Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hoppe æder sin strøelse, hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 22:07

Der hvor mine heste står opstaldet, står de på halmstrøelse, hvilket jeg er godt tilfreds med, bortset fra, at min hoppe bogstaveligtalt æder ALT det halm der bliver strøet, så når jeg kommer om morgenen, så står hun på den bare beton, i sit eget @!#$

JEg aner simpelthen ikke hvordan jeg kan løse problemet - jeg har hørt at der findes andre former for strøelse, men jeg aner ikke hvad produkterne hedder, hvor man køber dem eller hvad de koster.

Hvis I kender nogle alternertiver til halm, så sig endelig til - det er absolut en fordel, hvis det er et produkt, som ikke er velsmagende

0
0
Svar på denne tråd

tjoe...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 22:13
der er spåner og hamp bla. begge dele fås også heroppe i det mørke nordjylland.

jeg bruger selv spåner under halmen, da jeg ikke har råd til at kun bruge spåner da halmen er med i opstaldningsprisen.

en pakke spåner på 25-30 kg holder hos os ca. 5 dage under halmen, og det suger også meget bedre. de her spåner koster 75 kr.
i Nørresundby ude ved kvikly kan man køre spåner 20 kg for 55 kr stk.

vores åd også rigtig meget halm men sjovt nok gider de ikke æde det der er kommet spåner i.

-Jane

Circle Y park and trail westernsadel sælges se præsentation

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning

Se mere på min hjemmeside hms4life.dk
0
0
Svar på denne tråd

får hesten nok at spise?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 22:33

Hejsa.

Er det et nyt problem, eller har det altid været sådan? Kunne det tænkes, at hesten er sulten? Får hesten stråfoder nok af en god kvalitet, f.eks. hø, wrap og/eller lucerne?

Derudover kunne du forsøge at give hesten en portion opblødte roepiller hver aften. Udblødte roepiller mætter og fylder en hulens masse uden at der er ret meget energi eller kalorier i. Desuden er der fordøjelige plantefibre i roepiller, og det er godt til din hests fordøjelse.

Når en hest æder meget halm, kan det være disponerende for halmforstoppelse. Det kan roepiller i høj grad modvirke.

Du kan søge her på HN på roepiller og få information om roepiller, hvis det interesserer dig - der er skrevet meget om det allerede.

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

nok grovfoder?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 22:35

Mon din hest for grovfoder nok? Sørg for, at hun har rigeligt med hø/wrap, så er der såmænd nok også strøelse i boksen næste morgen...

Kh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

Nej, hun får bestemt nok at spise
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 22:45

Min hoppe får bestemt nok at spise - hun får faktisk opblødte roepiller, tilskud og 1½ kg gulerødder morgen og aften, og derudover går de stadig på græsfold om dagen, hvor der stadig er en hel del græs og hver aften får hun 5kg hø, så hun er BESTEMT ikke sulten.

Jeg købte hende i maj måned, men ved at hun altid har været en ædedolk - hos sælger stod hun på hamp, hvilket jeg faktisk også har set hende æde af, da jeg var nede at kigge på hende, inden jeg købte hende

0
0
Svar på denne tråd

får hun nok Hø
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 09:27
hun har jo behov for grovfoder???
0
0
Svar på denne tråd

hej anelise...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 11:06

...det er fordi hun ikke har nok hø at hun spiser alt sit halm.

mvh nina

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

hø og halm
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 11:15
Mine to støvsuger også deres boks for halm, og de får bestemt nok at spise... Tit om morgenen er halmen pist væk, mens der stadig er en del hø tilbage. Tror de foretrækker halmen.

super knus fra Helle
0
0
Svar på denne tråd

Hun får HELT bestemt nok hø
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 11:35

Det sker tit og ofte at hun ikke engang har spist halvdelen af sit hø, når jeg kommer om morgenen, men boksen er fuldstændig TØMT for halm - jeg gruer for hvordan det skal gå, når staldejeren smider en bigballe halm ud på folden.

0
0
Svar på denne tråd

når den
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 12:22

nu spiser nok hø kan du jo evt. skifte halmen ud med enten hamp, hør eller tørvestrøelse. Jeg bruger selv hør og er meget tilfreds - dette er bedre end de traditionelle spåner og heller ikke dyrere, da de suger meget bedre.

Hvis du tror hun vil spise af hampen/høren kan du f.eks. købe noget eucalyptusolie i matas og spraye en opløsning af dette henover madrassen.

Umiddelbart tror jeg ikke, at din hest vil spise af tørvestrøelse - det er jo en slags jord. Tørven skal helst vandes, når den lægges ud da den støver lidt. Til gengæld suger det rigtigt meget og kommer ikke til at lugte af ammoniak. Det kan være lidt vanskeligt i starten at skelne mellem klatter og tørven, da farven er meget lig hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm - får en ide
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 12:37

Kan det mon hjælpe at spraye halmen med eucalyptusolie?

0
0
Svar på denne tråd

Spray ikke halmen
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 13:38

Heste har jo behov for grovfoder - så jeg ville ikke spraye halmen. Har du prøvet at give wrap i stedet for hø - mange heste ELSKER wrap - og måske er høet kedeligt at spise eller af dårlig kvalitet.

Hvis du kan finde noget hø, som hesten vil æde, og den i øvrigt ikke er påfaldende vommet eller har andre helbredsproblemer af at spise så meget halm - er det så ikke bare et spørgsmål om at give så meget halm, at der er nok.

At hesten æder så meget i løbet af en nat får mig i øvrigt til at tænke på, om den kan have mavesår? Mavesår kan som symptom give sult og så æder den for at dulme den følelse. Mavesår kommer af mange ting, fx. stress forårsaget af den levevis vi byder tamhestene, store mængder kerne mm. - men det var måske værd at tale med dyrlægen om der kunne ligge noget sådant til grund - jeg ser det faktum at hesten tømmer sin boks og at den efterlader høet som 2 forskellige problemer 1. - den kan ikke lide høet, 2. den har et unaturligt stort behov for stråfoder. Men husk på, at det er naturligt for en hest at æde helt op til 20 timer i døgnet, så dens behov for stråfoder behøver sådan set ikke at være unormalt.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Uha- det kan faktisk godt være
Forfatter: 
Dato:  22-11-2005 13:49
JEg har lige slået symptomerne på mavesår op, og de passer desværre meget godt på Julle, så jeg vil skynde mig at få hende tjekket af dyrlægen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider