Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Alm hø kontra Wrap
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 00:06

Nu har jeg forgæves forsøgt at finde ud af hvad forskellen er på hø.

Der er :

Wrap hø

Alm hø.

Frøgræs.

Kan man evt købe lucerne i baller ? Hvis ja hvor omkring Århus kan det købes :)

Håber I kan hjælpe mig lidt her.

Schæfer bl. tilbydes til alv. Mere info på præs.

Ny 2 hestestrailer udlejes i Århus kontakt for mere info.

Medlem af DÅHM.:-D
0
0
Svar på denne tråd

wrap og hø
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 07:45
forskjellen på wrap og hø er at hø er helt tørret mens wrappet inneholder en del vand/væske.

Wrap kan også inneholde tilsætningstoffer for at være holdbart. Feks maursyre, saltsyre etc.

en vanlig hest skal have min 8 kg hø pr dag. til sammenligning skal den have 2 1/2 gang mer wrap dvs ca 20 kg wrap. (afhengig af kvallitet og vandinhold.

Frøgræs skal ikke bruges som grovfoder til hest.

Lucerne kan købes fra dangrønt.
0
0
Svar på denne tråd

Der er endda flere forskelle:
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 08:16
Hø:
+ Masser af fordøjelige fibre, giver ikke maveproblemer, lang tyggetid, "hestens naturlige foder", relativt let at vurdere kvalitet.

- Hø er svært at lave i Danmark pga vejret (kræver 4-6 dages tørvejr med sol for at tørre) og man skal derfor være opmærksom på svampesporer og mug. Det skal opbevares indendørs for ikke at blive vådt og dårligt.

Wrap:
+ Masser af fordøjelige fibre. Let at opbevare (kan ligge udenfor). De fleste heste er vilde med det. Lettere at lave god wrap end godt hø i Danmark, da det kræver kortere tid med tørvejr og solskin for at tørre nok til presning.

- Kortere tyggetid end hø (Kan dog være en fordel hvis hesten har svært ved at nå at spise nok). Nogle heste får tendens til diarré af wrap. Kan være svært at vurdere kvalitet ved køb, da ballerne jo er pakket ind. Hele ballen er "ødelagt" hvis der går hul på plastikindpakningen, ligesom forurening af ballen (døde dyr etc) også spolerer hele baller ad gangen.

FrøgræsHALM:
+ Er billigt.

- Da "frøgræs" er HALM (selvom det ligner hø) har det samme ernæringsmæssige værdi (eller mangel på samme): Lavt indhold af fordøjelige fibre (der er stort set ingen), svært at indkorporere i fornuftig foderplan, lavt næringsindhold i forhold til proteinindhold etc. Frøgræs har ofte meget stive strå og det menes, disse stive strå muligvis kan beskadige hestens tarme.
Frøgræs er ofte angrebet af mug og svampe, da ikke alle landmænd er lige gode til at få presset halmen mens det er tørt. (Frøgræshalm er et biprodukt fra græsfrø-produktionen...)

Frøgræshalm er, efter min bedste overbevisning, IKKE hestefoder.

Lucerne kan købes i sække eller hele baller.
Jeg synes nu ikke om at bruge lucerne som eneste grovfoder: Det indeholder ret store mængder fructan = forøget risiko for forfangenhed, det indeholder ret meget protein = stort pres på nyrerne.
Desuden er det luderne, man køber (i baller eller sække) snittet, dvs det er meget korte strå, hvilket sandsynligvis giver øget risiko for spiserøsrsforstoppelse (men man kan fugte det, så skulle det være ret sikkert at fodre med).

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 13:03

Jeg bruger lucerne i fodret til min araber hoppe som er allergier og kan ikke tåle noget hø- Hverken alm eller wrap. Hun får halm som strå foder og det har hun gjort i 13 år nu. Nogle er stærk modstander af det men det hjælper ikke at give hende nogen form for hø så hoster hun konstant. Lucernen regagere hun ikke på med hensyn til hoste.

Tak for Jeres gode svar.

Schæfer bl. tilbydes til alv. Mere info på præs.

Ny 2 hestestrailer udlejes i Århus kontakt for mere info.

Medlem af DÅHM.:-D
0
0
Svar på denne tråd

Det skal du ikke...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 13:06

... have det dårligt over :)

Min gamle DV-hoppe tålte heller ikke hø. Dengang var der ikke noget der hed wrap, men hun fik ammoniakbehandlet halm og en ganske lille smule græsensilage.

Hun havde det fint, og blev ganske gammel.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Wraphø
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 13:19

Tyggetiden på wrappen er ikke nødvendigvis mindre end for hø - hvis wrappen ikke er snittet. Maskinstationer anbefaler ofte at snitte høet inden wrapning for at opnå en bedre "konservering". Det er nu ikke nødvendigt - jeg snitter ikke mit wraphø, da jeg gerne vil have lang tyggetid.

Wraphø til heste plejer ikke at blive tilsat noget, det er blot presset hø wrappet i plast. Der er forskel på hvor tør wrappen er. Wrap til heste er meget tør sammenlignet med wrap til køer.

Til heste er det en fordel med så tør wrap som muligt - da wrappen ellers kan give lidt tynd mave.

Foderenheder i wrappen er mindre end i hø, da det indeholder vand - men hvis wrappen er godt tør er der ikke store forskel. Des vådere wrap des flere kg skal der til en foderenhed og omvendt for tør wrap. For tør wrap går der ca. 1,5 - 2,2 kg wrap til 1 foderenhed.

Des tørrere wrap des mindre er risikoen også for botulisme (pølseforgiftning).

Fordelen ved wrap er som nævnt ovenfor bla. opbevaring men også at der er tale om et støvfrit fodermiddel. Det har i modsætning til hø - ikke svampesporer, som kan irritere luftvejene.

Modsat hø indeholder wraphø ingen vitaminer af betydning. Det er dog også tvivlsomt om hø indeholder vitaminer efter lagring. Derfor sættes vitamindholdet i hø også = 0 i foderplaner fra omkring dec og resten af året.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider