Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er en skimmel mere \
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 23:41
Hejsa!
Bliver hvide/skimlede heste kuet og jagtet mere end de fleste andre på fold?
Jeg har ofte hørt bemærkningen: "Min hest kan ikke lide skimlede heste." Eller: "Skimlede heste er mere udsatte."
Min skimmel hoppe skal på fold med ca. 18 "nye" heste her til foråret, så jeg er ved at blive lidt nervøs nu!
Hun er før gået i en lille flok (4 stk.) hvor det gik rigtig godt.
Er der måske nogle der kender til problemet, eller bedre, aldrig har faft problemer med skimlede/hvide heste i flok.........så hører jeg meget gerne fra jer!
Med venlig hilsen
Nellie
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 00:54
Generelt skal en ny hest i en flok altid lige "mobbes" af de andre, de vil jo ikke miste deres plads i rangordenen.
Det er altid en god idé at lukke den nye hest i en større flok ud først, derefter førerhesten, og når de har snakket af, resten af flokken. Ofte vil førerhesten så beskytte den nye hest.
Så det engang hvor jeg kom med en hoppe et nyt sted med en større flok, føreren holdt hoppen og resten af flokken adskilt på bedste hingstemaner, derefter fik de en af gangen lov til at gå over og hilse på hende, hvis der nåede at smutte for mange over til hende blev de alle sammen jaget væk, og hilsecermonien startede forfra.

Er engang blevet fortalt at hvide/lysskimlede heste er lidt udenfor i en flok da den øger chancen for at et rovdyr opdager flokken, og at det stadig ligger i de kulturdyr vi har idag. Har dog osse set flokke hvor det ikke var noget problem.
Lad være med at gå og være nervøs over det, hvis de bare har plads til at komme fra hinanden sker der sjældent det helt vilde(heller ikke selv om det ser sådan ud)

Venligst Lene
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 08:47
Hej Nellie,

Jeg har en skimlet vallak og har ikke haft problemer det sted hvor jeg står nu.

At mange heste ikke kan lide skimler tror jeg på, men det kommer så sandeligt også an på hvordan hesten selv er.

Da jeg fik min som 3-års var han meget uselvstændig og havde været vant til at gå sammen med ældre hopper. Det resulterede i, at han slet ikke vidste hvordan man skulle opføre sig/fungere med en gruppe drenge. Han fik SÅ mange tæv, så jeg flyttede ham efter to måneder - men ikke fordi han var skimmel! Efter at have gået sammen med en meget bestemt vallak, der har lært ham at sætte grænser, lege og om respekt for andre heste, går den nu sammen med 8 andre vallakker, hvor den har det super.

Hilsen
Lillemyr
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:33
Hejsa
Min den gamle dreng på 23 år er også skimmel/hvid.
Jeg har oplevet en flok, hvor det var et problem. Men der var folden også så lille, at der mere eller mindre konstant var problemer mellem hestene. Og der var han den eneste lyse hest - alle andre var røde, brune og sorte.
Ellers plejer han at falde godt til i nye flokke. Han undgår altid ballade, og finder nogle unge vallaker som gider lege med ham. Hopper og dominerende heste holder han sig simpelthen fra.
Så hvis din hoppe er en ældre fornuftig dame, så bliver der ingen problemer.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:44
Tit er det vel et spørgsmål om at være "anderledes". En enkelt sort eller brun hest i en flok hvide heste ville sikkert også være udsat.

Hvis en enkelt gul fjordhest f.eks. går i en gruppe brune/røde/sorte heste, vil den ofte være udsat - omvendt så har jeg tit set en gruppe fjordheste "mobbe" en enkelt mørkfarvet hest.

På "min" rideskole er der langt flest fjordheste, og kun en håndfuld "alternativt farvede". Og mange af fjordhestene er faktisk enormt racistiske - det handler sikkert også om den anderledes farve.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:51
hejsa

det er rigtigt som lene skriver, at hvide/lyse heste er dårlig camouflage og flokken vil lettere blive opdaget af rovdyr og andre faretruende ting. det er jo egentlig meget logisk....

jeg har haft 2 skimler/hvide, og den første gik altid helt alene og et godt stykkevæk fra flokken...ingen gad lege med ham. det var egentlig ret synd, men problemet var det samme alle de steder han var og det er jo lidt svært at tvinge de andre til at lege med ham... :-( men han var alligevel glad og nem at gøre tilpas.

den anden er "leder-typen", og har til dags dato styre alle de flokke han har gået i. men han har jo osse være sort/meget mørk og er først begyndt at blive lysere nu - det er spændend eom det ændre sig, når han bliver helt hvid.... vi får se...

mvh line
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Er en skimmel mere \\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 09:36
Hejsa
Først vil jeg lige sige tak for de gode svar!
Det at lyse heste er til "fare" for en flok, lyder meget logisk og rigtigt.
Bare det at være anderledes kan åbenbart også volde problemer......!
Den flok min hoppe skal ud i er lidt broget, marken er meget stor, og hun er helt sikkert en fornuftig dame.....så mon ikke jeg tager sorgerne på forskud?!
Det var i hvertfald hjulpet mig at høre om andres erfaringer!
Med venlig hilsen Nellie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider