Tyggetiden på wrappen er ikke nødvendigvis mindre end for hø - hvis wrappen ikke er snittet. Maskinstationer anbefaler ofte at snitte høet inden wrapning for at opnå en bedre "konservering". Det er nu ikke nødvendigt - jeg snitter ikke mit wraphø, da jeg gerne vil have lang tyggetid.
Wraphø til heste plejer ikke at blive tilsat noget, det er blot presset hø wrappet i plast. Der er forskel på hvor tør wrappen er. Wrap til heste er meget tør sammenlignet med wrap til køer.
Til heste er det en fordel med så tør wrap som muligt - da wrappen ellers kan give lidt tynd mave.
Foderenheder i wrappen er mindre end i hø, da det indeholder vand - men hvis wrappen er godt tør er der ikke store forskel. Des vådere wrap des flere kg skal der til en foderenhed og omvendt for tør wrap. For tør wrap går der ca. 1,5 - 2,2 kg wrap til 1 foderenhed.
Des tørrere wrap des mindre er risikoen også for botulisme (pølseforgiftning).
Fordelen ved wrap er som nævnt ovenfor bla. opbevaring men også at der er tale om et støvfrit fodermiddel. Det har i modsætning til hø - ikke svampesporer, som kan irritere luftvejene.
Modsat hø indeholder wraphø ingen vitaminer af betydning. Det er dog også tvivlsomt om hø indeholder vitaminer efter lagring. Derfor sættes vitamindholdet i hø også = 0 i foderplaner fra omkring dec og resten af året.