Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sadelhjælp - Kieffer/Caprilli
Forfatter: 
Dato:  14-02-2003 18:16
Hej

Jeg har haft en sadelmager ude at se på min unghest og han siger, at de sadler, jeg allerede har, ikke duer til hende, da hun har en meget markeret rygrad. Han ville derfor anbefale mig at finde en af følgende:

Hubertus Flexline - er ikke umiddelbart interessant for mig.

Caprilli - jo, det kunne godt være en mulighed - har alle Caprilli sadler udskiftelig bom og hvilke erfaringer har i med de forskellige modeller (dressur)?

Kieffer - skal iflg. sadelmageren have udskiftelig bom - det vidste jeg slet ikke, at Kieffer sadler kunne have. Gælder det dem alle sammen eller er det kun visse modeller?

Problemet kommer så her - han siger, at sadlen skal have en smal bom, der kan udskiftes, MEN samtidig have god plads der i midten mellem puderne (lige over hestens rygrad) - hedder det kammeret eller er det bare noget, jeg bilder mig ind? Hvordan er det lige, jeg får forklaret folk det, når jeg nu af økonomiske hensyn er nødt til at købe en brugt sadel? Og hvor meget er "god plads"?

Håber, nogen kan hjælpe mig - og kender en af jer en, der har en sådan sadel, som er til salg til næsten ingenting, må i meget gerne sige til...

Mvh. MaikenH
0
0
Svar på denne tråd

Re: [UDST] Sadelhjælp - Kieffer/Caprilli
Forfatter: 
Dato:  14-02-2003 18:44
Hejsa!
Har sadelmageren ikke en sadel der måske kan passe? vi har næsten lige fået nye sadler og der hjalp han med at finde nogle der både kunne passe hestene og os! det var godt nok helt nye sadler men havde også rimelig mange brugte.

Nanna

:-) håber du kunne bruge det til noget! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2003 23:06

Kieffersadler har ikke udskifteligt kopfjern, men bommen kan varmes op og dermed gøres bredere eller smallere. Der er vist dog delte meninger om, hvor god en idé det er. På gamle Caprillisadler gælder det samme vist, mens der på de nyere modeller (ved desværre ikke hvornår de begyndte på det) kan vælges mellem 5 ell. 6 forskellige kopfjern, som man nemt sekv kan lære at skifte. Det er samme system som Wintec bruger, da Bates laver både Caprilli og Wintec sadler.
Afstanden mellem sadelpuderne hedder vist som du selv er inde på kammeret. På gamle Kieffersadler er det ofte alt for smalt, men det er vist blevet bedre de seneste år. God afstand er vist minimum 3 fingerbredder. Du kan evt. gå ind på http://www.sadler.dk De viser også billeder af sadlens underside OG angiver hvor bredt kammeret er/hvor mange cm der er mellem sadelpuderne.
Iøvrigt er min erfaring, at Kieffersadler er store i sædet og Caprillier små. Jeg kan sagtens være i en Kieffer, men en 17" Caprilli føles for kort for mig. Og jeg har også hørt fra en sadelmager, at heste med korte rygge tit har problemer med Kieffersadler, da de er lange og nemt ryger ud over det sidste ribben.
Jeg har godtnok en Caprilli med luftpuder og bredt kammer+udskifteligt kopfjern til salg, men den er kun brugt 5 gange og med en nypris på 10000, ja så er den nok for dyr for dig. Med en unghest hvor også sadelmageren anbefaler en sadel, der kan ændres i bredden ville jeg nok lede efter enten en Caprilli af nyere model, dvs hvor du selv kan ændre bredden, eller evt en Wintec. Der findes en kunstruskind udgave af Isabel Werthsadlen (fra Wintec), der ikke er frygtelig dyr, specielt ikke, når den er brugt. Den har dog ret dybt sæde og det ved jeg ikke, om du vil have.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2003 23:27
Du kan da også få sadelmageren til, at sy et passende kopjern i den sadel du finder, så den kommer til at passe din hest.

Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 13:25
Tja - det skal da vist ikke være en Caprilli, så - jeg har altså ikke ligefrem den mindste bag i verden...men ok Ditte - du får 1000 kr for din - men så vil jeg heller ikke høre noget brok ;-)

Jeg har iøvrigt snakket med sadelmageren igen og han siger, at selve bommen kan skiftes i alle kieffer sadler (+ i alle caprilli) så det vigtigste er at finde en med god plads i kammeret... han mente så også, at det ikke kunne betale sig at købe en brugt, da jeg ikke sparede så meget i forhold til en ny - hmmmm....

Mvh. MaikenH

Købes:
Kieffer/Caprilli dressur, sort, 17", smal, udskiftelig bom - ikke Kieffer Master
Passier Young Winner, sort 16" - evt. Stübben Artus, Siegfried eller Juventus 16/16,5"

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 14:03

Du skal bare sørge for at få en 17½" Caprilli. Den kan jeg godt være i. Det lyder ikke af meget den halve tomme, men det kan mærkes.
Nej hvis du skal have skiftet bommen, kan det vist ikke betale sig at købe en brugt sadel, da de fleste sadelmagere tilpasser sadlen, når man køber en ny. Men hvad med Wintec? Du er måske ikke til stofsadler? Jeg tror ellers Isabel Werth udgaven er ok, hvis man altså kan lide sadler med dybt sæde (ja det tyder det jo ikke på, når du ikke vil have en Kieffer Master...). Men om der findes brugte i 17" ved jeg så ikke. Fordelen ved den er også, at man selv kan flytte på knæpuderne, der også kan fåes i to forskellige størrelser. Ja hvis du ganger beløbet med 8 kan du godt købe min sadel, der iøvrigt er en 17½"...
0
0
Svar på denne tråd

Ganget med 8!!!!!
Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 20:42
Næ, stofsadler er ikke lige mig - desuden var det Brodie, der sagde Kieffer eller Caprilli til Malene, så jeg vil strengt holde mig til det i erkendelse af, at han er meget, meget klogere end mig på det område...

Dybt sæde er forresten et hit - vil supergerne have dybt sæde - men ikke Master'en... af en eller anden årsag føler jeg mig ikke særlig godt tilpas i den...

Overvejer at prøve at finde en virkelig gammel en - hun kan garanteret ikke passe den om et år alligevel, hvis det da lykkedes mig at få puttet lidt muskler på skrumlet...

Hvordan går det forresten med Sarkira? Er ved at få krampe af at krydse fingre for hende ?:-)

Mvh. Maiken

Købes:
Kieffer/Caprilli dressur, sort, 17", smal/medium, udskiftelig bom - ikke Kieffer Master
Passier Young Winner, sort 16" - evt. Stübben Artus, Siegfried eller Juventus 16/16,5"

0
0
Svar på denne tråd

Re: Ganget med 8!!!!!
Forfatter: 
Dato:  16-02-2003 23:34

Wintec og Caprilli laves af samme firma, så en Wintec burde også kunne bruges. Ihvertfald kan bomvidden nemt og billigt ændres i dem. Men jeg er nu også mere til en lædermodel.
Jeg tror og håber, at det går fremad med Kira. Hun har ihvertfald været en del mere fremadgående siden hun var til kiropraktor og folk siger, hun er rengående (og jeg synes også hun ser bedre ud i longen). Men det er svært at bedømme endnu. Jeg er noget utålmodig mht at hun bliver ens i musklerne i bagparten, men det kommer jo ikke lige med det samme. Så det bliver spændende, om det går. Som sagt er hun blevet mere fremadgående og går ikke så hurtigt kold. Og juhu det er ved at være længe siden, jeg er faldet af og jeg longerer ikke mere, inden jeg skal op (jo de første par gange efter hun havde været til kiropraktor, da hun ikke havde været redet en uge). Jeg har dog endnu ikke vovet mig i galop på hende, og har heller ikke haft pisk med, siden hun gik i coma over den og smed mig af. Og hun er dejlig nem at læsse. Da vi var til kiropraktor gik hun bare lige op, både ud og hjem, som da jeg hentede hende i Herning. Dejligt! Men fortsæt du bare med at krydse fingre lidt endnu for, at hun bliver lige osv.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider