Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gnave sår ved gjorden?!
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 19:12
harj:)

Ja, har lige opdaget at min pony har fået et gnave sår ved gjorden og da jeg rider ham seriøst ønsker jeg selvfølgelig ikke at lade ham så, det burde da heller ikke være nødvendig?!
Men, ville det hjælpe at smøre det med "ko-pattesalve" der ikke gået nu, og sætte en lammeskind på, for at beskøtte?
- Hvad ville i gøre, og hvorn undgår i det?
- hvorn opstår det? ja, gjorden gnaver, men hvorfor? Har svedet en årsag?
Står på barbund, da jeg aldrig har været udefor det før !!

- Kathrine :)
0
0
Svar på denne tråd

Brug lam
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 19:37
fra nu af, men det kan da også være fordi du ikke er omhyggelig nok med at børst og vaske gjordlejet efter ridning, så sidder der rester af sved og gammel skidt til næste gang og det gnaver

Men det kan også være fordi han er meget tyndhudet, det er da klart en god ide at købe en lammeskindstunnel til gjorden, husk det skal være ægte lam eller gør du bare problemet værrer.

Med hensyn til at ride med sådan et sår ja, så ville jeg aldrig byde min hest det. Har du alrig haft en vabel? forestil dig, at du alligevel blev tvunget til at gå i de samme sko og ikke måtte give såret ro!!!

Du skal også huske, at det kan være så meget til gene, at hesten vælger at bruge store ord for at få dig til at forstå, hvor ondt det gør og det er jo aldrig sjovt at få en rodeotur

Jeg ville give såret ro til det er helet op og så kun ride med lammeskind derefter
0
0
Svar på denne tråd

der er ikke gået hul...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 21:07
han har ikke noget hul, det nærmest en hudafskrabning, og den genere han faktisk ikke!! har først set det idag, men du har nok ret i det med sådan en lammeskinds tunnel. :)
0
0
Svar på denne tråd

Kender det godt...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 21:20

Hej Kathrine,

Jeg havde samme problem med lidt eksemagtig, fortykket bar hud i gjordlejet bag forbenene på min hoppe. Intet hjalp, heller ikke lammeskind. Indimellem væskede det lidt, men der var aldrig rigtig hul.

Først, da jeg prøvede en neoprengjord fra Kieffers (se link) forsvandt irritationen og der voksede hår ud.
Gjordene fås både til lange og korte gjordstropper. Og det fede ved dem til korte gjorstropper er faktisk, at gjorden istedet har lange stropper, så selve gjorden ikke fylder under sadlen.

www.kieffer-saddle.de/kieffer_e/web- content/pages/gurte_e.html

www.pelham-saddlery.com/Merchant2/ merchant.mvc?Screen=PR...y_Code=gir

Mvh
Louise
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 21:29
Har selv haft dette problem med de tre heste jeg har haft. De fik det alle tre da jeg red med en bestemt gjord, da jeg lod være med at ride med den gjord, gik det væk. Så det kan altså være din gjord, det er galt med. sidder spænderne lige bag hestens ben? Gør den det, kan det være det der er i vejen, og du burde købe en anden gjord.. Den gjord af min var en lædergjord, der var en masse revner og noget i den eftersom den var gammel. Det kan også være der er det i din (hvis det er af læder)

Tjek din gjord og se om det kan være noget der på der har forårsaget såret!

Ja, du kan godt bruge "ko-pattesalve" men du skal ikke bruge det for tit,da såret også skal have helt ro. Fik engang afvide af en dyrlæge at alle mulige salver bare kunne gøre det værre..

Men sørg for at når det er væk, så brug lammeskind.. Gør det selv, eller har gjort på den ene af min, skal have købt en der passer i længden til min nye..

Men held og lykke med behandlingen. Der kan gå lang tid inden det er væk. Den gamle af min har det nu, den har haft det over en måned. Og ja, du kan godt ride, selvom den har det, men sørg for at der er noget blødt mellem gjorden og hesten. IKKE kunstig lammeskind, da det laver brændemærker når det kommer i kontakt med hesten..

0
0
Svar på denne tråd

vaske...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2005 00:36
Af samme grund vasker jeg altid ungheste (der ikke er blevet "hårdhudede") og nogle gange sarte heste efter ridning, så der ikke sidder gammel sved og gnaver under gjorden. Jeg ville heller ikke byde min hest at ride med det. Uanset hvad du lægger under, så trykker det i såret. Og hvis du ikke vasker det hver dag, så tilfører du bare mere skidt og sved, der kan gnave - ikke lige et hit for sårheling.

mvh. tina
0
0
Svar på denne tråd

Gjorden
Forfatter: 
Dato:  08-11-2005 09:05
Havde også en pony der fik sår.. den fik det af gjorden skiftede så til en Kieffer neoprengjord.. og det forsvandt.. man kan få neoprengjorde der er billigere en dem fra kieffer.. :)
0
0
Svar på denne tråd

Neopren og zinksalve
Forfatter: 
Dato:  08-11-2005 09:06
Hej
Jeg rider konsekvent med neopren eller meget bløde lædergjorde - det er min oplevelse, at de bedst forebygger gnavsår. Jeg tørrer altid gjorden efter brug, så der netop ikke sidder sved og pelsrester. Ellers er lam en idé til sarte heste.

Jeg vil anbefale dig at vaske området, hvor der er gnavsår, godt i vand, tørre med et håndklæde og så smøre et tyndt lag zink-salve på. Det skulle gøre helingsprocessen hurtigere.

Jeg bruger zink til mange 'småskrammer' og rifter (og mug) og det er rigtig godt til at få såret til at hele op. Som regel vasker jeg kun en gang og så holder jeg øje med om 'såret' holder nogenlunde rent mens det heler - hvis du vasker dagligt vil helingsprocessen tage længere - så jeg gør det kun, hvis området meget let kommer i kontakt med møg fx.
MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider