Findes der "nogen" derude, som har erfaring med den svenske Öllövs Original-sko? Skoen har jern-kerne og er belagt med gummi. Den ligner i form enhver anden almindelig hestesko, men fordelen skulle være, at den er stødabsorberende, og at hesten samtidig har langt lettere ved at stå fast på asfalt, glatte skovstier, staldgange osv. Jeg har set, at beslagsmed Jan Krogh taler varmt for skoen her på Heste-Nettet, men min egen smed er mere forbeholden. Hans vægtigste argument mod skoen (og gummisko i det hele taget) er, at hoven ikke kan glide mod underlaget, når skoen er belagt med gummi. Gummiet bremser hoven straks hesten sætter den ned, og det er noget skidt, mener han.
Min hest har lige fået konstateret spat i mild grad, og den skal gå med kiler. Jan Krogh anbefaler Öllöv-skoen til spat-heste, men jeg vil gerne høre, om nogen har erfaringer, jeg kan trække på. Min dyrlæge kender eksempelvis ikke til skoen, og det undrer mig, hvis den har så mange fordele, som man kan læse rundt omkring på internettet.
Kan nogen hjælpe?
Venligst - Anne