Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kliklyd
Forfatter: 
Dato:  08-11-2005 23:16
Hej,

Min New Forest vallak har en kliklyd hvad mon det kan være? - Han har kun sko på forhovene og de ser fine ud, og intet sidder i hovene. Vi har obs'et det en fire-fem gange nu. Han halter ikke, og er glad og frisk på rideturene, så han viser ihvertfald ikke at det gør ondt. Men de kan jo være seje, og gør jo meget for os mennesker de ponyer

Men er det normalt? Altså kliklydene

Fortsat god aften, og hvis jeg har glemt at uddybe noget, så fyr løs...
0
0
Svar på denne tråd

ved du hvor lydene
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 10:31
kommer fra???
Min gamle (17 år snart)hoppe har også en kliklyd fra skulderen.
Hun har det fint og er ikke øm eller lignende.
Min gamle afdøde hest havde også den lyd fra krydset.
Han blev undersøgt uden at finde noget i vejen.
Jeg kan ikke huske hvad dyrlægen sagde dengang.
Venlig hilsen Lone
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender en hest...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 11:02
Der også laver kliklyde fra ledene. Men hun har fået diagnosen wobler, og det er noget man skal tage hensyn til.
Med det i baghovedet ville jeg nok tage fat i dyrlægen, bare for at være sikker... Især hvis det er noget der forekommer forholdsvist ofte.
Jeg ved ikke så meget om wobler sygdommen (Ikke engang om det staves sådan...) men det er noget med at leddet simpelthen går af led, når det bliver bevæget, deraf kliklyden. Det lyder som når folk knækker fingre, bare en del højere, men der er jo også tale om lidt større led...

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

bare et skud fra hoften...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 11:15
hvis det skulle ske at lyden stammer fra ledene så er det højst sandsyneligt bare brusken der er lidt stiv. du kender nok når ens egne lyde klikker ex. håndledet, det er det samme og jeg ville ikke bekymre mig hvis hesten ikke viser tegn på ubehag. er lyden der tilfældigvis i starten og så forsvinder efter at hesten er varmet igennem ? kom lige til at tænke på; mennesker kan spise fiskeolie og derved "smørre" ledene. har ikke selv så meget styr på hvad der findes af foder, men gad vide om der findes et fodertilskud der har samme effekt ?!
0
0
Svar på denne tråd

Kliklyde er oftest harmløse
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 16:59
Hej Berta

Som overskriften siger, så er kliklyde fra benene ikke så udsædvanlige og som oftest harmløse. Hvis du spørger en dyrlæge er svaret som regel at det ikke betyder noget, hvis hesten ellers ikke udviser andre sygdomstegn.

mvh. katrunte
0
0
Svar på denne tråd

bakketræning
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 17:12
prøv at træne meget op og ned ad bakker, det foreslog dyrlægen os da vi havde en hest der klikkede fra bagbenet, og det hjalp.
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Min New Forest
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 11:22

Siger også klik klik i knæene når han går. Dyrlægen siger at det er ganske harmløst. Wobbler i forbindelse med kliklyd? - det lyder mærkeligt, tror ikke det helt passer. En hest der er wobbler har OCD(mus) i nakken, som gør den ofte vil have taktfejl, specielt bagtil, det kan også forekomme på forbenene. Hesten vil nikke med hovedet og indenfor kort tid blive halt. Haltheden gør ikke opndt, men skyldes at heste som er wobblere har meget dårlig balance-kan også kaldes slinger. Wobblere kan ikke helbredes og en hest som er wobbler bliver ALDRIG ridehest. Men kliklyde og wobbler har INTET med hinanden at gøre!!

0
0
Svar på denne tråd

Hm hm.. Men..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 12:15

Det har det altså i dette tilfælde, det var sådan det blev opdaget. Det er muligt at det ikke altid hænger sammen, eller ligefrem kun gør det i enkelte tilfælde. Men det gjorde det her.

Men selvfølgelig håber jeg da på at det er et enkeltstående tilfælde, og at kliklyde er ufarligt. Især fordi jeg nu kan se at der er flere med dette problem...

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

hej for dig og hej for mig
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 12:53
p>hvis det er i maven er det et godt tegn det betyder at den ikke har kolik..

Rigtige rytter rider Connemara:-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider