Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gulerødder = dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 13:31

Hej

Vi har i stalden haft en diskussion om hvorvidt hestene kan få dårlig mave af gulerødder.

De får ikke gulerødder som foder, men blot en halv spand om dagen som ren forkælelse.

Vi kan ikke blive enige og jeg vil derfor høre jeres meninger.

Tak

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 13:39

Jeg har ikke selv haft nogen hest der har fået dårlig mave pga gullerødder. Men ved at nogle heste nemt kan få tynd mave af at spise for mange gullerødder.

Men ved normal mængde gullerødder skulle det nok ikke være nogen fare for det.

Gullerødder er mig bekendt meget letfordøjligt for hestene.

Derfor bliver det iregel tit givet gullerødder som "foder" til kolik heste, der ikke må spise foder før koliken er over...

M.v.h / Heidi
" Ærlighed når man længst med....TRO mig! "

:-D :-D :-D

Er det DIG jeg søger??

I

I

I
i
i

V

Medrytter
i
ODENSE
søges til SØD unghest!

KIG HER

(Det koster ikke noget )

0
0
Svar på denne tråd

Nam nam
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 14:45

Hej,

Vi fodrer vores madører (2 ponyer) med Gulerødder, de får hver dag fordelt over 3 gange en foderskovlsmængde, og så dertil grovfoder nedsat mængde og så halm og hø.

Ponyerne er vallakker og leverer blot de fineste og pæneste "pærer" så der har ihvertfald ikke været tynd mave eller kolik undervejs.

Apropro Gulerødder, så sagde en onkel i familien, at jeg skulle stå og skære gulerødderne ud i mundstykke størrelse, hvortil jeg mener at hestene kun har godt af at bruge både tid og tænder på gumlingen af dem. Er min mening helt forkert?

Men gulerødderne får de altså og blir ved med at få, blot giv løs, en halv spandfuld om dagen skader ihvertfald ikke.

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 15:11

Mine ponyer får også et måltid i gulerødder.

Når de kommer ind fra fold, får de ca. 1½ - 2 kg gulerødder, og de har aldrig haft dårlig mave.

Jeg skærer dem heller ikke ud, fordi jeg også mener at de har godt af, at bruge deres tænder.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 16:03

Hvis gulerødderne ikke fejler noget så tror jeg absolut ikke at det er dem der er årsagen til dårlig mave. Men hvis de f.eks har været frosne eller der er gået mug i dem, ja så skal jeg ikke kunne sige om de kan ødelægge tarmfloraen.

Mvh Anette

Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
0
0
Svar på denne tråd

kolik siger dk.dyr
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 16:22
Min veninde har fået oplyst af dk.dyr at for mange gulerødder kan give kolik...det har jeg dok aldrig oplevet.

stald KenTri
dsp med hjerte og vilje

dsp. dansk smuk og powerfull

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 19:55

Tror jeg altså ikke på...

Min hoppe får helt op til 40 kg gulerødder om ugen, og hun har ikke hverken dårlig mave eller kolik...hun elsker dem i foderet og som guffer til ros.

Venlig hilsen
Dennie

Aikomé ox

D.S.A.H
Dansk Selskab for Arabisk Hesteavl
0
0
Svar på denne tråd

Der findes heste
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 10:35

som ikke kan tåle gulerødder i større mængder og de får som regel tynd mave.

Heldigvis kan mine tåle gulerødder og de får mange. Mine 2 deler 125kg om ugen. De har ikke tynd mave. Gulerødder giver god væske til maven og kan derfor i nogle tilfælde hjælpe heste til at undgå kolik.

Det kan også være en fordel for forslugne heste, hvis gulerødder bliver blandet i foderet, skal de rode og tygge mere for at spise.

Dyrlægen har før sagt at føl eller unge heste har godt af at få mindre stykker af gulerødder da de ellers kan finde på at sluge dem og det kan jo gå galt.

De venligste julehilsener Lone

0
0
Svar på denne tråd

tynd mave
Forfatter: 
Dato:  11-12-2005 13:43

Hejsa.

Sidste efterår hentede vi en trailerfuld gulerødder fra en gulerodsavler (dem, han ikke kan sælge til butikkerne). Jeg startede med at give hestene 4-5 stykker ved hvert måltid (3x dagligt) i nogle dage, derefter det dobbelte. I 2. uge var det meningen, at hestene skulle have en lille spandfuld (10 liters spand) gulerødder i krybben hver dag, når de kom ind fra vinterfolden.

Det kunne de bare ikke tåle - de havde tynd mave alle sammen.

Da jeg stoppede med gulerødder igen, fik de god mave alle sammen (fine faste pærer).

Så jeg bruger gulerødder som en snack, hvor de får 1-2 stk. som en godbid. Ikke som foder, hvor jeg foretrækker opblødte roepiller og hø til at holde orden i maven.

Og har en hest forstoppelse eller tendens til forstoppelse, så anbefaler jeg også at give den mange gulerødder - Det giver godt "flow", og hestene vil jo altid gerne have dem - haps!

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder består jo
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 08:47

primært af vand - så det kan da godt være at heste kan få tynd mave hvis de får rigtig mange kilo af dem og hvis de iøvrigt er disponerede for sart mave...

Rasmus fik sidste år 2 kilo til natmad sammen med 1½ kilo wrap og i løbet af sommeren fik både han og Qidar masser af gulerødder - ingen af dem har haft problemer med maven.

Jeg er faktisk blevet anbefalet af Dr. Dyr at give masser af gulerødder da de pga vandindholdet skulle være med til at forhindre forstoppelse og kolik...

Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.... *Albert Einstein*

Formand for Foreningen til den Frie Mans Bevarelse
0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 12:07

Halløj..ja jeg har aldrig hørt om heste der fik dårlig mave af gulerødder men dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre!

Der er vel heste der ikke kan tåle dem ligsom der er heste der ikke kan tåle æbler!

Jeg giver altid gulerødder hvis maven er lidt træls eller ædelysten er lidt nedsat - man kan altid lokke med en god rod!

og nu skal der jo altsp 11 kg gulerødder til 1 FE så det burde ingen skade være til *S*

Knus Nickie

Knabstrupperen - en race i fremgang
Hugo Boss
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider