Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

græsning på græsplænen
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 14:01
hjælp hjælp. er det farligt at lade mine heste græsse på græsplænen. det er meget lang tid siden at den er blevet slået, så der ligger ikke noget afklippet græs, som jeg godt ved at de ikke kan tåle. de har ikke så meget græs inde på deres fold og min græsplæne er mega stor og når nu man går og laver havearbejde alligevel så er det jo hyggeligt med selskab... men kan de godt tåle det...græsplænen ligger i umiddelbar forlængelse af folden så det er vel det samme græs eller hvad???
0
0
Svar på denne tråd

græsplæne
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 14:07

Nej det er nok ikke helt samme græssorter, men heste kan tåle alt slags almindeligt græs.

Så det kan du roligt gøre, bare der ikke er giftige planter de kan komme til.

Jeg kendte et sted engang, hvor de havde en kæmpestor græsplæne som de simpelthen havde indhegnet til fold :-)

0
0
Svar på denne tråd

nej nej
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 14:59

plænegræs har en forkert struktur i forhold til hestemaver.

Jeg ville i hvert fald ikke løbe den risiko.Min dyrlæge sagde i hvert fald altid at det var dumt at gøre det.

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

Græs...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 17:30

Jeg har før lukket vores heste ind i haven og græsse græsplænen, det har de i hvertfald aldrig taget skade af. Jeg kender mange der har gjort det uden problemer. Du skal bare være opmærksom på hvad du har af buske og planter i haven.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Plænegræs...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 17:44

I tager fejl. Det er ufornuftigt at lade heste græsse på plænegræs. Det er andre græsarter, der bruges i plænegræsblandinger end i hestegræsblandinger. Fruktanindholdet er højere og dermed øges risikoen for fordøjelsesproblemer, forfangenhed m.v.

Mit råd er, aldrig at lade heste græsse på en almindelig græsplæne og da slet ikke nu, hvor frosten "stresser" græsset så fruktanindholdet yderligere øges.

Mvh
Louise

0
0
Svar på denne tråd

plæner
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:30

Det der med at heste ikke må få afklippet græs, har jeg altid gået ud fra var fordi det var plænegræs, altså som louiseg siger, en helt anden græsblanding, som hestene ikke kan tåle. Hvad skulle der ellers være galt med græsset bare fordi det er slået? De får da hø? Jeg ved godt at det er tørret, men jeg ville nu ikke lade mine heste græsse på plænen...

Anne Mette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er bare et fjols!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør det.
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:34

Hej,

Jeg bor også med en kæmpe græsplæne. Vores plæne er tusse gammel og ikke sådan en "fin" anlagt en, men græs som selv er kommet igennem tiden. Hestene bliver indgræsset på vores græsplæne uden problemer.

På denne årstid bør du dog holde øje med hvor lang tid de går der, da de kan tage skade hvis de kommer fra en nedbidt fold over til plænen hvor der er massere af græs.

Husk at sørg for at der ikke er giftige planter og træer mv. bl.a. taks, liguster og buskbom er skadelig for heste.

mvh.

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Thjaaa...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:11

...so far har hende her

da overlevet i 22 år på primært plænegræs - ingen fordøjelsesproblemer eller forfangenhed på den konto...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Bare du gør det lidt forsigtigt
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:31

Vores to småponyer har græsset meget på plænen i flere år uden nogen problemer.Vi græssede en hest ind på plænen efter svær sygdom uden problemer. At lade dem græsse på plænen en time her og der er jo ikke det samme som at de lever udelukkende af plænegræs.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Anne Mette
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 20:37

Grunden til at de ikke må få det afklippede plænegræs er, at det ligger i klumper, og derfor gærer. Det er det hestene ikke kan tåle..

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Græsklipper
Forfatter: 
Dato:  01-12-2005 11:15

Tja, vi har altså også en alternativ græskklipper..

Rikke S.

Man stinker af gris, lugter af ko og dufter af hest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider