Kieffersadler har ikke udskifteligt kopfjern, men bommen kan varmes op og dermed gøres bredere eller smallere. Der er vist dog delte meninger om, hvor god en idé det er. På gamle Caprillisadler gælder det samme vist, mens der på de nyere modeller (ved desværre ikke hvornår de begyndte på det) kan vælges mellem 5 ell. 6 forskellige kopfjern, som man nemt sekv kan lære at skifte. Det er samme system som Wintec bruger, da Bates laver både Caprilli og Wintec sadler.
Afstanden mellem sadelpuderne hedder vist som du selv er inde på kammeret. På gamle Kieffersadler er det ofte alt for smalt, men det er vist blevet bedre de seneste år. God afstand er vist minimum 3 fingerbredder. Du kan evt. gå ind på
http://www.sadler.dk De viser også billeder af sadlens underside OG angiver hvor bredt kammeret er/hvor mange cm der er mellem sadelpuderne.
Iøvrigt er min erfaring, at Kieffersadler er store i sædet og Caprillier små. Jeg kan sagtens være i en Kieffer, men en 17" Caprilli føles for kort for mig. Og jeg har også hørt fra en sadelmager, at heste med korte rygge tit har problemer med Kieffersadler, da de er lange og nemt ryger ud over det sidste ribben.
Jeg har godtnok en Caprilli med luftpuder og bredt kammer+udskifteligt kopfjern til salg, men den er kun brugt 5 gange og med en nypris på 10000, ja så er den nok for dyr for dig. Med en unghest hvor også sadelmageren anbefaler en sadel, der kan ændres i bredden ville jeg nok lede efter enten en Caprilli af nyere model, dvs hvor du selv kan ændre bredden, eller evt en Wintec. Der findes en kunstruskind udgave af Isabel Werthsadlen (fra Wintec), der ikke er frygtelig dyr, specielt ikke, når den er brugt. Den har dog ret dybt sæde og det ved jeg ikke, om du vil have.