Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Høgris...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:35
Hvad gør man ,når føllet mener det er vældig sjovt at skrabe sin wrap ud midt i boksen? Det giver jo en del spild og det er svært at bedømme, hvor meget hun spiser. Og så er det noget dyr strøelse, og det lugter heller ikke for godt,når det bliver tisset på. Kan man sætte en balje med noget tungt i bunden derind? Men den skal man vel også have benene op i? Pt lægger jeg en bunke i to eller tre hjørner, og håber så på, at lige netop de hjørner ikke bliver udvalgt til toilet. Men hvordan dælen "opdrager" jeg hende til ikke sådan at rode rundt i det hele. Det var da begrænset, hvor længe hun stod i boks med sin mor (der også er et rodehoved), inden de kom på døgnfold. Hun burde hellere lære af Franne, der er rimelig god til at holde rent i boksen, og absolut heller ikke lader et eneste strå wrap gå til spilde. Desværre skal hun absolut ligge i sit toiletområde. Ikke så fedt, da hun er skimmel...
0
0
Svar på denne tråd

Wrap - i et net?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:27

Kan din lille hest ikke bare få sin wrap i et net - du kunne i første omgang forsøge med et af dem, man bruger i trailer. De koster under en 50´er i hesteudstyrsbutikker. Hvis det virker, kunne du eventuelt opsætte en egentlig høhæk.

vh Anne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 20:55
Min plag gør præcis det samme!
Og ja det giver spild og sviner rigtig meget!
I starten da jeg fik hende gjorde hun det rigtig meget og når jeg kom dagen efter lignede hendes boks noget der var løgn! Og der var rigtig meget spild!
Jeg fik min far til at lave en høhæk som vi har sat op i boksen. Jeg bruger den ikke hver dag kun hvis hun begynder på at tisse på høet i perioder. Hun gør det nemlig ikke så meget mere. Hun skraber det stadig ind på midten men hun spiser det så der ikke er så meget spild.
0
0
Svar på denne tråd

Træls !
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 21:30

Min tante og onkel's gamle ox hoppe gjorde det også.

Min tante lagde noget hø lige foran hendes boksdør og så åd hun noget af det og så stille og roligt rodede hun det midt ud i boksen og så sjokkede hun rundt i det og tissede på det.

De gjorde det de købte en høpose. Jeg mener de købte den i netto sidste sommer til 50,- mener jeg. Hø/wrap puttes bare ind i den og så kan de stå og æde af den. Lidt ala et hønet, men bare som pose.

Hilsen Mette og hendes elskede Balou, og Selando<'3

Go jul alle sammen !

0
0
Svar på denne tråd

høkrybbe
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 07:12

Kan varmt anbefales. Alle vores bokse har en høkrybbe, hvilket betyder længere spisetid, mindre forurening af strået og man kan holde øje med hvor meget/lidt den enkelte hest spiser.

Vi har også prøvet med høbolde, men det har ingen sammenligning med høkrybberne, da hestene somregel hev det meste ud, for derefter at vade rundt i det... . I høkrybben er der et gitter der holder det hele på plads, så de ikke bare kan hive det ud.

Se flere billeder på vores hjemmeside

B.

0
0
Svar på denne tråd

Mål mm?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 08:15

Hvad er målene på sådan en fætter? Og hvor meget hø/ (forholdsvis tør) wrap kan der cirka være i den? Jeg synes ikke. jeg har set dem før, hvem forhandler dem? Har hesten ikke svært ved at nå ned i bunden af den, uden at få klaustrofobi? Du har ikke lige et billede af den ovenfra, så man kan se gitteret? Ja den gamle spilder som sagt ikke noget, men kunne godt bruge længere spisetid. Følhoppen derimod er langsom til at spise, men dum til at jokke rundt i det. Og føllet er bare en drønnert...

Hønet/poser er jeg ikke vild med. Synes det vil være bøvlet at skulle binde sådan et op, og svært at gøre det sikkert. Jeg har set en hingst, der havde fået en sko til at sidde fast i sådan et net. Og spisestillingen er heller ikke for god. Det er heller ikke helt optimalt med høkrybben ifht gulvet, men træls med alt det spild.

0
0
Svar på denne tråd

Cirkapris?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 08:46

Prisen glemte jeg også lige at spørge om? Så er det lige med, om de i det hele taget kan være der. Der er både vandspand, krybbe og låge på den væg, de skal være på., og når der så er så lave boksvægge, at der skal være afstand nok til at naboen ikke kan stjæle, så kommer det måske til at knibe. Og sætter jeg dem på bagvæggen, ender det nok med, at de skider i dem...

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 10:38

der raspede tænder på et par af de nyankomne ponyer, sidst hun var her, sagde at det var utroligt så stor forskel der er på stutterihestes og privathestes tænder. Sidstnævnte har nemlig ofte flere tandspidser, - som følge af, at de spiser af hønet!

En hest, der stor med hovedet højt, når den spiser, får ikke brugt kæberne ordentligt, med det resultat at tænderne heller ikke slides ordentligt.

Stutterierne har ikke tid til at fylde en pose til hvert individ, og grovfoder udfodres derfor på gulvet/jorden!

De ungheste, vi har, der sviner meget, får simpelthen tildelt lidt mindre mængde grovfoder, så de ikke vælter det rundt og tisser i det! Mængden øges lidt efter lidt, - ligger det pludselig på midten igen og er gennemsølet, sættes mængden ned igen.

De ponyer, der har været her længe, har aldrig eller sjældent problemer med bisserne (sunde ponyer uden tandstillingsfejl!). Men nytilkomne ponyer har ofte besøg af både tandlæge-dyrlæge og dyrlæge, der kan raspe.

De værste var et par fra Holland, - de havde aldrig fået andet end blødt foder. Sikke nogle bisser! (Og det var IKKE positivt!!!)

Så mit råd, - giv mindre grovfoder i en periode, øg mængden, og udfodr med grovfoder flere gange i dagens løb, hvis det er muligt, frem for at give det på een gang.

mvh Christina

Et andet gammelt kinesisk ordsprog siger:
Den, der kaster perler for svin, har for mange perler.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 22:26
Jeg ville da også foretrække, at de får det på gulvet. Men hoppen er til den tynde side, og skal have så meget som muligt. Og jeg tror faktisk, hun altid vil levne lidt lige meget, hvor lidt jeg giver hende. De sidste par dage har jeg prøvet at lægge noget af det i et nyt hjørne, så hun ikke får det hele i hjørnet ved vandspanden (hvor der også skal tabes rigtig meget i), og det ser ud til at hjælpe en del. Men det første føllet gør, når hun får wrappen, er at skrabe i det og så starter hun faktisk med at spise det, der er tilbage i hjørnet, mens hun står oveni resten og får det jokket mellem halmen, så der kan jeg heller ikke rigtig se, at det skulle hjælpe det helt vilde, at sætte mængden ned. Hun får 2-3 kg, når de kommer ind ved 16-tiden og så det samme igen ved 22-23-tiden. De får også en smule om morgenen, men de har så travlt med at komme ud, at de ikke får spist meget der, bortset altså fra den gamle slughals, der spiser 5 gange så hurtigt som de to andre. De kan så frit gå ind i stalden om dagen, men hvem der spiser hvad der, ved jeg så ikke så meget om.
0
0
Svar på denne tråd

tildel høet af flere gange..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 12:44

Jeg kender godt dit problem - vi har også et par voksne rodehoveder. Et par af dem har jeg løst problemet med en stor sort bajle (en murbalje) den får de hø/wrap i og det fungerer fint - baljen er godt nok tit blevet flyttet lidt med, men det er jo ok tidsfordriv

Dog har jeg måtte opgive overfor en ny vallak, han tømte bare baljen og lagde wrappen ud i hele boksen... Jeg tildeler ham mindre portioner af gangen og så bare lidt oftere... det fungerer rigtig fint!

Held og lykke

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

høkrybbe + gitter
Forfatter: 
Dato:  17-12-2005 08:53

Du kan se billeder af krybberne oppefra + gitter på Hjørnelys hjemmeside der udover ved jeg at Rationel også sælger dem. Jeg kan bare ikke lige finde dem på deres hjemmeside. Krybberne sidder så lavt at hesten faktisk står med hovedet lavt, når de spiser af det. Til gengæld er der intet spild eller forurening af strået, vi kan mærke at vi giver mindre strå nu, da der ikke er noget der går til spilde!

B.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider