Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

De tåler ik hva den anden spiser...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 19:28

Hej.

Vi har et ret stort problem, som vi håber i ka hjælpe med...

Min mors hest, Daisy, ka ik tåle hø (og halm) og må faktisk slet ik være i rum med det. Så hun får kun wrap.

MEN, min hest, Kosak, ka ik tåle wrap, så han ska ha hø. Og han er nødt til at ha noget at pille i hele dagen, for at undgå risikoen for mavesyre og mavesår. (Han har tendens til det...)

Vi har ik mulighed for at sætte dem i hvert sit rum, da stalden ik er så stor.

Så hva ka vi gøre??

Er der et godt alternativ??

Er der andre der har det samme problem...?

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

Christina...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 20:07

Tag og sæt en kæmpe murebalje ud foran Kosaks dør og fyld den med vand. Heri kan du så lægge et hønet ned, fyldt med hø, og lade det soppe ca 12 timer. Så kan daisy sagtens tåle at kosak spiser det i stalden.

Bare husk at læg noget tungt ovenpå eller lave et låg af en eller anden art, så alt høet er under vand.

0
0
Svar på denne tråd

Hey Miki.
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 20:11

Det har vi haft gjort. Men der er to problemer...

Kosak vil ik spise det våde hø, og det fryser om vinteren så vi ik ka få det op.

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 20:18

Nu ved jeg ikke hvilken wrap i fodrer med, men man kan få helt tør "wrap" eller nærmere betegnet hø pakket i plastic..

Måske de begge kunne nyde godt af det ?¨

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 20:19

Alternativt kan i sætte plexiglas rundt om hele allergi hestens boks og sørge for, at der er et stort åbent vindue ud til det fri

Jeg har set det fungere flere steder.

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 20:22

Problemet er at Daisy ik ka tåle det der er i hø (og wrap) hvis det er tørt. Det er derfor hun får wrap... Vores wrap er ik specielt våd eller tør. Vores dyrlæge har kigget på det og har sagt at det er rigtig fin wrap.

Før jeg flyttede Kosak hjem havde jeg også problemer med wrappen... Han får meget dårlig mave og blir meget ked.

Min dyrlæge siger at han ska ha masser af hø og halm (han står på spåner) for at undgå dårlig mave...

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 21:08

Kosak skal da ikke have halm. Det gør maven endnu værre! Roepiller og hø! For ja, wrappen kan føre en skidt mave endnu værre. Det er jo noget med PH-værdien.

Måske ville det være en løsning for Kosak at få wrap i en periode og så kan I købe noget YSY-blanding til ham og se om det kan fungere? For Daisys velfærd kommer jo trods alt lidt i første rækker når nu hun er så syg som hun er.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 23:28

Min dyrlæge sagde han sku ha hø og halm...

Han ka slet ik tåle wrap. Han får ret dårlig mave meget hurtigt.

Men har lige haft dyrlæge nu. Han har fået forstoppelse... Så er lige ret meget nede. Suk.

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

Christina...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 23:57

Ja, jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig klogere end ti tosser, men forstår ikke at dyrlægen beordre halm til ham med hans sarte mave. Det er jo netop halmen der giver forstoppelsen.

Halm er jo et "affaldsprodukt" som hovedsageligt består af ufordøjelige fibre. Dvs det lægger sig i maven og har svært ved at komme ud igen.

Kommer I til BHWR stævnet på søndag? Så tager jeg lige min bog med mig, så kan du selv læse om halm og dens virkning. Så kan du jo forhøre dig hos doktor dyr og høre hans mening om den sag.

Min dyrlæge fraråder det og bogen her er jo også skrevet af en dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 00:00

Ja da. Vi kommer og kigger.

Hva er det for en bog??

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

bogen...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 00:01

Det er "den store foderbog"

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 00:23

Den har vi faktisk her hjemme. Den ligger på bordet ved siden af mig...

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

ikke wrap
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 10:23

Ikke alle heste kan tåle wrap, min lille hest kan ikke tåle nogen former for wrap. Han får meget dårlig mave jeg er aldrig i tvivl hvis der er nogen der har givet ham wrap.

Han har ikke en specielt sart mave, han er stort set alt spisende. Han får hø og halm, han står og så på spånder.

Hø kan også "bare" vaskes lige inden at det gives.

Men ellers vil det nok være en god ide at sætte en klar plade op ind til naboen.

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 10:33

Problemet med glasset er at Daisy ik ka være "spærret inde" på den måde. Der er heller ik tremmer på hele boxen.

Vores stald er indrettet sådan at der er tre boxe på den ene side og så to på den anden med en stor strigleplads i midten. Daisy og Kosak står i dem der er på hver sin side af striglepladsen...

Kosak vil ik spise det våde hø. det er afprøvet. Han tramper bare rundt på det og ser ud som om han siger "havde du tænkt dig jeg sku spise DET DER!?". Så det går ik.

Han har utroligt sart mave.

Han fik forstoppelse i går aftes ved 21 tiden, så vi måtte ha dyrlæge ud. Hun kom så igen ved 1 tiden og kørte halv 3. Og så har vi kigget til ham hver time. Han har det bedre nu.

Men han har overhovet ik fået noget han ka få forstoppelse af. Så jeg forstår det ik.

Venligst Christina.

0
0
Svar på denne tråd

Christina, så læs på side 29
Forfatter: 
Dato:  15-11-2005 11:39

... side 29 nederst under halm. Der står nemlig hvordan halm kan forstoppe og at det er affaldsprodukt osv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider