Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kolik...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 19:40

Hej...

Desværre har min hest haft kolik 2 gange inden for de sidste 14 dage, så nu er hun self. blevet sat ned i foder osv.

Men mit spørgsmål er til jer, om der er nogen der har en god ide til hvad jeg kan give hende, da hun ligger lige lidt i underkandten af hvad hun skal veje. Det er derfor hun har fået så meget foder og indtil nu har der aldrig været noget. Men problemet er hvad jeg kan give hende for at hun tager på, men samtideig ikke får kolik, har i evt. nogle erfaringer med det?

mvh anni.

0
0
Svar på denne tråd

Kolik...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 19:51

Vi har i de senere år ikke haft et eneste kolik tilfælde.

Det ophørte faktisk da vi begyndte med at give alle hestene opblødte roepiller hver dag.

Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Irish Mash
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 19:54

Jeg vil anbefale dig at købe noget Irish Mash fra Hippolyt.. Jeg bruger det selv med stor succes. Det er et produkt der kan redde mildere tilfælde af kolik og forebygge da det holder mave og tarm sunde. Brug det evt. som et 4.måltid hver dag eller skift det ud med et af de daglige måltider ca 3 gange om ugen - Alt efter hvor meget din hest skal tage på.

Går din hest på jordfold? Måske kommer kolikken af at hun spiser jord..

Prøv som sagt Irish Mashen.. Den er super god og har hjulpet flere heste (i stalden hvor jeg har hest) ved tilfælde af mild kolik..

Hestepasser i Odense søges
- læs mere her
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller, stråfoder og hyppige fodringer !
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 21:36

Opblødte roepiller er en RIGTIG god idé til sarte hestemavser !

Og hellere fodre i mindre mængder 3-4 x dagligt end 2 store måltider morgen og aften alene.

Adgang til godt stråfoder døgnet rundt er også en god idé.

De bedste hilsener fra Mette

.

OBS : Ledig box fra nytår på Skovvang, Hadsten !!!

(se annonce på markedspladsen)

0
0
Svar på denne tråd

kolikheste
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 23:46

hejsa

sidste vinter stod min hyp med kolik 8 gange, en klog mand fra Salvana havde colibaktier fra en rask hest som gav min hyp. Den kom over på salvana foder og fik masser af hø, og hun har ikke haft kolik eller koliksymtomer siden

0
0
Svar på denne tråd

fodringsbetinget
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 10:35

Hejsa.

Kolik og forstoppelser er normalt fodringsbetinget. Så du skal gå hestens foder grundigt igennem.

Får hesten stråfoder nok og af en god kvalitet? Hvis I har forsøgt at fede lidt på hesten og derfor har sat den op i kraftfoder, har I nok glemt at få grovfoderet med... Ca. 50-60% af hestens totalfoder skal helst bestå af grovfoder.

Hvis hesten trænger til at tage på, og samtidig har tendens til kolik, så ville jeg ikke betænke mig på at starte op med udblødte roepiller eller Speedy Beet, alt efter hvad der passer dig bedst praktisk. Men det er i øvrigt bedst og lettest at fede en hest op med øgede mængder hø eller wrap i stedet for mere kraftfoder.

Søg på roepiller her på HN, hvis du er i tvivl om de fortræffelige egenskaber, pris og brug - det er skrevet meget om roepiller.

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller og hø..
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 12:39

Først... hvad siger dyrlægen??? han har som regel en ret fin fornemmelse af hvad der har startet kolikken alt efter hvor den "sidder"

Det bedste for en hest med tendens til kolik er hø /wrap (i god kvalitet)i rigelige mængder og roepiller måske med lidt olie i - og så husk på at halm ofte er synderen til kolik, det kan give en rigtig grim forstoppelse!

Ellers kan jeg kun tilslutte mig LeneG

Held og lykke med mulen

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Et tip.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:44

Jeg fik et tip af en dyrlæge en gang.

Giv en håndfuld hørfrø i hvert måltid. Det skulle "rive" lidt i tarmene og min hest har aldrig haft kolik siden.

Når det gives i de små mængder er det ikke giftigt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider