Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer med Öllövs Original-sko og spat:
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:18

Findes der "nogen" derude, som har erfaring med den svenske Öllövs Original-sko? Skoen har jern-kerne og er belagt med gummi. Den ligner i form enhver anden almindelig hestesko, men fordelen skulle være, at den er stødabsorberende, og at hesten samtidig har langt lettere ved at stå fast på asfalt, glatte skovstier, staldgange osv. Jeg har set, at beslagsmed Jan Krogh taler varmt for skoen her på Heste-Nettet, men min egen smed er mere forbeholden. Hans vægtigste argument mod skoen (og gummisko i det hele taget) er, at hoven ikke kan glide mod underlaget, når skoen er belagt med gummi. Gummiet bremser hoven straks hesten sætter den ned, og det er noget skidt, mener han.

Min hest har lige fået konstateret spat i mild grad, og den skal gå med kiler. Jan Krogh anbefaler Öllöv-skoen til spat-heste, men jeg vil gerne høre, om nogen har erfaringer, jeg kan trække på. Min dyrlæge kender eksempelvis ikke til skoen, og det undrer mig, hvis den har så mange fordele, som man kan læse rundt omkring på internettet.

Kan nogen hjælpe?

Venligst - Anne

0
0
Svar på denne tråd

Lidt erfaring...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:45
Min Franciska prøvede dem på et tidspunkt, da jeg skiftede smed, da han mente, at de var bedre til en hest med forbenet dragtbrusk, end de ringsko og såler, hun tidligere havde gået med. Hun var så "færdig" i forbenene på det tidspunkt, så jeg opgav hurtigt at ride på hende alligevel (hun havde stået længe uden sko med en kodeledsforvridning og havde i forvejen dårlige forben). Men jeg havde så den uheldige oplevelse, at der simpelthen knækkede et stykke af skoen. Hun havde nok jokket op i den og lavet den skæv, og så knækkede det skæve stykke af, så der manglede vel 4-5cm af skoen bagtil. Så den var absolut ikke god at gå på, da den er ret tyk og det var på en hård tør sommerfold. Og det var selvfølgelig i smedens sommerferie, og skoen sad så fast, at jeg ikke selv kunne rykke den af. Men jeg mener da at have hørt om en eller anden kunststofsko, der har nogenlunde samme "glideevne"/modstand mod underlaget som en bar hov, men jeg husker selvfølgelig ikke hvilken...
0
0
Svar på denne tråd

Tak til Ditte
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:24

Hej Ditte - Tak for svar. Der findes en del kunststofsko - Hipogrip og andre - men det er ikke det samme materiale som Öllövs, så vidt jeg er orienteret.

Lyder ikke rart med din hoppe - men udgangspunktet var da også meget dårligt. Synd for dig og din hest. vh Anne

0
0
Svar på denne tråd

gode erfaringer
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:43

Jeg har haft udmærkede erfaringer med öllöv sko, dog har jeg ingen erfaringer med skoene til heste med spat.

Min vallak som har slidforandringer i den ene forkode gik betydeligt bedre på disse sko end på alm. sko. Der hvor jeg så den største forskel var, at hans gangartsmønster med öllövskoene på mindede mere om når han gik uden sko end når han gik med alm. sko. Men om det var skoene, dyrlægebehandlingen eller en kombination heraf der holdt ham rengående ved jeg ikke.

Eneste ulempe jeg oplevede var at de blev lidt hurtigere slidt end de alm. sko, men dog ikke mere end at de kunne vare de 6-8 der gik mellem at han blev skoet. Selvfølgelig har han jokket nogle stykker af gennem tiden, hvilket han er ret god til, öllövskoene er dog altid i mit tilfælde røget helt af, men de er blevet noget mere bøjede/krøllede end de alm. sko er når han jokker dem af.

Mvh. MajkenM

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider