Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kornet kommer helt ud!? Normalt?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 17:28

Min hyp for hel havre og hel byg.

Men jeg sys at der i hans afføring er en del synlige!

Er det normalt?

Når de komemr helt ud, er de så overhovedet fordøjet?

Håber nogen kender til det samme og kan give en forklaring eller et råd.

Hilsen Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Du er nødt til at kigge grundigt efter...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 17:35
...og samle kernerne op og "tjekke" at der stadig er "fyld" i (dvs. at det ikke bare er skallen, der er kommet "hel" ud).

Kommer der mange kerner, der er HELE - så fordøjer den ikke ordentligt.

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

kender det...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:14
for et par dage siden opdagede jeg det ved min plag. det var ikke ret mange. hvordan fordøjer de så ordentligt? skal man give den mindre korn?

Knus Mette

0
0
Svar på denne tråd

det kan også
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:52
være den trænger til at få ordnet tænder
0
0
Svar på denne tråd

tænderne...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 19:02

Det gjorde min også, jeg skar lidt ned i forderet og fik ordnet tænder på ham... Det hjalp...

Det er faktisk enormt vigtigt at hesten får sit mad under bringehøjde.

Så bruger den også sine bagerste tænder, og så undgår man tandspidser der inde bag ved..

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

Louise...

Bjarke, du vil altid være i mine tanker
0
0
Svar på denne tråd

Byg ville jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 19:10

give den hel; det skal helst være valset eller knækket.

Jeg fodrer selv med hel havre og oplever tit at der kommer hele korn ud, men det er naturligt nok at der er nogle.

Smuk og venlig araberhoppe u. papirer sælges billigt til godt hjem. Kun seriøse henvendelser fra voksne. Se min præs. for mere info. Pris kr. 5000,-

Som selskabs-, avls- eller skovturs-hest. Ej tilredet.

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 20:05

Jeg sys der er rigtig mange i én kage.

Vil prøve at undersøge om kornet er med fyld :) Bvadr! Men nødvendigt jo. Smiler.

Hvorfor skal byg heslt være valset eller knækket?

0
0
Svar på denne tråd

Byg skal
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 20:39

være valset eller knækket fordi skallen er hårdere end på havre, og hvis ikke det er valset/knækket, så kan hesten ikke fordøje det.

Linda.

Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Byg skal valses
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 15:09

Hesten skal have ualmindelige gode tænder for at kunne tygge byg - som hovedregel skal det altid valses for at være på den sikre side.

Det er højst sansynligt skaller det meste af det som kommer ud - på med gummihandskerne og så RODE-RODE-RODE .

--Daniela

90 % af alle fejl sker over sadlen

Kig forbi min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Så hvis...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 17:24

det kun er byg skalller og havre skaller i "kagen" så behøver jeg ikke valse noget af det??

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 18:08

gør du ikke..

Jeg kan så lige fortælle at det du skal tjekke, er om der stadig er frøhvide i skallen, hvis der er det får hesten får meget korn..

Jeg har oplevet at de fleste heste får for meget korn, de fleste kan klare sig med halvdelen af det de får..

0
0
Svar på denne tråd

Hvad så med...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 20:37
Den del korn man tager fra? Hvad skal erstatte den?
0
0
Svar på denne tråd

erstatte korn...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 23:58

... med hø, hvis den ikke får, eller ikke får ret meget. Det er meget bedre end korn for hestens fordøjelse. Du kan også bruge roepiller, men det er lidt bøvlet, specielt hvis du ikke fodrer selv - been there, done that :-)

Men nu ved vi jo ikke, hvor meget korn den får. Hvis den får meget per fodring, kan det faktisk gøre, at den ikke fordøjer resten af maden så godt. Korn nedbrydes i tyndtarmen, som er kort hos heste og derfor ikke kan nå at fordøje ret meget. Hvis det ryger ufordøjet videre til stortarmen, som er den store del af fordøjelsessystemet, forstyrrer det bakterierne og dermed fordøjelsen her. Derfor ser man nogle gange det umiddelbart lidt underlige råd at sætte fodermængden ned, hvis hesten har svært ved at holde huld.

Hvis det er lang tid siden, hesten har fået tjekket tænder, ville jeg da starte med at gøre det, inden du begynder på det ulækre rodejob Det anbefales at få tjekket bisserne en gang i året - nogle heste har behov oftere.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

kommer hel ud
Forfatter: 
Dato:  25-11-2005 01:19

Ikke ret mange heste/ponyer kan udnytte hel byg, det er skallen simpelthen for hårdt til, at de kan. Byg skal helst være valset eller knækket.

Mange heste får hel havre og det er i sagens kerne også godt nok, men fortrækker det valset da der så er næsten 100% fuld udnyttelse af kornet.

Der kan være flere årsager til at din hest ikke udnytter sit korn det kan bla. være orm, tænder eller dårlig tarmflora. Mine heste får tjekket tænder hver ½år og får deres ormekure. Der til giver jeg dem tørgær som stimulere og har en positiv indflydelse på foderudnyttelsen og fordøjelsen.

Man kan på den alm. foderstof få YSY blanding, som skulle være tørgær.

Dansk sports pony hoppe til salg se præsentation- papaya!

0
0
Svar på denne tråd

udnyttelse af korn
Forfatter: 
Dato:  25-11-2005 10:54

Hejsa.

Jeg ved ikke, hvor høj udnyttelse, der er på valset eller hel havre, men jeg har læst adskillige gange, at udnyttelsen af valset havre i langt de fleste tilfælde ikke er ret meget højere end af hel havre - kun omkring 7% højere.

Hvis mine heste fik efterset tænder hvert ½ år, så ville jeg ikke tøve med at bruge hel havre... det gør de så ikke, men får nu hel havre alligevel!!

Jeg ser ikke ret mange korn i hestenes pærer... Ikke hver dag eller noget! Men hestene får så heller ikke en ret stor mængde hver dag - de to, som får mest, får 1,2 kg. hel havre dagligt.

Jeg tror meget på, at jo mere korn, en hest får, jo mere glider uudnyttet igennem systemet.

Og jeg har i praksis hos en veninde været med til at sætte huld på en hest ved at sætte den daglige mængde af korn NED med over 2 kg. og erstatte med bare ½ kg. roepiller (uden at ændre andet)!!

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hans...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2005 00:41

... tænder burde være ok. Det får jeg tjekket årligt sammen med vaccination.

Jeg skal snart have taget en ormeprøve når jeg husker det!

Han får dagligt:

Morgen - 1kg hel havre
½ kg hel byg

150 g Salvimin Grøn

Middag - 1kg hel havre
½ kg hel byg

Aften - 1kg hel havre
½ kg hel byg

+ Alt det hø han kan æde.

Ved ved godt det kun er korn og mange er imod det. Men det får han altså.

0
0
Svar på denne tråd

En lille kommentar
Forfatter: 
Dato:  26-11-2005 14:00

Nu vil jeg ikke kritisere din dyrlæge, men jeg selv har den erfaring, at dyrlæger ikke altid er gode nok til at tjekke hestens tænder. Jeg har en god dyrlæge til min hest og har ikke planer om at skifte, men tænderne er hun bare ikke god nok til at ordne. For nogle få uger siden havde jeg en rigtig hestetandplejer ude til at ordne hesten og det var en del der blev gjort. Det er et år siden dyrlægen ordnede hestens tænder, men hans problemer har ikke kun været ét år undervejs. Ud over at han ikke har problemer inde i munden mere, udnytter han også fodret bedre og ikek mindst har jeg fået en helt ny hest at ride. Han har altid virket modvillig på den ene volte, men efter tandplejeren, er der ingen problemer overhovedet og han arbejder helt fantatisk for mig.

En rigtig hestetandplejer er nok lidt dyrere end dyrlægen, men det er alle pengene værd! Både for hesten og rytteren.

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2005 18:00

... har der ikke været alt muligt om hvor dårlige hestetandlæger er? At de gøre mere skade end godt?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider