|
|
| Er det for "varmt" til vinterdækken? |
|
|
Hejsa, Jeg har en dejlig låne hest ude ved mig.. Han er blandet med lidt fuldblod i.. Jeg har indtil nu ladet ham stå uden dækken, og kun med regndækken når det øsede ned, og ikke klippet.. Hans ejer er en meget inkarneret dækkenbruger, og hun vil gerne have at han skal have vinterdækken på nu.. Jeg ved der var nattefrost, men alligevel føler jeg at det er for meget med både vinterpels og vinterdækken.. -Er det bare mig? Syntes det virker dumt da han står med fin bjørnepels, og skal have vinterdækken på, og min plag står med INGEN vinterpels, og hun har kun et regndækken...? Nu har jeg jo lært at flere herinde at så længe de ikke bliver klipper er dækken lidt dumt... Hvad siger I+ Kan jeg forresten gøre noget så plagen får lidt mere pels?? Hun har INTET vinterpels..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hesten ikke fryser... |
| Forfatter:  |
99E |
| Dato:  |
17-11-2005 09:45 |
|
...så ville jeg ikke lægge mere dækken på.
Hvis den er lidt kold, ville jeg putte overgangsdækken på (og sørge for, hestene har hø at tygge på ude på folden og/eller halm - det hjælper dem til at holde varmen.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| masser af hø.. |
|
|
Jeg ved ikke om den fryser... Hvordan kan jeg mærke det?? Ejeren siger at den fryser, den er lidt fuldblod... De får masser af hø på folden, så de sulter ihvertfald ikke..;O)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Står den ude? |
|
|
Jeg kan ikke helt gennemskue om hesten er på døgnfold eller i boks om natten? Hvis det er det første, kan jeg måske godt forstå ejerens bekymring - men er den inde om natten er det noget pjat at lægge vinterdækken på - men måske et overgangsdækken kunne være på sin plads. Min egen er ikke klippet - har ikke voldsom meget pels dog - og skal først have vinterdækkenet på når det bliver mere frost hele tiden. I sidste uge var han svedig under sit overgangsdækken i stalden og det tror jeg faktisk er værre end at være en lille smule kold. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kan man se, om hesten fryser? |
99E |
17-11-2005 10:27 |
|
Tjah, hvis den står og RYSTER - så fryser den meget. Hvis hårene er rejst HELE TIDEN, så fryser den ikke, men den "prøver at holde varmen", dvs den er (eller kan være) på grænsen til at begynde at være kold. Hvis den i perioder har rejst pelsen, og i perioder ikke har - så er den bare en helt normal hest.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er ude om dagen |
|
|
De er ude fra kl. 07,30 til 17,30 hver dag... Inde i stalden var der 8 grader i morges... og -4 udenfor.. Inde i stalden har de jo ingenting på da det jo en en OK temperatur der er derinde, syns I ikk?? Han har kun et alm. regndækken og et væld af vinterdækner... Hvad gør jeg så? Så vidt jeg ved er et overgangsdækken et regndækken med lidt fleece under, ikk? Kan jeg ligge et alm fleece tæppe under? Hvad med min plag uden vinterpels?? Hendes er vildt kort så kan slet ikke se om den står op, eller ligger ned.. Tror I hun fryser til vinter.. Hun har et regndækken med lidt tyndt fleece under.. Dett er vel et overgangsdækken.. Og hende regner jeg da ikke med skal have mere end det på..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er halv fuldblod |
bimboe |
17-11-2005 12:27 |
|
går i løsdrift uden dækken, hun har sat en god pels. Og fryser absolut ikke. Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har lagt |
freddy500 |
17-11-2005 12:46 |
|
et overgangsdækken på min DV hoppe. Og det er fordi hun nemt fryser, det ses ved at hun taber sig meget! Så jeg kan ikke undgå dækken om vinteren. Men jeg starter med overgangsdækken her hvor vejret er lidt op og ned, og når vi så har rigtig kulde døgnet rundt, så får hun et vinterdækken på! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E når |
Illum |
17-11-2005 13:35 |
|
Smukke Ganger fryser er han helt indhulet i lysken , overdrevent meget . I morges var han kold også under sit fleeceagtige dækken så i nat kommer der et andet et på . Og hvis frosten forsvinder skifter jeg igen . Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum, når... |
99E |
17-11-2005 14:26 |
|
...du skriver dét indlæg - hvad er det så, du vil sige???
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E... |
|
|
jeg tror bare det var en tilføjelse til dit svar på, hvordan man kan se om en hest fryser...?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der tror |
|
|
jeg også. Nu skal vi vel ikke have pisket en stemning op igen? 
Smil, det varmer... Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
Salta |
17-11-2005 19:21 |
|
Riga fik sit tyndeste vinterdækken (300g) på igår morges, da der var frost. Hun har indtil nu gået med overgnagsdækken (200g), og er endnu ikke klippet. Når hun bliver klippet, får hun et tykkere dækken på (370g) - og bliver det rigtig koldt, må hun få et fleece- eller ulddækken under. Hun går på en fold uden nogen former for læ og er nok temmelig kuldskær. På stald har hun dog et væsentlig tyndere ulddækken på, da der er forholdsvist varmt i vores stald.
Mvh Christina "life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get" Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er det jo |
Grande |
17-11-2005 19:24 |
|
helt rigtigt det I begge skriver. Så rooolig. Mine heste går med vinterdækken nu på 300 g. Selvom stalden havde lukket dør i nat, var der ikke ret meget varme i stalden i morges. Det er en lille stald med 6 heste/ponyer og de sørger som regel for at varme stalden op selv, men med den pludselige frost, tja så er det koldt. Hvis udlåner mener den bør have dækken på, så skal den vel bare have dækken på eller hvad ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv altså... |
|
|
Jeg havde givet ham hans vinterdækken på igår som hun sagde at hun gerne ville have... MEN da jeg kom hjem stod han simpelthen og SVEDTE under,, Var varm, og våd af sved.. ( han HAR jo altså en vinterpels under..) Er det ikke synd?? Hvad skal jeg gøre???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej allesammen,, |
|
|
ville lige smide en besked..! min pony har trukket i den varme vinterfrakke!! men vil smutte igen hejhej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil nu mene... |
99E |
18-11-2005 18:10 |
|
...at hvis hesten SVEDER under dækkenet (og det ikke er fordi han lige har løbet vildt rundt) så er det for tykt.
Prøv med et fleece/uld-dækken og regdækken ud over?
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|