omkring fodring, spørgsmålet er bare om hesteejeren har tænkt sig at fodre efter den sandhed.

Jeg vil nu nok vove at påstå at hvis du spørger samtlige dyrlæger, forskere, agronomer eller hvem du ellers kan finde der har en proffesionel viden om hestefodring, vil du opdage at alle anbefaler stråfoder som det vigtigste foder. Og det er lige gyldigt om det er en shetter eller jyde, eller om den står i din eller min stald, den er stadig en hest, og derfor har alle det samme grundlæggende behov.

Fuldstændig som med os mennesker. Is og chokolade er ikke godt for mig, og derfor heller ikke godt for dig, for vi er begge mennesker. Og vores kroppe fungerer på samme måde.

At der så findes forhandlere af forskellige mere eller mindre gode foderprodukter, der laver dårlige foderplaner, og fortæller at deres foder er det bedste og eneste rigtige, ændrer ikke på det faktum at heste skal have hø, hø og hø

Så bare fordi du møder 100 forskellige forhandlere der alle anbefaler forskellige måder at fodre heste på (med deres helt eget foder), betyder det ikke at alle måderne er rigtige. Det betyder at alle forhandlerne ikke aner hvad de snakker om.

0
0
Svar på denne tråd

hrrrmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 16:29

Ciller: Med fare for at tage ordene ud af LeneGs mund, så tror jeg altså at du har misforstået hendes udtalelse!!!

Sådan som jeg læser det hun skriver, mener hun, at det som er rigtigt for én hest ikke nødvendigvis er det for en anden hest. At alle heste har brug for stråfoder kan vi nok alle blive enige om, men mængden er straks noget andet. Mn DV på 168cm, ca 575 kg får 10-12 kg hø om dagen (ad libitum). Han er ikke for tyk. Mange andre heste ville svulme op til ugenkendelighed, hvis de fik samme mængde. Så det, som er "sandheden" for Decor er det ikke nødvendigvis for andre. Decor fungerede meget dårligt på Natur Mysli på trods af at andre fungerer fint på det. Han får nu Fase Balancer, som en anden i stalden fik B-vitaminmangel af. Sådan kan man blive ved! Man kan ikke finde den endegyldige sandhed om fodring!!! Man kan lave nogle retningslinjer, som passer på langt de fleste heste, men der vil altid være nogen, som det ikke passer på! (og det vil du også få at vide, hvis du spørger bememeldte dyrlæger!) Retningslinjer, men ingen endegyldig sandhed her!

LeneG: Undskyld!

0
0
Svar på denne tråd

stinedecor...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 23:01

Ja selvfølgelig, måske har jeg misforstået. Men denne tråd har jo hele tiden stort set udelukkende handlet om hvorvidt hesten skal have stråfoder eller ej, og hvor meget.

Derfor skrev jeg som jeg gjorde, og hvis du kigger efter kan du se at jeg i en parantes har skrevet mere eller mindre.

Jeg er godt klar over at ikke alle heste skal have samme mængde stråfoder osv. men alle skal stadig have en del, hver dag.

I øvrigt, der findes mennesker der kan leve fint af slik og flødeskumskager, uden at føle ubehag og uden at tage på i vægt. Betyder det at dette mad er sundt for disse mennesker? Bare fordi de fungerer fint med det?

Måske man kan sammenligne dette med visse foderprodukter...

0
0
Svar på denne tråd

grow up
Forfatter: 
Dato:  16-12-2005 23:19

selv, Illum! Du er gammel nok til at være pigens bedstemor, så hun kan sagtens nå at grow´e up og blive lige så fantastisk som dig, men er det lige dit svar der hjælper hende til det?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 14:57

Ciller: Jeg tror egentlig vi er ret så enige om hvad der er god fodring!

Den var god, den med slikken og flødeskumskagerne! Jeg kan ihvertfald hurtigt nævne et par produkter, som jeg sætter på linje med slik og flødeskumskager...

0
0
Svar på denne tråd

ullan dog søde ven
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 18:45

Du skriver som du har viden og forstand til , tisk tisk .

Og skulle det være en fornærmelse ??? så har du levet et sindsygt fattigt og fantasiløst liv ... Og må nok forblive i det .

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Underlig fornemmelse
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 13:55

Nu har jeg siddet og læst denne tråd HELT igennem..

Tilbage sidder jeg med tanken... GUUUD hvor er visse hestefolk da bare grove...!

Tråden har taget en drejning hvor forskellige benytter lejligheden til at svine andre til...

Jeg har TIT tænkt inden jeg selv skrev et indlæg.. :" Bare ikke X og XX svarer på mit indlæg"..

Det kan da ikke passe at folk skal bruge det her forum til at komme af med deres aggresioner og ufattelig barnlige kommentarer...!

Om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke, Men tænker tit når jeg læser forskellige indlæg.. :der ER bare folk der gerne VIL misforstå og debattere om ALT...!

Om som flere har sagt i denne tråd, kig lige på pigens alder..!

Det er da KLART at hun ikke er professor i fodring.. endnu..

Var vi andre det i den alder da??? Næppe!

Så benyt da lejligheden til at hjælpe pigen med hendes spørgsmål, istedet for at bruge tråden til at svine hende til og andre til, og fortælle at hun slet ikke skal have hest...

SIKKE NOGET VÅS... Og det kommer endda fra en voksen..

Vi voksne ved da netop at det ikke ar ALTID at der er lige meget luft i budgettet til diverse ekstra tiltag...

Og hvis man er en af de heldige der ALTID har denne frihed... Så køb et domæne og start en side for super privilligerede og kloge heste folk... Og lad de andre mennesker herinde give hinanden råd og kommentarer uden dumme dumme kommentarer der ikke hjælper en disse...

SÅ fik jeg da luft!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan da slet ikke forstå
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 14:18

At det at have råd til det korekte foder /( til lige netop den hest man ejer ) er at være privilligeret ???

Det mindste man kan gøre er at HAVE råd til det man nu kaster sig ud i . Men der er jo også derfor at det går rigtig galt for rigtig mange heste , folk har ikke råd !!!

Og at fodre rigtig er da det mindste ???

Og lige en anden ting det er IKKE min opgave at gætte hvad folk ønske svar på .

Og det er bestemt ikke min opgave at tage hensyn til teenagers følelser nogle steder .

Forstå venligst det , vov dig ud i verden og lær´ hvordan den er .

Havde pigen spurgt mig IRL så havde hun fået samme svar , at det er forkastelig IKKE at kunne købe det rigtige foder ( for lige den hest ) .

Alder er ikke en kåbe man kan iklæde sig som en slags beskyttelse .

Illum sort / hvid, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Illum ..igen igen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 14:54

Du skriver:

:"Forstå venligst det, vov dig ud i verden og lær hvordan det er"

-Venligst brug dine fine råd på en der behøver og spørger efter dem! Du kender ikke mig og ved intet om hvad jeg trænger til at lære!!

"Og alder er ikke en kåbe man kan iklæde sig som beskyttelse..."

Helt ærligt, det er da almen logik og fornuft at man med alderen får mere erfaring og viden...

Så hvad er det da for en l... kommentar???

Men Illum blev sikkert født med en hjerne der var helt fuld udviklet som en på 35 år, hun behøvede ikke at lære noget som helst, eller... Come on...

Og ja man skal fodre korrekt.. Men det pigen spørger om er jo netop også om råd til hvordan hun skal gøre det!!!

Så del dog ud af din tilsyneladende STORE viden istedet, og svar på det hun spørger om, istedet for en dum kommentar der ikke lærer hende en skid.

Det er jo DET det er forum er til for..!

At hjælpe hinanden, ikk??

Jeg forstår bare ikke hvad du får ud af at bare skrive at det er skrup forkert og at hun desuden ikke skulle have hest... Hvad med at fortælle hvad DU så syntes hun skulle gøre..

Hvorfor bruge tiden på et "mavesurt" indlæg??

For 1 ting er sikkert.. HUN får INTET ud af det..!

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg lige læst
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 14:59

Mit 1. svar igen og der står INTET om at hun IKKE skal have hest ...

Ja naturligvis er jeg født med al den viden jeg besidder , jeg er jo perfekt , det skulle da være klart for alle nu

Og træk så vejret langsomt for du ser med garanti ikke godt ud som du sidder indebrændt og vommesur :-)

Illum iklædt masser af sund fornuft og med råd til at fodre sine Smukke rigtig ...

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja..
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 15:10

Jeg ser nu faktisk RET godt ud.. Syns jeg selv..

Er skam ikke sur.. Kan ikke gøre andet end at grine af det hele..

Der skal skam mere til at få mig op og ringe...

Det halve af Illum, er vist også bare til for at provokere folk lidt og sætte fut i tingene...

Og jeg er også glad.. Fordi jeg har nemlig også råd til mine dejlige dyr... Dejligt, ikk?

Kenzo3, på vej til at blive mindst lige så klog som Illum..

0
0
Svar på denne tråd

Jo bestemt
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 15:15

Det giver mere ro at have råd , så kan man jo nyde dem .

Illum ;-D nogle gange er det ½ nok ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg undres
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 17:58

også. Har nu læst tråden, og det virker som et meget oprigtigt spørgsmål. Jeg ville da synes det var værre, hvis ikke man spurgte og aldrig fik muligheden for at blive klogere. At så der var en del løse ender i spørgsmålet, så spørg da ind til dem før man vender vrangen ud på hende. Og er man ikke interesseret i at agere gramatisk dansklærer, så lad dog være med at svare på tråden.

Vi ved alle hvad der er sund fodring, men det er jo fordi vi enten har læst os til det, eller søgt guldkornene hos nogle der var mere kompetente end os.

For 20 år siden købte jeg men første hest - 12 år gammel, og vidste intet om fodring. Hun var en stor Trakhener, der aldrig blev sparet. Hun hoppede alt hvad man bød hende, og døde lykkeligt i en alder af 25 år. Hun blev fodret med havre og hvis hun var heldig købte jeg en sæk melasse Og stråfoder - ja det var halm Aldrig havde hun kolik og steoretyper kendte hun heller ikke til. I dag er jeg da ikke stolt af hvad hun fik af foder, men dengang var der heller ikke 50 forskellige producenter og roepiller, lucerne og mavesår hørte vi ikke noget til.

Vi lærer så længe vi lever, så slå ørerne ud når guldkornene falder, og så prøv lige at behandle folk ordentligt.

Hilsen Camilla

www.ac-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider