Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål om foderplan
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 20:48

Hejsan.

Et lille spørgsmål til jer herinde, der virker til at være meget mere inde i det med foderplaner, end jeg er:

Jeg har to heste - og jeg følger deres individuelle foderplaner trofast, og de har det da helt sikkert også rigtigt godt!!!

En næsten-nabo, der både har et mindre DV-opdræt og er rytter på et temmeligt højt plan, fortalte mig her i går, at deres heste får et fuldfoder (selvfølgelig tilpasset hestens alder + brug) og udover det får de græsset på folden samt adgang til hø og vand hele dagen. Færdig bum. Og det er også virkeligt flotte og sunde heste, de har.

Mit spørgsmål er nu: Når jeg surfer rundt her på siden, virker det som om langt de fleste fodrer med både et foder samt lucerne,

havre, roepiller, hvidløg mm samt selvfølgelig hø og/eller wrap.

Hvordan hænger det helt sammen?? Altså, at man giver fuldfoder samt diverse tilskud??? Eller læser jeg det forkert?

Og et eller andet sted: Burde hesten egentlig ikke kunne leve af

græs alene - som i naturen???

Diva *spørge-jørgen - men ikke for at træde nogen over tæerne*

0
0
Svar på denne tråd

Man kan
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 21:59

fodre med et fuldfoder alene, det er det det er beregnet til. Dog skal der jo selvfølgelig altid gives hø eller wrap.

Dog er der så nogen der tilsætter lucerne for ekstra tyggetid og spytproduktion. Roepiller for lidt ekstra fibre til maven, hvis man ikke har så meget hø/wrap tilgængligt.

Hvis man har dyrene opstaldet ude, er det tit der er et max på grovfoder. Så kan roepiller være godt, da det giver ekstar fibre til fordøjelsen, mætter hesten, så den ikke æder for meget halm, hvis der kun er en lille mængde hø.

Eller hvis hesten lige mangler det sidste i huld. Roepiller 'forstyrrer' ikke et fuldfoder, da de bliver fordøjet lige som hø/wrap.

Når man bruger et fuldfoder, skal man ikke tilsætte ekstra vitamin/mineral, dog er der nogle heste, der tager på af den anbefalede mængde, og derfor må skæres lidt ned i fuldfoder. Så supplerer man op med et koncentreret vitamin/mineral tilskud, så hesten er dækket ind.

Mange vælger og give hesten forskellige tilskud i form af eks, hvidløg, urter, havalger, hyben osv. Da det kan hjælpe hesten til eks. et bedre immunforsvar, urter til beroligende på en tændt hest, hyben for gigt osv.

Men jo, et fuldfoder dækker hesten ind, ved den anbefalede mængde, samt godt hø ved siden af.

Håber det var svar nok, godnat

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

Vil det sige
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 08:09

Nu vil jeg så også lige være spørge jørgen.Min hingste plag på 1 1/2 år, han får pavo føl havre og wap. Hvis jeg så ikke vil ha at han bliver så vommet, kan jeg så gi ham roepiller også, får at han ikke skal æde aly halmen i boksen. Han får som skrevet wap,( de to jeg har får vil ca 15-20 kg hver aften til sammen. Og det er ikke den store der spiser det fra ham. Men bettemanden æder konstant. Så kan jeg gi ham lidt roepiller hver dag, for ligesom at fylde maven op???

0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 09:29

Ja, det kan du.

Får han mineraler nok fra det der PAVO?

15-20 kg. wrap til to heste... er faktisk ikke helt vildt meget!

Er din plag tjekket for orm? En vommet plag kan have orm.

Med venlig hilsen
Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

hhilhgu
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 10:12

Han er tjekket for orm, og har fået en kur. Vitamin og mineral mængenden skulle være i orden. Han er meget pæn i pelsen, hove osv. Men er lige som dens mor meget mad glad. Hoppen havde også tildens til stor mave. Dyrlægen har sagt det blot er halm mave, men hvis jeg kan få den væk, eller bare mindre ved at gi den roepiller, var det jo en ide.

Wap kunne jeg sikker også gi dem mere af. De burde ikke være et problem. Hvor meget roepiller vil i mener jeg kan gi den?? Ved godt de skal stå i blød natten over.

0
0
Svar på denne tråd

i begyndelsen
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 10:45

Hejsa.

Du skal starte stille og roligt op med en meget lille mængde, for du skal være forberedt på, at din plag måske ikke synes, at det er et særligt lækkert foder fra starten af... de skal vænne sig til det.

Så start med 100 gram, som du opbløder min. 8 timer i ½ liter vand. Giv det om aftenen, så plagen har natten til at stå og tænke lidt over sagerne...

Når den mængde ædes rimelig hurtigt, kan du dag for dag øge med 100 gram og mere vand, til du f.eks. er oppe på ½ kg. roepiller og 2½ liter vand, eller måske - hvis du gerne vil - 1 kg. roepiller og 5 liter vand. Men det kræver jo en vis appetit...

Med venlig hilsen
Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 11:21
Mange tak for rådet. Det vil jeg prøve. Kan de god tåle at stå i 20 timer feks. Plejer jo ikke at være der om morgenen. Men ville så lave det klar den ene aften, for at gi det næste aften
0
0
Svar på denne tråd

jeps sagtens
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 11:37

Hejsa.

Ja, det kan roepiller sagtens ved de nuværende temperaturer og koldere. Det gør jeg selv.

Men om sommeren, når der døgnet rundt er over 12-15 grader, så skal man være opmærksom på, at udblødte roepiller kan gære. Det kan man tydeligt lugte, når det sker. Så bør de kun stå 8 timer, eller man kan bruge Speedy Beet i stedet for, som kan opblødes på 10 min. pga. varmebehandling af roeflagerne.

Med venlig hilsen
Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Heidi S.
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 11:44

Ja, roepiller kan godt holde sig 24 timer i vand nu (skal ikke stå et varmt sted). Man skal være særlig opmærksom, forår, sommer og starten af efteråret, omkring holdbarheden i opblødt tilstand. Jeg fodrer med Betfor (roesnitter tilsat melasse) og de kan sagtens holde sig i 24 timer på nuværende tidspunkt.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 11:51
Jeg takker mange gange. Vil prøve det og se om ikke kræet bliver mere normal at se på. Om ikke andet at han bliver mæt
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider