Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fodring ved fravænning
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 11:55

jeg skal skille min hoppe og føl ad her i weekenden. For at

undgå yverbetændelse,

skal jeg så trappe ned på hoppens kraftfoder nu eller skal jeg vente til weekenden og fjerne det helt om morgen og kun give hende wrap?

hvor længe skal der gå inden at jeg begynder at fodre hoppen med kraftfoder igen?

er der ikke stor chance for at hun taber sig meget? jeg vil naturligvis give hende masser af wrap, men er det nok?

føllet vil jeg så gradvist sætte op i foder over en periode på 14 dage.

hvor længe plejer der at gå før, føllet acceptere at mor er væk og at jeg kan lukke hende på fold uden de store risiko for at hun løber igennem?

håber der er nogle der kan give mig nogle råd :)

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

Der er mange forskellige råd..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 12:12

Jeg gjorde det ved min 1 plag at jeg startede med at skille dem ad om natten og hvor de stod ved siden af hinanden. Der fik hoppen alm mad da hun stadig skulle give mælk om dagen. Efter 14 dagen skildte jeg dem ad om dagen også på hver sin fold med heste til de andre. Han løb under 1. gang. fandt ud af at det gjorde ondt og har så siden gået på sin egen fold med andre uden problemer. da de skulle skilles helt ad tog jeg kraft foderet fra hoppen i 48 timer dog stadig med hø og vitaminer. Der var ingen problemer i det.

Mit andet føl er dog en lidt anden sag. Han kravler nemlig på boksen og jeg kan derfor ikke skille ham fra mor før hun bliver solgt. I frygt for at han når at skade sig selv (han er stadig kun 5 md. så det kan være det hjælper lidt når han bliver lidt ældre) Han går på fold sammen med den anden hingst og Tante Wray. min hoppe. Han gik også under en gang. fandt også ud af at det gjorde AV. og går nu findt sammen med de andre.

Men der er mange svar og mange muligheder. Nogle vænner dem helt fra den første dag andre gør det gravist.

Tror også det kommer lidt an på hvor fornuftig din hoppe og føllet er.

Mette

Stald Rohan.
PRE.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

føllet
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 18:26

tak for oplysningen.

mit føl er ikke så glad for ikke at være sammen med sin mor. så jeg har valgt at flytte min hoppe til et andet sted, jeg vil da ikke gå ud fra at de kan høre hinanden på en afstand på 10- 15 km .

hoppen er jeg ikke urolig for, hun har prøvet det en del gange før, det er bare det med fodringen af hende der bekymre mig lidt.

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider