|
|
| Udbryder-hest?? |
|
|
Malory er ret slem til at hoppe ud af folden.. Hun både smadrer den og slet og ret hopper ud..
Har I sådan en hest, og hvad gør I? Jeg tror hun keder sig, for hun løber ikke væk, hun stiller sig bare i køkkenhaven om sommeren eller tæt på om vinteren..
Hun har nemt ved at kede sig.. Der skal bare ske noget.. Hun bryder også ud af boksen om natten.
Men mht. hegn, hvad kan man gøre???
Nogle har 2 meter højt hegn, men hestene hopper ud alligevel..
Hilsen Lone, der mangler en at ride sammen med i Århus (Sabro-Borum) - 14 km fra Århus.
Der står en traver derude, som du kan passe, hvis du ingen hest har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [STFO] Udbryder-hest?? |
| Forfatter:  |
Luna |
| Dato:  |
10-02-2003 09:38 |
|
Min veninde har en pony som gør det samme, den kan ikke holdes inde overhovedet, så nu har den bare fået lov til at gå rundt som det passer den
(Ikke et forslag til efterfølgelse forresten!)
Du siger at din hest keder sig? Går hun alene på folden? Hvis hun går alene, er det helt sikkert derfor, og jeg vil anbefale dig at finde min. et andet dyr hun kan gå sammen med, (en hest, et æsel, sågar et får kan bruges).
Mvh. Luna Hesten kan sagtens leve uden os, men vi ikke uden den! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hun går sammen med en traver - de er bedste venner, men hun er lidt rastløs af sig..
Jeg tror, hun mangler udfordring.. Og selvom hun stod sammen med 10 heste i en kæmpe fold tror jeg stadig, hun ville bryde ud.. ( Men det ville hjælpe meget.. - ikke ´helt.) Hun er lidt en damp-hest..
Jaa, hun kan jo faktisk bare gå som hun vil - for hun står altid ved folden alligevel (græsset er grønnere på den anden side!!).. Men hvis hun kommer et sted hen, hvor der er en stor vej, så er det et større problem.
Hilsen Lone, der mangler en at ride sammen med i Århus (Sabro-Borum) - 14 km fra Århus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Luna |
10-02-2003 10:00 |
|
Er der meget eller lidt græs på folden? Måske er hun sulten.
Umiddelbart er den lidt svær at knække, der er mange muligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Lige nu er der jo meget lidt, men i sommers, hvor der var højt græs og masser af det, brød hun regelmæssigt ud.. Ca. 2 gange om ugen plus/minus..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Luna |
10-02-2003 10:25 |
|
Er hun totalt ligeglad med stød? Måske skulle du få noget mere strøm på dit hegn? Har du set om der er nogen af de andre heste der jager hende?
Visse, ekstremt intelligente heste, (har selv én) gør mange underlige ting, for som du siger, at få udfordringer. Min araber kan alt, fra at binde brandknuder op, til at bryde ud af folden, til at åbne en hvilken som helst bokslåge. Der er kun én ting at gøre ved sådanne heste: (Og nej det er ikke slagteren), du må finde en måde at stimulere din hest på  . Ja, hvordan gør man så lige det. Læg hestelegetøj ind på folden, hæng ting op i træerne som hun kan lege med og more sig med at få ned. Legetøjet skal ikke være noget hun kan komme til at sluge, slå sig på, eller få viklet ind i benene. Leg meget med hende (gerne inde på folden), lav en masse fra jorden som giver hende udfordringer mentalt, der er hundredevis af ting man kan lave. Skriv endelig, hvis du mangler inspiration
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
vi havde en gang en stor tyk nordbagge i pleje,hun kravlede under hegnet fandt vi ud af en dag hvor vi tilfældigvis stod og kiggede ned over marken hvor hestene gik.hun fik en metal kæde i grimen,og så var det sket for hendes vedkommende med at kravle under hegnet,der består af 2 tråde.men kæden forstærker strømmen så hun kunne mærke den igennem hendes tykke pels.
hilsen berit dejlig ponyvallak 135 i stg rå.bud ønskes.pæn og velholdt,kieffer munchen 17" sadel.3500- umonteret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja, der ramte du noget  Hun er nemlig meget intelligent, hun kan simpelthen finde ud af de mest mærkelige ting.. At åbne fodertønden, selvom der var metalgreb om, løsne knuder, åbne boksdøren..
Hun er ikke bange for strøm nej.. Men der er faktisk meget strøm på i forvejen!
Jeg var bare lidt bange for det svar.. Hun skal nemlig udfordres hele tiden.. stimuleres  Men hvordan pokker gør man det, hvis man ikke selv er hos hende hele dagen? (Hun er ikke min - endnu da *SS*).
Der er ingen træer i folden, så hvis du har gode idéer til legetøj, må du endelig sige til. Man kan vel ikke bare smide en fodbold ind til dem? *SS* Jeg er ellers sikker på, hun ville elske at spille fodbold *G*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Prøv at købe sådan en "hoppebold" med håndtag (du ved dem man kan sidde på (mest til børn, og så hoppe rundt i hele stuen/haven osv). De kan vist fåes hos Fætter BR.
Håndtaget skal hun kunne tage fat i, så hun kan smide rundt med den.
Hvis du finder flere forskellige ting af stimulere hende med, så sørg for at skifte det ud jævnligt, så der ikke altid ligger de samme ting i folden, for så vil det vel også blive kedeligt i længden
Held og lykke
Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Fodbold |
atengstedt |
10-02-2003 11:15 |
|
var måske en mulighed - Cooper havde en sådan da han var føl/plag og den blev simpelthen SLIDT op!
I førstningen sparkede han den rundt med forhovene og løb efter den
- da den senere hen var blevet lidt "nedtrykt" var den faktisk ENDNU bedre: så kunne han sparke den ad H... til, spæææne efter den og tage den op i munden!!!
Sådan en lille plag, der begejstret kommer drønende med en fladmast TV-bold i munden er altså ikke til at stå for!!
Nu hvor han er "voksen" har han ikke længere decicderet legetøj - men finder han eller Absolut velegnede genstande, så får de lige en tur for en sikkerheds skyld: pinde kan kastes og hentes igen. Spande kan samles op i hanken eller i kanten, hvorefter man triumferende stikker af med dem, fulgt af foldens andre heste!
Ikke for at være en "lyseslukker" men det er desværre ikke sikkert, at legetøjet kan holde din hest inde hvor den hører til, selvom det utvivlsomt vil more hende..
En hest, som først har "fået smag for" at bryde ud kan være endog MEGET svær at "omvende" : Vores Shetlandspony Tokke er notorisk udbryder - og det er tilsyneladende ligegyldigt, at han har 10 tønder land varieret naturområde og 4 gode foldkammerater - hvis han vil ud, så vil han UD!
Men han går aldrig længere væk end 15 meter fra folden..mystisk..?
Det eneste der EFFEKTIVT holder ham inde i mere end 2 dage af gangen er en tråd-afstand på ikke over 20 cm og så godt med smæk på de to nederste.
Spiral-led er eksempelvis også udelukkende lavet, for at han kan mase sit lille massive korpus under uden ALT for meget besvær!!
med venlig hilsen atengstedt
SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Helena,
ja det var en god idé.. Også det med at udskifte det tit! Man kommer lidt på arbejde med sådan en hest, men hun er super dejlig
Jer, der har sådanne heste - giver I dem også lov til lidt mere, fordi det simpelthen er charmerende? Malory skal fx. lige vælte kassen med strigler, hvis den kommer i hendes rækkevidde.. Men det er nu ret sødt..
Flere forslag er velkomne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Luna |
10-02-2003 11:21 |
|
Smid du bare en fodbold ind til hende! Man kan også få en speciel bold, hvor man putter godbider ind i, så skal hesten ved at lege med den, få godbiderne ud. Ærgeligt der ingen træer er, hmm. Du kan også lægge en masse bomme ud på folden, spredt ud som et mikadospil. Læg en stor træstamme ind, som hun kan bide i og springe over, og hvad eller hun kan finde på.
Du behøver jo heller ikke at være ved hende hele dagen, 10 min. (mere eller mindre) er nok til at give hende et par udfordringer hun kan tænke lidt over. Så ved hun der sker noget nyt hver dag, og hun vil sikkert også blive mere i stand til at underholde sig selv på marken. Små lette udfordringer kunne være øvelser, som du også kan have gavn af i ridningen, bare sørg for at det er sjovt, for hesten. Nogle ting jeg gør med min araber, er at gå baglæns gennem bomme lagt i en vinkel (el. andre figurer), lægge sig ned på kommando, neje, sidde, dressurøvelser som versade, passage og piaff. jeg har sågar hørt om nogen, der lærte hesten at gallopere baglæns!! Hvis du arbejder en del med hesten fra jorden, og bestræber dig på at bruge de mindste signaler nødvendigt, vil du efterhånden finde ud af hvordan du kan lære din hest disse ting. Men husk at det skal være til glæde for både dig og hesten, og det må aldrig være for svært eller gøre ondt. Hvis hesten ikke gider ( at du kan se den ligesom siger "jeg vil ikke mere"), så find på noget andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Proff. fodboldspiller-hest |
|
|
Hvad er det for heste, du har atengstedt? *S* Det må være den rene komik at se dem té sig
Ja, jeg tror nu heller ikke, det vil holde hende inde "for good", men det er da en god idé..
Fodbolden vil der måske blive kamp om, hestene og hunden imellem *S* - jeg kan lige forestille mig Mallen rende og sparke til den.. Det er sikkert det, hun øver sig i, når hun sparker til striglekassen!!
Det er sjovt med de udbryderheste.. At de ikke går længere væk. Måske skal de bare lige vise, at de kan altså godt komme ud? Eller er græsset virkelig grønnere på den anden side?? Jeg må ud at kigge efter??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja, også gode idéer du kom med der! Men lige bommene.. Jeg har søgt bomme i lang tid, men man skal åbenbart købe dem fra ny..
Jeg tror snildt, jeg kan finde en træstamme, om jeg kan smide ind til hende. Hun vil dog nok ikke hoppe over den, men begynde at spise den, hvis jeg kender hende ret ..
Jeg har prøvet horsemanship med hende, men det keder hende faktisk også. Hvis jeg er for voldsom, bliver hun bange, og er jeg blidere, begynder hun at æde græs  Men jeg prøver at have meget afveksling i rideningen, for hun keder sig også ekstremt hurtigt med sandkasseridning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ponyer er skabt til udbrydning! Jeg har også sådan et lille frilandsmonster - han vil pr. def. kun opholde sig på den udvendige side af hegnet - det gælder også selvom der er foder indv.
Min eneste løsning er også 20 cm. mellem trådene og godt med stød i - desværre har kræet på det seneste også lært min varmblodsplag at gå med ud - han molestrerer hegnet, så hun kan komme med, og han har en partner til sin udflugt. Derfor er hestene pt. indhegnet i en sikker "kravlegård" til deres store fortrydelse, og jeg kan se frem til nødvendig renovering og forstærkning af 8 tdl. folde - ØV!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Luna |
10-02-2003 11:38 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
atengstedt |
10-02-2003 13:42 |
|
TinaMJ: Uhh, ja - er det ike SKØNT, som de kære krikker kan holde os beskæftiget??
Jeg ser VIRKELIG frem til foråret, hvor foldenes ØST-side står tur mht. renovering: der er KUN 18-19 hundrede meter..suk..med to-tre tråde og en pæl for hver 11 skridt..
Azina:
Ja, hvad er det for nogle heste jeg har??
Det har også undret mig en gang imellem, hvorfor jeg skal have sådan nogle intelligente og initiativrige krikker..?
Jeg skal spare dig for alle detaljerne om det år hvor Cooper regelmæssigt SPRANG OVER elhegnet, udelukkende for at jage rundt med hundene..
Når hvalpen var skræmt pibende hjem i sin kurv - og naboens rottweiler fulgt HELT hjem på gårdspladsen - så travede han glad hen til leddet og ventede på, at jeg skulle lukke ham indtil kammeraterne igen..Det var åbenbart umuligt at hoppe over tråden den anden vej??
Om han voksede fra trangen til at hoppe over ståltråd -om det bare ikke var sjovt at jage hunde mere - eller om det bare fik sin naturlige ende, da hegnet blev renoveret og pludselig var 120 cm højt, skal jeg ikke gøre mig klog på, men han holdt i hvert fald op "af sig selv" - og tilsyneladende fra dag til anden...?
med venlig hilsen atengstedt
SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Atengstedt: Håber du forstod min kærlige "tone"  Jeg elsker opfindsomme heste, jeg "har" jo også en selv  Hvad er de andet end at holde af med alle deres skøre påfund?
Luna: Ja ok, det lød bare som horsemanship-øvelser, men det er jo også ligegyldigt, hvad det kaldes, bare det virker.. Malory lærer mig meget, og vi laver da også mange ting sammen, men det kan være lidt hårdt at afveksle det.. Min fantasi kommer på hårdt arbejde med den hest, kan jeg love jer..
Faktisk det, hun nyder allermest, det er, når vi bare er sammen, især når vi laver tit-tit-lege (jeg går ind i stalden, hvor hun ikke kan se mig, og titter så frem ind imellem.. Det synes hun er evig morsomt - æh ok det gør jeg også.. Barnlige Lone..)
:) Knus til jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
atengstedt |
10-02-2003 19:24 |
|
Dét gjorde jeg!!
med venlig hilsen atengstedtSÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|