Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld der kommer ud ved kronrand
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 16:21

Hejsa

Min hoppe har haft en hovbyld, som dyrlægen desværre ikke opdagede (troede haltheden skyldtes senebetændelse) med det resultat, at den er kommet ud oppe ved kronranden. I den forbindelse vaskede jeg hestens hov i sæbevand en uge, ligesom den fik antibiotika i en uge. Det er nu ca. halvanden uge siden, behandlingen stoppede. Lige omkring såret er hun stadig varm og hævet, men hun virker hverken øm eller halter umiddelbart. Der kommer heller ikke mere betændelse ud af såret, men det er dog ikke helt lukket endnu. Så jeg vil høre, om der er nogle af jer andre der har erfaring med sådan noget skidt - hvad gjorde I? Og hvor lang tid tog det, før benet/såret/hoven var nogenlunde i orden igen?

Mvh. Tjalfi

0
0
Svar på denne tråd

sæbevandsindpakning
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 18:01
Line havde i foråret noget lignende. vi fandt dog aldrig ud af, om det virkelig var en hovbyld der var gået ovenud, eller om hun havde været uheldig på anden måde, ved at få en kæmpe såråbning i kanten af kronranden.
Behandlingen lød på en sæbevandsindpakning 15-30 min daglig. jeg fik ikke angivet en bestemt tid, men mener jeg fortsatte i det meste af 3 uger. for efter 3 uger var såret helet så meget indefra at jeg ikke var bange for div smuds, når der var ved at komme skorpe på. altså det var begrænset hvad der kunne blive lukket inde og skabe problemer.

men god bedring.

begyndte vidst også selv at ride lidt på Line efter knap 2 uger.

Lykke med linepigen og Sille
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 13:38

Hej Line

Tusind tak for dit svar. Det sæbevandsomslag, som du lavede, hvordan laver man det?

Mvh. Tjalfi

0
0
Svar på denne tråd

Fodbad
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 16:19
Hvis du kan få hesten til at stå med hoven i en spand sæbevand er det super. Enten sæbespåner eller f.eks Iobac. Når de lige vænner sig til det, kan de ligefrem begynde at nyde at stå med hoven i det varme vand. Hvis du kan finde en opvaskebalje af blød plastik er det efter min erfaring det nemmeste ifht en højere og i diameter mindre spand, der nemmere vælter, hvis hesten træder ud af den. Og det er bedst med blød plastik, da det hårde alt for nemt går i stykker, hvis hesten træder på kanten.
0
0
Svar på denne tråd

hovbyld
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 17:10

Min unghest var så uheldig at få hovbylder på alle fire hove tidligere på året, hvoraf to af dem gik ud af kronranden, og delvist løsnede hovvæggen fra den baghov.

Det er vigtigt at du holder åbningen ren indtil det er lukket, så der ikke gemmer sig skidt derinde med ny infektionn til følge. Så hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med at vaske hoven grundigt hver dag, til såret er helet. Evt. med Hibiscrub, som fåes af dyrlægen.

Mvh. Liv

0
0
Svar på denne tråd

sæbevandsforbinding
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 17:39
Du laver en sæbespåne opløsning.
lægger et tykt lag vat på sårstedet og binder omkring med wetflex, (men har faktisk også fået det til at fungere med en gammel (stor)sok, hvor enden er klippet af)
Så kan man hælde sæbevand ned til såret, hvor vattet vil holde på det.

Det er supersmart, da man ikke behøver at bande over at hesten har væltet en spand vand for 7. gang.
samt at sæbevandet er meget mere koncentreret omkring det skadede væv.

Lykke med Linepigen og Sille
0
0
Svar på denne tråd

varmt omslag
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 07:42

varmt omslag...

½ pakke vat.

sæbespåner

1 - 2 poser (der ikke knitrer for meget)

1 - 2 staldbandager

evt et stykke gammelt lagen el lign..

rul vattet op som en bandage og gennemvæd det med meget varmt sæbevand (evt med lidt jod i )

pak hoven ind i vattet og træk poserne over. tag din lagenstump og læg den uden om poserne, så den flade hesten berører jorden med er dækket. læg herefter staldbandager så du er sikker på at omslaget ikke falder af.

slap af i ca 25 min

pil hele skidtet af igen..

jeg ville ikke bruge vetflex, det er ganske vist super nemt at bruge men det er også dyrt, og så er det ikke vandtæt.

vi har brugt denne metode i 10 dg til en 3 års som absolut ikke syntes at det med posen var fedt.. han vænnede sig dog hurtigt til det

som Lykke skriver så får du en bedre effekt af denne måde end hvis du bruger en spand,tænk hvor længe man skal stå og vente på at hesten har stået 20 min med benet I sæbevandet...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider