Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dyrlæge eller ej?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 09:01

Hejsa.

Jeg har en hest som har stået halt siden i onsdags. Hun startede med at være lidt hævet og varm på bagbenet ved piben og i koden, og var halt. Jeg har hver dag trukket ture med hende og skyllet det med koldt vand.

Det ser bedre ud nu og det eneste der er tilbage er at jhun er lidt varm nederst i koden, og trak lidt på det igår da hun travede.

Nu tænker jeg om det er ved at være tid til dyrlæge...? Men jeg er bange for at bare siger at hun skal have boksro i et par dage...men hun er ny på den fold hun går på og er først ved at få sin plads i flokken, så jeg er lidt bange for at tage hende ud derfra (hun fik nogle spark i starten).

Hvad synes i skal jeg få en dyrlæge til at komme, eller skal jeg give hende lidt længere tid?

0
0
Svar på denne tråd

Varmt vand
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 09:22

Hvorfor har du skyllet med KOLDT vand. Hvis du skal bruge vand på benet, så skal det være varmt sæbevand.

Men ellers så ville jeg nok prøve dyrlægen. Ind imellem kan det der synes som en lille ubetydelig skade vise sig at være livstruende. Fx. kan der være slået en lille splint af, hvis den er blevet sparket.

0
0
Svar på denne tråd

varmt sæbevand?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 09:38

hvorfor ville du dog skylle med sæbevand? hvis der ingen skrammer er har det jo ingen effekt. man kan jo ikke rense gennem huden alligevel.

jeg ville nok ikke have beandlet som du har gjort. men jeg tror heller ikke jeg lige med det samme havde kontaktet dyrlæge. umiddelbart lyder det som en kodeledsforvridning. en sådan behandler man med det de i militæret kalder rise.

først køses der i 24 timer. det bedste til en sådan nedkøling er de der blå gel poser til idrætsskader. i mangel på bedre er frosne ærter også glimrende. læg et håndklæde omkring benet. derefter kulde på stedet og så en bandage på. efter de første 24 timer skal der varme til. som regel er en uldbandage nok. denne forøger blodcirkulation og får derved hævelsen til at forsvinde helt eller delvist.

da din hest er i bedring ville jeg ikke være så bekymret. jeg er dog ikke sikker på at min var fortsat på fold mens den var halt på den måde, men det e rjo op til dig.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

halt hest
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 09:41

CharlotteGC: Hvis der intet sår er, er der vel ingen grund til varmt sæbevand??? Hvis hesten fx har lavet en kodeledsforvridning, kommer man da ingen vegne med varmt sæbevand, men man kan være heldig at begrænse hævelsen med koldt vand (eller ispakninger, kølegele ell.lign.)

Evasnut: jeg ville ringe til dyrlægen (det havde jeg nok gjort med det samme).

0
0
Svar på denne tråd

min hest var halt, og
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:23

dyrlægen kom ud og det var en hovbyld, jeg skulle tage hoven i brun sæbe og VARMT vand. Derefter smører jeg tjære i riften.

Om aften efter Dyrlægebesøget var hun næsten haltfri.

Heste tager mig som jeg er,

men de bedømmer mig ud fra,

hvad jeg gør!..

0
0
Svar på denne tråd

Sæbevand
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:53

Der er to årsager til at jeg anbefaler sæbevand, Eva nævner selv at den har fået nogle spark på folden, og derudover er det min erfaring at selv sår, der er så små at man ikke ser dem, kan give voldsomme hævelser.

Desuden hjælper koldt vand/kulde kun det første lille døgns tid, derefter skal der varme til. Det kan så være varmt vand eller en varmegel.

0
0
Svar på denne tråd

skal du overholde "RISE" ideen
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:56

står e¨et i RISE altså for elevation, det bliver nok svært at få hesten til at sidde med benet hævet over hjerteniveau... undskyld kunne ikke lade være :=)

mvh Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Må jeg så
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 08:51

lige lidt udenfor orden komme med en god idé til køle-/fryse-poser.

Istedet for ærter, der har en dum form, tør og smelter sammen til klumper igen osv, vil jeg anbefale at man tager nogle fryseposer i den størrelse, man skal bruge og fylder med med brun sæbe; det der gelé-agtige på dåse. Binder en knude på posen og glatter sæben ud i et ca. 2 cm tykt lag og ligger det i fryseren.

Poserne er nemme at forme omkring hestens ben (husk håndklæde eller andet mellem hud og pose for at undgå forfrysninger) og de kan bruges igen og igen uden at miste form, blive hårde osv og de holder godt på kulden.

Nemt og ikke mindst billigt

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

isposer
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 09:02

til louise. godt råd med den brune sæbe.

det vil jeg lave i dag, så den er klar hvis uheldet er ude. min søn kommer nogen gange til skade i knæet, og der må den da også være god.. hav en god dag.

micki
0
0
Svar på denne tråd

Micki...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 09:29
jeps, det er simpelthen så meget mere behageligt end frosne ærter. Jeg bruger det selv til min dårlige ryg.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Brun sæbe
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 14:30

Det er rigtig godt med brun sæbe i fryseposer som isposer Fik rådet af en læge, da jeg for 2 år siden kom til skade med min ankel, og det hjalp utroligt meget, og det er nemt at have med at gøre.

Linda.

Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

pas på
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 20:55
Man skal alligevel passe på med brun sæbe... da der havde været orkan i 94 havde min hest været så uheldig at få en skramme.. Ved ikk hvordan det skete da den var indenfor.. Men vi tod dyrlæge til og fik af vide at vi bare skulle skylle såret med brun sæbe o varmt vand og den skulle stå indenfor et tørt sted.. Da der var gået noget tid og såret kun var blevet værre ringede vi til en ny dyrlæge (eller vi prøvede mange dyrlæger) og til sidst var der en dyrlæge der mente at den skulle på dyrehospital og det kom den og den blev så oz aflivet for der var gået så meget betændelse i det at de mente at den skulle aflives.. Måske var det bare en dårlg dyrlæge vi havde brugt og vi bruger hende eller ikke længere.. men brun sæbe er bandlyst hjemme hos mig..
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge eller ej ?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 21:38

Hej Eva

Her er et råd fra mig - hvis din teori med en kodeledsforvridning holder stik så hedder opskriften BOX-RO med staldbandager på indtil hævelsen er væk og hesten er rengående, ca. 8-10 dage evt. trækkes 2 x 10 min dagligt på plant/hårdt underlag. Dette har altid virket for mine heste jeg kan tilføje at det er hvad langt de fleste dyrlæger vil ordinere nogle vil måske også give hesten Finadyne i 3-5 dage for at tage smerterne.

Man kan altid ringe og rådfører sig med sin dyrlæge og hører hans/hendes vurdering inden de kommer ud, det er normalt gratis.

Hilsen Jeanne (hesteejer på 23. år.)

0
0
Svar på denne tråd

didde nielsen
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 10:14

nu er det jo ikke sikkert at det er den brune sæbe der er skyld i at jeres hest ikke overlevede. nogle sår kan man ikke holde rene nok, ligegyldigt hvad man gør og der skal altså penicillin til.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider